در عمق ۵۰ متری هم به آب نرسیده ایم!

دهاقان- خشکسالی پدیده ای است که سال ها سراسر کشور را درگیر کرده و مردم پنجه در پنجه این معضل روزگار می گذرانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، یکی از مهم­ ترین ذخیره‌­های آبی ایران، آب­‌های زیرزمینی هستند که از دیرباز به وسیله قنات حفظ شده و جریان می‌­یافت. متأسفانه بر اثر کاهش بارش، بسیاری از کشاورزان و واحدهای صنعتی مجبور به حفر چاه‌­های غیرمجاز و آبکشی بیش از حد از آن شده‌­اند که شاید یکی دو سال مشکل آنها را رفع کرد، اما به مرور بر مشکلات آنها افزوده شد.

آبرسانی به ۹۰درصد از عشایر

مجید نادری نماینده امور عشایر شهرستان دهاقان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ۹۰ درصد عشایر این شهرستان با بحران کم آبی روبه رو هستند البته در این مناطق آبرسانی به صورت سیار انجام می شود.

وی با اشاره به وجود چهار کانون آبرسانی به عشایر دهاقان، گفت: در حال حاضر روزانه ۲۰۰ هزار لیتر آب از این کانون ها به ۳۵۰ خانوار عشایر به صورت سیار می رسانند. آبرسانی تنها به آب مورد نیاز آشامیدن انسان و دام اختصاص می یابد.

نماینده امور عشایر شهرستان دهاقان با بیان اینکه تانکرهای توزیع آب بهداشتی بوده و به صورت ثابت یک هزار لیتر به عشایر دهاقان آبرسانی می کند، افزود: با وجود خشکسالی های اخیر درحال حاضر مهم ترین مشکل عشایر، تامین آب آشامیدنی است.

نادری خاطرنشان کرد: عشایر به دلیل شرایط سختی که برای آبرسانی به آنها وجود دارد تا جایی که امکان دارد در مصرف آب صرفه جویی می کنند، اما همه باید قدر قطره قطره آب را بدانیم و فرهنگ صرفه جویی بین آحاد جامعه نهادینه شود.

آبرسانی سیار به باغات کشاورزی

امیرصفرپور، رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان درگفت وگو با خبرنگار ایمنا از آبرسانی سیار به باغات کشاورزی شهرستان اشاره کرد و افزود: بیشتر باغات در معرض خشکی هستند و تنها راه چاره برای حفظ آنها آبرسانی سیار است.

وی ادامه داد: باتوجه به خشکسالی های اخیر و کاهش نزولات آسمانی این طرح در سطح شهرستان انجام می شود.

صفرپور با بیان اینکه برای کاهش خسارات ناشی از خشکسالی، حفظ باغات از اهمیت فراوانی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان سه حلقه چاه کشاورزی جهت تامین آبرسانی باغات منطقه در نظر گرفته شده است.

حفر و اجاره چاه ها برای تامین آب روستاها

عزیزالله پناهی، رییس اداره آب و فاضلاب روستایی دهاقان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرستان دهاقان از بحران کم آبی رنج می برند و برای تامین آب تاکنون از عملیات کف شکنی، حفر چاه های اضطراری و اجاره چاه استفاده شده، اما هنوز مشکلات این حوزه برطرف نشده است.

وی با اشاره به مشکلات روستاها در زمینه آبرسانی تصریح کرد: روستای محمودآباد با وجود کف شکنی چاه ها در عمق ۵۰ متری نیز به آب نرسیده ایم و در نقاط پیشنهادی نیز آبی وجود ندارد.

رییس اداره آبفار شهرستان دهاقان ادامه داد: برای تامین آب آشامیدنی روستای همگین نیز به دلیل خشکسالی کار به کندی پیش می رود چرا که آبی یافت نمی شود تنها گذر زمان را از دست می دهیم، روستای قمیشلو نیز با داشتن دو حلقه چاه کمکی آبدهی آنها کاهش یافته و هنوز با بحران کم آبی مواجه هستیم و در روستاهای دیگر نیز به همت مردم، کشاورزان و دهیاران اجاره چاه ها انجام شده، اما همچنان آب در کمتر در دسترس مردم قرار می گیرد.

کد خبر 347787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.