درس ثبات اقتصاد از لبنان

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش تیتر یک خود به بررسی ثبات اقتصاد در پر تنش ترین کشور خاورمیانه پرداخته است.

به گزارش ایمنا، در این گزارش آمده است: لبنان طی دو دهه گذشته همواره در معرض تهدید جنگ خارجی و کشمکش داخلی بوده است؛ اما این شرایط پرتنش انعکاس چندانی در وضعیت اقتصادی این کشور نداشته است. لبنان در دهه گذشته رشد اقتصادی میانگین ۵/ ۴ درصدی و تورم میانگین ۵/ ۲ درصدی را تجربه کرده است.

آن هم در شرایطی که در این بازه زمانی علاوه‌بر کشمکش داخلی، دامنه‌های آتش «جنگ تموز» و «جنگ سوریه» اقتصاد لبنان را تحت‌تاثیر قرار داده است. بررسی فعل‌وانفعالات اقتصادی در این کشور نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت لبنان، پنهان نشدن راه درست مدیریت اقتصاد در سایه سنگین تنش بود؛ به‌نحوی‌که در شرایط پر تنشی مانند جنگ ۳۳ روزه، سیاست‌گذاران این کشور به جای اتخاذ سیاست‌های تمرکزگرایانه، تلاش کردند تا مسیر اصلاحات اقتصادی را که از دهه پیشین آغاز شده بود، تداوم بخشند.

۴ دلال تامین کننده همه مایحتاج مردم

دیروز خبری مبنی بر اینکه چهار دلال ورود اکثر کالاها به ایران را در دست دارند، موجب تعجب شد. فریبا نهاوندی در روزنامه آرمان در این خصوص نوشته است: قاچاق پدیده‌ای است که به علت وسعت مرزهای ایران همواره آسیب‌هایی را به اقتصاد کشور وارد کرده است. اما تا پیش از روی کار آمدن دولت نهم و شدت‌گرفتن تحریم‌ها این پدیده فقط محدود به چند کالا بود و قاچاقچیان و دلالان شرایط حال و آینده بازار و اقتصاد را رقم نمی‌زدند.

اما به نظر می‌رسد اکنون قاچاقچیان و دلالان گوی سبقت را از تجار و فعالان رسمی اقتصاد ربوده‌اند و روند بازار را آنها تعیین می‌کنند. این موضوع هم دیگر محدود به کالاهایی نظیر پوشاک و لوازم الکترونیکی نمی‌شود و اکنون کمتر بازاری را می‌توان یافت که دلالان و قاچاقچیان آن را به قبضه درنیاورده باشند.

به نظر می‌رسد با ممنوعیت خرید و فروش ارز از ابتدای سال جاری قاچاقچیان فرصتی مناسب برای جولان در این بازار یافتند که این امر دلایل مختلفی دارد. علاوه بر تاثیر منفی تحریم‌ها از سوی غرب، اعمال تعرفه‌های سنگین برای برخی کالاها، افزایش مالیات واردکنندگان، استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، نبود آگاهی از شرایط بازار و از همه مهم‌تر سوء‌مدیریت دولت‌های نهم و دهم از دیگر دلایلی هستند که می‌توان برای جولان قاچاقچیان در مرزها و بازارهای کشور برشمرد.

حباب همچنان باقی است

دانش پورشفیعی هم در روزنامه وطن امروز نوشت: سکه در هفته‌ای که گذشت کاهش قیمت ۱۷۸ هزار تومانی در هر قطعه را تجربه کرد، به‌طوری‌که قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید از ۲ میلیون و ۹۷۶ هزار تومان در اواسط هفته به ۲ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان در پایان هفته کاهش پیدا کرد.

این کاهش قیمت در دیگر انواع سکه‌ نیز روی داد. سیر نزولی قیمت‌ها علاوه‌بر بازار طلا در بازار ارز نیز اتفاق افتاد. دستگیری «سلطان سکه» با ذخیره ۲ تن سکه که این حجم سکه را در مدت زمان ۱۰ ماه جمع‌آوری کرده بود و کشف ۲ میلیارد دلار دولتی که چند صرافی با کارت ملی اجاره‌ای ۱۸۰۰ نفر آن را در جریان فروش ارز دولتی در اسفندماه گذشته جمع‌آوری کرده بودند، نشان از بی‌نظمی و نابسامانی بازار ارز و سکه دارد.

علاوه بر این نبود محدودیت‌ در میزان پیش‌خرید سکه، سبب شده برخی افراد هزاران سکه را از بانک مرکزی خریداری ‌کنند که اکنون به موضوعی برای اعمال تغییرات در اینگونه معاملات از سوی مجلس تبدیل شده است.

سبزه میدانی، مکانیزم تعیین نرخ سامانه نیما

ابهام در تعیین قیمت ارز در بازار ثانویه موضوعی است که در این روزها انتقادات کارشناسان را در پی داشته است. این درحالی است که کارشناسان معتقدند باید برای تعیین قیمت ها ارز در بورس ارائه شود.

در این خصوص روزنامه عصر ایرانیان نوشت: پس از التهابات بازار ارز، دولت با تک نرخی کردن قیمت به دنبال ایجاد ثبات بازار ارز برآمد اما، بررسی‌ها و نظرات کارشناسان بر این است که سیاست ارز تک نرخی دولت به علت تقاضای زیاد پاسخگو بازار نیست.

عرضه دلار تک نرخی با قیمت ۴۲۰۰ تومان موجب شد تا صف تقاضا برای آن ایجاد شود و از طرفی میزان ثبت سفارش به شکل چشمگیری افزایش یابد و ارز زیادی به کالاهای مختلف اختصاص یابد به همین دلیل ایجاد بازار ثانویه ارز در دستور کار قرار گرفت.

کد خبر 347790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.