دولت دورنمای اقتصادی کشور را برای مردم ترسیم کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: هر کس در شرایط حاضر دغدغه ایران آباد و آزاد را دارد، باید از التهاب افکار عمومی بکاهد، مردم را آرام کند و تصویر ثبات را در ذهن آنها مخدوش نکند.

ناهید تاج الدین در خصوص جو سیاسی و روانی حاکم بر جامعه در ماههای اخیر و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، به خبرنگار ایمنا گفت: فکر می‌کنم  مبدا و نقطه شروع هر اقدامی برای  برون رفت از وضعیت فعلی؛  مدیریت افکار عمومی است

وی افزود: در شرایط فعلی، شاید به این خاطر که گردش اطلاعات به درستی انجام نمی شود؛ مردم به جای اعتماد به آمارها و تریبون های  رسمی و سخنان رییس جمهور،  به «شواهد نمادین» رجوع کرده اند. حتی خودشان دست به نمادسازی زده اند و به عنوان مثال تلاطم نرخ ارز را نماد و شاخصی برای عدم ثبات اقتصادی  پنداشته اند

تاج الدین خاطر نشان کرد: شکایت رییس جمهور نیز دقیقا به همین قضیه بر می گردد، وقتی می گوید درآمد امسال کشور در سه ماهه نخست نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش یافته و در برابر آن مخارج ما تنها ۴۴ درصد افزایش یافته، مجموع درآمد ارزی که امسال به خزانه واریز شده بیشتر از سال گذشته است و هیچ کمبود ملموس فیزیکی در زمینه کالاها یا ارز و ریال نداریم، پس چرا نگرانی وجود دارد؟

این نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: پاسخ این سوال در سرمایه اجتماعی نهفته است؛ افزایش سرمایه اجتماعی نیز البته  نیازمند مجموعه ای از اقدامات و تغییرات در استراتژی ها، تاکتیک ها و تکنیک ها است.

افکار عمومی مدیریت نشود، بر دامنه بحران اقتصادی می افزاید

تاج الدین در خصوص اقدامات موثر برای برون رفت از وضعیت موجود گفت: گام اول برون رفت از وضعیت فعلی مدیریت افکار عمومی است که باید از التهابات و هیجانات رهایی یابد؛ این امر در مدیریت وضعیت فعلی  اهمیت زیادی دارد؛ زیرا  افکار عمومی در عین  اینکه از بحران تاثیر می پذیرد و ملتهب می شود، با تکثیر این التهاب در جامعه؛  خود بر دامنه بحران نیز می افزاید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: این یک سیکل بسته است که اجازه برون رفت از بحران  را به ما نمی دهد؛ وقتی مردم از افزایش قیمت‌ها  نگران و این نگرانی در سطح جامعه تکثیر می شود؛ شاهد افزایش تقاضا برای خرید  هستیم و همین امر مجددا  بر قیمت ها می افزاید و منجر به تشدید بحران می شود.

تاج الدین گفت: هر کس در شرایط حاضر دغدغه ایران آباد و آزاد را دارد، باید از التهاب افکار عمومی بکاهد، مردم را آرام کند و تصویر ثبات را در ذهن آنها مخدوش نکند؛ البته این با وارونه نمایی واقعیت، فرسنگ ها فاصله دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: اگر گرانی و افزایش نرخ ارز یک واقعیت است، نباید در این واقعیت مبالغه ای صورت بگیرد و از دل آن شواهد نمادین برای افکار عمومی خلق شود. در شرایط فعلی نباید ذهن مردم را بیش از آنچه هست درگیر بی ثباتی اقتصادی کنیم؛ کاری که متاسفانه عده ای خواسته یا ناخواسته دارند می کنند،  از دل واقعیتی مثل گرانی،  شواهد نمادینی چون «استعفای دولت» را برای افکار عمومی می سازند و به بی ثباتی بیشتر دامن می زنند.

