کارشناسان از معماری ایستگاه‌های مترو اصفهان می‌گویند

مترو یکی از زیرساخت‌های مهم حمل و نقل شهری محسوب می‌شود، زیرا به صورت غیرمستقیم با افزایش کیفیت خدمات حمل و نقل به جذب گردشگر کمک می‌کند. در این میان طراحی و معماری ایستگاه‌های آن بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش ایمنا، رویکرد تمام شهرهای دنیا در احداث ایستگاه‌های مترو به‌عنوان کانون تجمعات و رفت و آمدهای شهروندان و گردشگران به سمت نمایش سنبل‌ها و نمادهای جوامع سوق یافته است. اصفهان نیز به عنوان یک جهان‌شهر خلاق که یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری به حساب می آید باید در ایستگاه‌های مترو توجه ویژه‌ای به هنر معماری اصفهان داشته باشد. بر همین اساس مدیریت شهری اصفهان بر موضوع خلاقیت در طراحی ایستگاه‌ها و استفاده از نظرات کارشناسان و پژوهشگران معماری تاکید ویژه ای دارد.

در این راستا خبرگزاری ایمنا با توجه به اهمیت معماری ایستگاه‌های مترو به سراغ تعدادی از کارشناسان معماری رفته تا این موضوع را از دید دانشگاهیان و کارشناسان بررسی کند.

طراحی ایستگاه‌های مترو متناسب با نماد شهر اصفهان

حمید آقاشریفیان، پژوهشگر معماری ایرانی به ایمنا گفت: توجه به خصوصیات و هویت شهری در طراحی و زیباسازی ایستگاه‌های مترو در شهر اصفهان حائز اهمیت است. از آن‌جایی که اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه ای، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد باید در طراحی این ایستگاهها ویژگی‌های این شهر لحاظ شود.

وی تاکید کرد: طراحی ایستگاه‌های مترو در هر شهری باید متعلق به ویژگی‌های همان شهر باشد، همان‌طور که در یکی از ایستگاه های مترو در محدوده میدان آزادی از رنگ فیروزه ای به عنوان نماد شهر اصفهان، استفاده شده است.

این پژوهشگر معماری ایرانی اظهار کرد: ممکن است طراحی ایستگاه مترو در یک شهر بسیار زیبا به نظر برسد، اما اگر متناسب با آن شهر نباشد یک ناهماهنگی در زیبایی آن شهر پدید می‌آورد، بنابراین ایستگاه‌های مترو به خصوص خط دو که به تازگی اجرای آن آغاز شده بهتر است با در نظر گرفتن خصوصیات و نمادهای شهر اصفهان طراحی شود.

ضرورت نورپردازی و فضاسازی ایستگاه‌های مترو 

شهر عزتیان، یک کارشناس شهرسازی اظهار کرد: طراحی ایستگاه های مترو باید هویت‌مند و متاثر از ویژگی‌های شهر اصفهان باشد که خوشبختانه با توجه به قدمت شهر اصفهان الگوهای مناسب فراوانی در این زمینه در دسترس است.

وی ادامه داد: این هویت باید در بخش‌های مختلف اعم از رنگ، جنس مصالح و ... خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های مترو در سطح شهر گویای عملکرد سیستم حمل و نقل عمومی است، افزود: جانمایی ایستگاه‌های مترو باید به گونه ای باشد که شهروندان بتوانند از فاصله دور یا نزدیک موقعیت ایستگاه مورد نظر خود را پیدا کنند، همچنین ایستگاه‌ها باید برای همه افراد جامعه اعم از کودکان، معلولان و ... قابل دسترسی و ایمن باشد.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: مترو یکی از شاخص‌ترین سیستم‌های حمل و نقل شهری است که در جذب مسافران داخلی و خارجی تاثیرگذار است، بنابراین نورپردازی، فضاسازی و مبلمان مناسب برای مترو موجب سرزندگی فضای ایستگاه‌های مترو می‌شود.

طرح های ایستگاه‌های مترو منطبق با مناطق مختلف شهر است

احمد محلوجی،  یک کارشناس معماری در خصوص معماری ایستگاه‌های مترو خطوط یک و دو گفت: خوشبختانه از نظر معماری مترو اصفهان در سطح قابل قبولی است که این رویکرد بدون تلاش کمیته معماری و همکاری فرهیختگان امکان پذیر نمی شد.

وی با بیان اینکه طرح های ایستگاه‌های مترو منطبق و هماهنگ با مناطق مختلف شهر اصفهان است، افزود: به طور حتم مترو اصفهان در مقایسه با سایر شهرهای کشور در ردیف بالاتری قرار دارد و لازم است این مزیت در آینده نیز حفظ و ارتقا یابد و اگر کاستی هایی هم در این خصوص وجود دارد، باید سریعتر رفع شود.

ایجاد "گودال‌های باغچه‌ای" در ایستگاه‌های مترو

نریمان پیراسته، کارشناس معماری نیز به ایمنا گفت: بدون شک طراحی معماری ایستگاه‌های مترو در خیابان های تاریخی شهر از جمله میدان امام حسین(ع) و میدان انقلاب باید متفاوت‌تر از سایر ایستگاه‌ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه معماری ایستگاه‌های مترو باید متناسب با ملاحظات تاریخی آن منطقه طراحی شود، افزود: در این راستا طرح ایجاد "گودال‌های باغچه‌ای" در ایستگاه‌های مترو که در محور تاریخی شهر اصفهان قرار دارد، به شهرداری پیشنهاد شد که خوشبختانه مورد استقبال آنها قرار گرفت و ایستگاه میدان شهدا با الهام گرفتن از "گودال باغچه ایرانی" طراحی شد.

این کارشناس معماری اضافه کرد: با توجه به تاثیرات مثبتی که نقش مترو می‌تواند در شهر داشته باشد بهتر است فاصله بین ایستگاه‌های مختلف مترو به صورت کارشناسی تعیین شود، زیرا نزدیکی بیش از حد ایستگاه‌ها کارایی مناسبی ندارد.

رعایت ملاحظات فنی در ایستگاه‌های مترو اصفهان

رامین مدنی، یکی دیگر از کارشناسان معماری شهر اصفهان به ایمنا گفت: در ایستگاه‌های مترو شهر اصفهان مولفه‌های فنی اعم از پلکان مناسب و دسترسی آسان مد نظر قرار گرفته است.

وی با تاکید بر تناسب طراحی ایستگاه‌های مترو با ساختار تاریخی شهر اصفهان گفت: توجه به این مسئله که ایستگاه مترو در کجای شهر قرار گرفته و طراحی مناسب آن ایستگاه با وی‍ژگی‌های آن منطقه امری ضروری است، بنابراین اگر ایستگاهی در بافت تاریخی شهر باشد بهتر است در طراحی آن از خصوصیات تاریخی آن منطقه استفاده شود.

کد خبر 347759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.