شوراهای معماری مناطق تصمیمات فراتر از طرح تفصیلی می‌گیرند

رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران گفت: علیرغم تاکید طرح تفصیلی، همچنان ساختار شوراهای معماری مناطق تعیین و تکلیف نشده است و این تکلیفی است که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده است .

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران علی اعطا، در جریان بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه تعیین ساختار و اختیارات شوراهای معماری مناطق گفت: اشکال اصلی شوراهای معماری مناطق این است که محدوده اختیارات این شوراها مشخص نیست و به صورت عرفی این اجازه را پیدا کردند که تصمیمات فراتر از محدوده طرح تفصیلی بگیرند و در عمل اختیاراتی فراتر از ضوابط و مقررات به آنها داده شده است.

وی تصریح کرد: علیرغم تاکید طرح تفصیلی، همچنان ساختار شوراهای معماری مناطق تعیین و تکلیف نشده است و این تکلیفی است که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده است.

رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران با اشاره به تعلل شورای شهر و شهرداری تهران در ارائه لایحه تعیین ساختار اختیارات شورای معماری مناطق خاطرنشان کرد: اگر این طرح زودتر تصویب شود، می‌توان اطمینان حاصل کرد که تصمیماتی که در شوراهای معماری مناطق گرفته می‌شود، پشتوانه حقوقی صحیح دارد.

وی بیان کرد: موضوعی نیز در کنار تصویب این مصوبه مبنی بر ادغام کمیته‌های نمای مناطق با شوراهای معماری مناطق مطرح می‌شود که این موضوع نیز باید بررسی شود.

گفتنی است براساس این طرح که به پیشنهاد کمیته معماری و طرح‌های شهری  یک فوریت آن در جلسه هفتاد و پنجم شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید، شهرداری تهران موظف شد ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب این طرح لایحه تعیین ساختار و حدود و اختیارات شورای معماری مناطق را با لحاظ نمودن رویکردهای عدم تداخل با وضعیت کمیسیون ماده ۱۰۰، توجه به رویکردهای کیفی در تصمیم‌گیری‌های شوراهای معماری مناطق، پیش‌بینی سامانه نظارتی و قابل دسترس به منظور شفاف‌سازی فرایند، تعیین حدود مشخص برای اختیارات شوراهای معماری مناطق وفق ضوابط و مقررات، بهره‌گیری از ظرفیت متخصصین خارج از شهرداری در ساختار شورای معماری؛ تهیه و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کند.

با تصویب یک فوریت این طرح، بررسی آن خارج از نوبت به کمیسیون‌های اصلی و فرعی شورای شهر تهران ارجاع می‌شود.

کد خبر 347958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.