«جوان سازی بدنه مدیریتی»، «مذاکره» یا «مدیریت جهادی»؟

تاج الدین تصریح کرد: برای برون رفت از وضعیت فعلی و مدیریت افکار عمومی، افراد مختلف بنا به تفسیرشان از شرایط، پیشنهادات مختلفی داده اند؛ پیشنهاداتی که مرکز ثقل آن تغییرات در استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: عده ای معتقدند تغییر افراد و بالاخص وزاری اقتصادی دولت در شرایط حاضر؛  باعث تحرک اقتصادی و بازگشت اعتماد عمومی می شود، عده ای دیگر راه برون رفت از وضعیت فعلی را تغییر در تاکتیک‌ها می دانند و معتقدند نه تنها وزرای اقتصادی باید عوض شوند؛ بلکه ما نیازمند «تحرک بین نسلی»  و جوان سازی بدنه مدیریتی کشور نیز هستیم.

وی افزود: این گروه اعتقاد دارند بزرگترین بحران حال حاضر کشور، بحران کارآمدی است، مهمترین شکاف اجتماعی تهدید کننده امنیت ملی   که خود را در اعتراضات دی‌ماه نیز نشان داد، شکاف نسلی است و تحرک بین نسلی فرصتی است که هم بحران کارآمدی و هم شکاف نسلی را برطرف می کند.

تاج الدین تأکید کرد: عده ای دیگر قائل به تغییر در استراتژی ها هستند و «اقتصاد سیاسی»  را عامل «بحران های اقتصادی» می دانند. آنها معتقد هستند؛ به جای اقتصاد سیاسی ما باید به دنبال سیاست اقتصادی باشیم؛ به جای آنکه اقتصاد به سیاست یارانه دهد، نیازمند هستیم که سیاست داخلی و بین المللی به اقتصاد یارانه بدهد و در این راستا مذاکره را راه حل برون رفت از وضعیت فعلی  می دانند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد:  در سوی مقابل آنها  نیز عده ای دیگر ترکیب  اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی را راه حل برون رفت از وضعیت فعلی می دانند.

دولت باید پیش از هر تحرک اقتصادی، تحرک رسانه ای داشته باشد

تاج الدین توضیح داد: با همه تفاسیر، برای برون رفت از وضعیت فعلی؛ نخست باید برای افکار عمومی آرامش ایجاد کرد، دولت باید حتی  بیش و پیش از هر تحرک اقتصادی، طرح  تحرک رسانه ای داشته باشد؛ از رسانه‌های خود، حداکثر استفاده را برای ارتباط با مردم ببرد و افکار عمومی را در راستای تامین امنیت ملی مدیریت کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: هیچ چیز بیش از ذهن‌های بی ثبات، به اقتصاد ضربه نمی زند؛ ذهن های بی ثبات به رفتار بی ثبات اقتصادی دامن می زنند و رفتار بی‌ثبات اقتصادی یعنی صف برای خرید دلار.   

 این نماینده مردم اصفهان گفت: متاسفانه  مردم هیچ دورنمای روشنی از وضعیت اقتصادی و رفع مشکلات و موانع موجود ندارند؛ آقای روحانی باید این دورنما را برای آن‌ها ترسیم کرده تا نگرانی‌های مردم فروکش کند.  اقتصاد ما  امروز علاوه بر دیپلماسی خارجی  نیاز مبرم  به دیپلماسی داخلی دارد و دولت باید با اصناف و صاحبان کسب‌ وکار  چانه‌زنی‌ها و تعاملات مؤثر اقتصادی داشته باشد. گفت‌وگوی ملی را در محور اقتصادی در پیش گیرد و اعتماد مردم را احیا کند.

تاج الدین افزود: تحرک بین نسلی و جوان سازی بدنه مدیریتی کشور می تواند عاملی برای تحرک اقتصادی  و اجتماعی، کارآمد سازی و حتی نوعی آشتی ملی باشد و  برون رفت از وضعیت فعلی را  برای ایران رقم بزند.

کد خبر 347803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.