جذب سالانه ۱۰ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور

شهرضا - رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیر انتفاعی استان اصفهان گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده باید تا سال ۱۴۰۹ تعداد ۱۸۷ هزار عضو هیئت علمی در کشور استخدام شوند که برای رسیدن به این تعداد، لازم است سالانه ۱۰ هزار نفر جذب شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، علی آهومنش عصر امروز (شنبه) در مراسم افتتاحیه دبیرخانه و معارفه اعضای هیئت اجرایی جذب هیئت علمی استان اصفهان که در فرمانداری شهرضا برگزار شد، اظهار کرد: در نظام آموزش عالی کشور ۲۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که ۱۳۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ توسط دولت و مابقی از سوی مردم سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت خاص اقتصادی کشور میزان سرمایه گذاری دولتی در نظام آموزش عالی رو به کاهش است، تصریح کرد: در ۱۲ سال گذشته شمار دانشگاه‌های کشور به ۲۸۸۰ واحد رسیده است، البته وزارت علوم فرایند ساماندهی دانشگاه‌های مختلف را آغاز کرده است.

رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیر انتفاعی استان اصفهان اضافه کرد: براساس آخرین اطلاعات موجود ۳۰۰ دانشگاه علمی کاربردی، ۸۰ دانشگاه پیام نور، ۶۰ دانشگاه آزاد اسلامی و ۴۹ دانشگاه غیرانتفاعی از شمار دانشگاه‌های کشور کاسته شده است.

آهومنش گسترش بی رویه دانشگاه‌ها در سراسر کشور را معضل نظام آموزش عالی برشمرد و افزود: در گذشته شمار دانشجویان بیشتر بود، اما در سالیان اخیر با کاهش جمعیت دانشجویی لازم است وضعیت دانشگاه‌های کشور ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شمار دانشجویان از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است، این در حالی است که در برنامه ششم توسعه، یک میلیون نفر دیگر نیز از این تعداد کاسته می‌شود.

رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیر انتفاعی استان اصفهان تصریح کرد: اگر شمار دانشجویان هر واحد دانشگاهی کمتر از هزار نفر باشد، ادامه فعالیت آن مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل مسئولان وزارت علوم معتقد هستند که تعداد زیادی از دانشگاه‌ها باید تعطیل شود.

آهومنش با بیان اینکه شمار دانشجویان کشور از ۱۵۷ هزار نفر در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به بیش از چهار میلیون نفر در حال حاضر افزایش یافته است، اظهار کرد: در حالی که تعداد دانشجویان کشور ۲۸ برابر شده، اعضای هیئت علمی به این میزان افزایش نیافته است.

وی ادامه داد: قرار بود به ازای هر ۲۵ نفر دانشجو یک عضو هیئت علمی استخدام شود، در حالی که فعلا در بهترین حالت به ازای هر ۴۵ دانشجو یک عضو هیئت علمی وجود دارد.

رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیر انتفاعی استان اصفهان با بیان اینکه طبق برنامه زمانبندی باید تا سال ۱۴۰۹ تعداد ۱۸۷ هزار عضو هیئت علمی در کشور وجود داشته باشد، تصریح کرد: برای رسیدن به آمار سال ۱۴۰۹ باید از هم‌اکنون سالانه ۱۰ هزار عضو هیئت علمی استخدام شوند.

آهومنش اضافه کرد: در شرایط فعلی و در بهترین حالت می‌توانیم سالانه هفت هزار عضو هیئت علمی استخدام کنیم.

وی با بیان اینکه گستردگی بیش از حد واحدهای دانشگاهی مانع جلوگیری از اتلاف سرمایه شده است، تأکید کرد: متأسفانه تمرکز برنامه ریزی در نظام آموزش عالی وجود ندارد و نهادهای مختلفی همچون کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصمیمات مختلفی در این بخش می‌گیرند.

رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیر انتفاعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: سالانه یک میلیون نفر از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند که دولت در بهترین حالت می‌تواند برای ۲۰۰ هزار نفر از آنان شغل ایجاد کند و ۸۰۰ هزار نفر از آنان به مشاغل غیر مرتبط جذب می‌شوند.

کد خبر 347768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.