یک کارشناس: بحران درآمدی شهرداری‌ها حاصل نبود مدیریت یکپارچه شهری است

یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت: با توجه به اینکه مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد، بحران درآمدی دامن‌گیر شهرداری‌ها شده است.

سید محمدرضا احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: مشکل شهرداری‌ها در ایران جدا بودن دو مقوله مدیریت شهر و مدیریت شهرداری است چرا که شهر آب، برق، مدرسه، بیمارستان، پادگان و ... دارد، اما شهرداری‌ها در ارتباط با آنها اختیاراتی ندارند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهرداری بخش کوچکی از مدیریت شهر بوده، در واقع شورای شهر نیز به معنای واقعی شورای شهر نیست، بلکه شورای شهرداری است، افزود: با توجه به اینکه مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد، بحران درآمدی دامن‌گیر شهرداری‌ها شده است.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری از معضل حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از مشکلات موجود شهرها و شهرداری‌ها یاد کرد و گفت: حاشیه‌نشینان از خدمات شهر استفاده میکنند و این موضوع باعث به هم ریختن تعادل در ارایه خدمات شهری میشود، زیرا طرح تفصیلی برای محدوده شهر تعریف شده و برای حاشیه‌نشینان قانونی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینان بدون پرداخت هیچ بهایی از خدمات آموزشی، بهداشتی و خدماتی شهر استفاده می‌کنند، اظهارکرد: شهرداری‌ها با بودجه اندکی که در اختیار دارند، نمی‌توانند معضل حاشیه‌نشینی و پیامدهای آن را برطرف کنند.

احمدی تاکید کرد: حوزه مدیریتی شهرداری یک مسئله و سطح انتظارات چیز دیگری است، بدان معنا که محدوده اختیارات شهرداری در حد محدوده شهر است، اما حوزه انتظارات تا پایان بخش حاشیه‌نشین شهر ادامه دارد و افرادی که در چند کیلومتری شهر زندگی می‌کنند، خود را شهروند این شهر می‌دانند و انتظار خدمت‌رسانی دارند.

وی گفت: در شهر سیستم آموزشی، درمانی، تاسیساتی و... وجود دارد و مردم برای حل هر مشکلی از شهرداری انتظار دارند و این اشتباهی بزرگ است، زیرا حوزه اختیارات شهرداری بسیار کم است.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه در کشورهای دیگر شهرداری‌ها بسیار قدرتمند هستند، اختیارات بیشتری دارند و دولت‌های محلی به شمار می روند، افزود: به عنوان مثال شهر پاریس به قدری دولت قوی دارد که در اکثر مواقع شهرداران آن رییس جمهور می‌شوند.

وی دیگر مشکل پیش روی شهرها را تراکم فروشی عنوان کرد و گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر مصیبت تراکم فروشی برای شهرهای کشور الگو شده و این یک فاجعه است؛ تراکم فروشی مثل این است که یک فرد بیمار برای درمان عضوی از بدن خود به پزشک مراجعه کند، اما" به او گفته شود یکی از کلیه‌هایت را بده تا عضو بیمار بدنت را درمان کنیم"، این راه درست نیست.

احمدی تاکید کرد: تراکم فروشی علاوه بر اضافه شدن بار جمعیت، باعث افزایش آلودگی هوا و ترافیک می‌شود در واقع تراکم فروشی هزینه است چرا که ناهنجاری‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.

کد خبر 347714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.