خانه‌های تاریخی با نظارت میراث فرهنگی بازسازی می‌شود

مشاور عالی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: بافت فرسوده در مناطق مختلف شهر که مصوبه کمیسیون ماده پنج را دارد، قابلیت تخریب و نوسازی دارد و حتی امتیازاتی برای بازسازی آنها در نظر گرفته شده است، اما بازسازی خانه‌های تاریخی با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی امکان پذیر است.

محمد فیض در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: بازسازی املاک ثبت شده تاریخی در اختیار و تحت نظارت میراث فرهنگی انجام می‌شود.

مشاور عالی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: اکثر خانه‌های تاریخی در طرح تفصیلی به عنوان ستاره دار مشخص شده‌اند و در خصوص آنها از میراث فرهنگی استعلام انجام می‌شود، اما بعضی ستاره‌دار نیستند و در حریم بناهای تاریخی قرار دارند، از این رو در حین ساخت و ساز با محدودیت‌های ارتفاع مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: بافت فرسوده در مناطق مختلف شهر که مصوبه کمیسیون ماده پنج را دارد، قابلیت تخریب و نوسازی دارد و حتی امتیازاتی برای بازسازی آنها در نظر گرفته شده است، اما بازسازی خانه‌های تاریخی با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی امکان‌پذیر است.

فیض با بیان اینکه معاونت شهرسازی و معماری به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود و مدیریت‌های متعددی را شامل می‌شود، افزود: از جمله این مدیریت‌ها، مدیریت نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی، سیما و منظر شهری، معماری و طراحی شهری و طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای است.

وی گفت: مدیریت نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی به مجموعه ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی مصوب کمیسیون ماده پنج شورای عالی معماری ایران نظارت دارد و باعث ایستایی و کنترل نقشه‌ها، بازدید پروژه‌ها، امور مهندسان طراح و ناظر، نظارت بر اجرا و کنترل مجوزها اعم از پروانه‌های صادره، پایان سفت کاری و ... می‌شود.

مشاور عالی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: نظارت بر عملکرد شهرسازان مناطق ۱۵ گانه و راهبری جلسات شورای تخصصی از دیگر وظایف مدیریت نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی است.

وی ادامه داد: در سال جاری مباحث دقیق سازی در ارتفاعات مناطق، به روز رسانی و دریافت مصوبه برخی از ضوابط طرح تفصیلی که در پاره‌ای از مواقع مغایرت‌هایی داشته است، پویاسازی سیستم شهرسازی مناطق و تسریع در روند صدور پروانه، برگزاری جلسات هماهنگی با کارکنان شهرسازی مناطق و وحدت رویه در انجام امور شهرسازی و سازمان نظام مهندسی پیگیری و انجام خواهد شد.

فیض اظهارکرد: حوزه بعدی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، اداره سیما و منظر شهری است که وظیفه کنترل و تایید نقشه نمای ساختمان‌ها را برعهده دارد و در سال جاری نیز با نگرش و رویکرد شفاف‌سازی گردش کار، بررسی و تصویب نمای ساختمان‌ها را انجام می‌دهد.

وی افزود: امسال بازنگری و به روز رسانی ضوابط سیما و منظر، اطلاع رسانی و آموزش مهندسان معمار و کارفرمایان همچنین تقویت و بازنگری کمیته تخصصی نما و منظر در دستور کار اداره سیما و منظر شهری است.

مشاور عالی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افزود: یکی دیگر از مدیریت‌های این معاونت، طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای است که  مباحثی در خصوص شبکه معابر و گذرها، کاربری و نحوه استفاده از پلاک‌ها بر اساس مصوبات کمیسیون ماده پنج، پیگیری برای دقیق سازی خطوط بدنه مناطق و ارتفاعات، تهیه طرح گستره‌های ویژه شهر، تدوین ضوابط بلند مرتبه‌سازی و مشخص کردن محدوه‌های مربوطه، طرح ویژه محور چهارباغ عباسی و تعیین تکلیف پهنه غربی، ایجاد هماهنگی و پیگیری امور مربوط به طرح جامع جدید شهر اصفهان را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه مطالعات و برنامه‌ریزی شهری که یکی از زیرشاخه‌های مدیریت طرح‌های توسعه شهری به شمار می‌رود، انتشار الکترونیکی و آموزشی مجموعه رصد برای انتقال تجربیات شهرسازی انجام می‌شود، اظهارکرد: ایجاد زمینه بازآفرینی شهری از طریق تدوین و فرایند طراحی و اجرای موفق پروژه‌های محرک توسعه در دستور کار بوده و برنامه‌ریزی اجرای آن در حال انجام است.

فیض ادامه داد: در حوزه‌های مدیریت معماری و طراحی شهری مباحث گلوگاهها و نقشه راه برای بازگشایی آنها در حال انجام است، همچنین طرح و مطالعات ارتقاء کیفی محلات شهر به مناطق ابلاغ شده تا در نقاطی که نیاز به محرک توسعه دارد، انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های مناسب‌سازی که دارای ردیف اعتباری هستند، در اکثر مناطق برنامه‌ریزی شده همچنین دفاتر تسهیل‌گری در بافت فرسوده به منظور بهبود و ارتقاء کیفیت فعالیت‌ها و بازآفرینی بافت فرسوده راه‌اندازی شده است.

کد خبر 347794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.