۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
علایم خشکی چشم را بشناسید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص علائم کمبود اشک و خشکی چشم گفت: سوزش، خارش، حالت گزش یا احساس وجود جسم خارجی در چشم و پلک زدن مداوم و حساسیت به گرما، سرما و دود همگی نشانگر مشکلاتی در سیستم اشکی فرد است.

امین‌الله نیک‌اقبالی در گفت‌وگو با ایمنا در خصوص بیماری خشکی چشم اظهار کرد: چشم مانند مابقی اعضای بدن دارای محافظ است و مهم‌ترین محافظ این عضو بدن، حدقه نام دارد که همان استخوان‌های اطراف چشم است پلک و اشک نیز از دیگر محافظان چشم هستند که باید نسبت به سلامت آنها توجه ویژه داشت.

وی در خصوص اهمیت وجود مایع اشکی برای مرطوب ماندن چشم گفت: اشک در واقع باعث لغزندگی و حرکت راحت چشم در زیر پلک است و تغذیه قسمت عمده‌ای از قرنیه و ملتحمه با اشک تامین می‌شود و وجود مایع اشکی در سلامت چشم بسیار ضروری است چرا که سیستم‌های دفاعی سطح قرنیه و قسمت‌های خارجی چشم توسط اشک تامین می‌شود و همه آنتی‌بیوتیک‌ها و هموگلبین‌ها از بقیه نقاط بدن توسط خون و اشک در چشم آزاد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود اشک و پلک در کنار هم را ضروری دانست و افزود: پلک زدن باعث غلتیدن یکدست اشک بر قسمت‌های خارجی چشم می‌شود و اگر به مدت ۱۰ دقیقه چشمی باز باشد و پلک حرکت نکند بلافاصله قرنیه زخم برمی‌دارد چرا که پلک مرتب بر روی چشم حرکت می‌کند و هرگونه گردوغبار یا ترشحات غیرطبیعی و غیر ضروری که بر روی چشم می‌نشیند را به کمک اشک می‌شوید.

وی در خصوص ماهیت اشک گفت: اشک در واقع پرده نازکی متشکل از سه لایه است که لایه بیرونی آن چربی است و توسط غدد خیلی ریز در لبه پلک ترشح می‌شود و باعث جلوگیری از تبخیر اشک می‌شود و اشک را پایدارتر می‌کند، زیر آن یک لایه بسیار ضخیم است که لایه مایعی اشک است و از غدد مخاطی و ملتحمه چشم ترشح می‌شود و موادغذایی را به همراه دارد و زیر آن لایه‌ای به نام "موسین" وجود دارد که بعضی از غدد ویژه ملتحمه و مخاط را ترشح می‌کند همچنین باعث چسبیدن اشک به لایه‌های زیرین شده و از روان شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند و این سه لایه باید تامین باشند تا اشک به صورت طبیعی وجود داشته باشد و احساس خشکی در چشم به وجود نیاید.

نیک اقبالی در خصوص چرایی از بین رفتن حالت طبیعی و رطوبت چشم گفت: اگر لایه چربی آسیب ببیند حالت طبیعی رطوبت چشم از بین می‌رود و لایه چربی در التهابات و حساسیت‌های پلکی و عفونت‌های پلک به ویژه در خانم‌هایی که حساسیت به مواد آرایشی دارند، بیشتر از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بیماری تراخم چشم در ایران کاهش یافته در خصوص عوامل تخریب لایه چربی در چشم گفت: بیماری‌های رماتیسمی، بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تخریب می‌کند، شیمی‌درمانی و استفاده از قطره‌های چشمی به مدت طولانی مدت سلول‌ها و غده‌های چشم را تخریب می‌کند و باعث کاهش لایه چربی یا از کار رفتن سیستم‌های عصبی چشم می‌شود.

فوق تخصص جراحی شبکیه در خصوص علائم کمبود اشک و خشکی چشم گفت: سوزش، خارش، حالت گزش یا احساس وجود جسم خارجی در چشم و پلک زدن مداوم و حساسیت به گرما، سرما و دود همگی نشانگر مشکلاتی در سیستم اشکی فرد است.

وی در خصوص انواع اشک گفت: دو نوع اشک در چشم انسان وجود دارد اولین نوع اشکی است که مدام در حال ترشح است و اصلا متوجه آن نیستیم و نوع دوم اشکی است که به دنبال اتفاقات بیرونی از جمله برانگیخته شدن احساسات، ورود جسم خارجی یا دود در چشم ایجاد می‌شود که این نوع اشک توسط غده اشکی ترشح می‌شود و سیستم حسی بسیار کمک‌کننده است.

نیک‌ اقبالی همچنین با بیان اینکه استفاده مداوم از تلفن همراه و رایانه منجر به خشکی چشم می‌شود، اضافه کرد: باید در خصوص استفاده از این وسایل نکات بهداشتی لازم رعایت شود تا این امر منجر به کمبود اشک و در نهایت خشکی چشم نشود.

وی همچنین با بیان اینکه التهابات پلکی باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: رعایت بهداشت چشم در همه موارد ضروری است، هرشب باید چشم‌ها با شامپوی بچه شسته و ماساژ داده شود چرا که این امر به فعال شدن غدد چربی کمک می‌کند و شخص احساس دید بهتر و راحت تر دارد.

فوق تخصص جراحی شبکیه با بیان اینکه قطره‌های اشکی دارای مواد نگهدارنده است و باید از قطره‌هایی استفاده کرد که مواد نگهدارنده ندارند، افزود: این قطره‌ها باید بسته به نیاز و توصیه پزشک روزی یکبار و یا هر ساعت یکبار استفاده شود و افرادی که مخاط اشکی آنها دچار مشکل شده باید به صورت مداوم از این قطره ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ریزش بیش از حد اشک از چشم نیز نشانه خشکی چشم است، اضافه کرد: برای این نوع بیماری مراجعه به متخصص امری ضروری است و باید درمانی ویژه نوع خشکی چشم تجویز شود.

کد خبر 347970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.