ایران نسبت به آمریکا دست بالاتر را دارد

عضو هیئت رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست وین و تحولات ضد آمریکایی در کانادا گفت: راه افتادن کمپین‌هایی مثل «نه به خرید کالای آمریکایی» نشانگر این است که از اروپا تا قاره آمریکا موجی علیه آمریکا در جریان است و ما نسبت به آمریکایی ها دست بالاتر را داریم.

پروانه مافی در گفت‌وگو با ایمنا خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی عضو برجام انتخاب سختی در پیش دارند؛ از یک سو تهدیدات آمریکا، شرکت های تجاری اروپایی همکار با ایران را هدف قرار داده و از طرف دیگر تمایل اروپایی ها به ادامه برجام است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در ادامه تاکید کرد: این یک امتحان برای کشورهای اروپایی عضو برجام است؛ برای اینکه نشان دهند چقدر نسبت به آمریکا، استقلال دارند و آیا آنها هم آمریکا را رییس دنیا می دانند و یا اینطور نیست.

وی در عین حال تصریح کرد: آنچه از ظواهر امر مشاهده می شود، حکایت از آن دارد که اروپایی ها در مذاکرات اخیر نسبت به ادامه برجام تمایل نشان داده اند؛ علاوه بر آن دیگر نشانه هایی که از اروپا دیده می شود، نشان دهنده عزم آنان بر ادامه همکاری ها با ایران است. برای مثال تصویب طرح همکاری بانک سرمایه گذاری اروپا( EIB) با ایران از سوی پارلمان اروپا  با  ۵۷۳ رای موافق ، ۹۳ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع بود که به منظور حمایت از شرکت‌های سرمایه گذار در ایران صورت گرفته و از اراده و تمایل پارلمان‌های اروپایی برای ادامه همکاری‌های تجاری با ایران حکایت دارد.

موجی علیه آمریکا در جریان است

مافی با اشاره به تحولات ضد آمریکایی در کانادا گفت: اینکه در کانادا کمپین‌هایی مثل «نه به خرید کالای آمریکایی» یا «جنس کانادایی بخر »راه افتاده و پارلمان این کشور نیز در مقابل اقدامات ترامپ در تحقیر «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا موضع گرفته، نشانگر این است که از اروپا تا قاره آمریکا موجی علیه آمریکا در جریان است و اتفاقا ما نسبت به آمریکایی ها دست بالاتر را داریم.

وی افزود: هر چه دشمن در شرایط منفی قرار بگیرد، به نفع ما است و ما اگر با فهم این مسائل به حفظ برجام برسیم، می تواند راهگشای مهمی در مراودات بانکی و مناسبات تجاری و صنعتی ما در عرصه بین المللی باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین ضرورت پیگیری حمایت از کالای ایرانی را در تحقق اهداف برجام مفید و موثر دانست و یادآور شد: تمرکز بر خرید جنس ایرانی که در ابتدای امسال با پیام رهبر انقلاب آغاز شد، شرایط خوبی را برای حمایت از تولید، صنعت و کار ایرانی فراهم کرده است و می تواند در تحقق اهداف اقتصادی کشور بسیار کمک کند.

تقویت تولید داخلی به معنای قهر با دنیا نباشد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر افزود: ما باید همزمان با تقویت صنعت، تولید و تجارت داخلی، ارتباط خود با دنیای بین الملل در عرصه‌های پولی، بانکی و صنعتی را حفظ و تقویت کنیم. در واقع هر دو کار را با هم بکنیم؛ همزمان با تقویت تولید داخلی از طریق خرید کالای ایرانی، شرایط قهر را با دنیا نداشته باشیم. این به نظرم بهترین رویکرد است و بر اساس آن می توانیم بازی برد- برد داشته باشیم.

وی همچنین درباره بازگشت شرکت های اروپایی به ایران بعد از برجام اروپایی، گفت: بعضی از شرکت های اروپایی از ایران رفتند و یا اعلام قطع همکاری کردند و عملا از سیاست ترامپ تمکین کردند، ولی آنها هم عقلایی دارند و نسبت به بازگشت امور به حالت صحیح اقدام می کنند؛ مانند همین اقدامی که در پارلمان اروپا صورت گرفت، این نشان می دهد که این عقلا نمی خواهند زیر بار خواسته های آمریکا بروند.

مافی در عین حال تاکید کرد: ممکن است که در زمان خروج ترامپ از برجام، شوکی وارد شد و برخی شرکت‌ها از روی ترس و احساس عمل کردند، ولی الان دارند با تعقل و تامل بیشتری عمل می کنند.

عضو هیئت رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اول باید  سیاست مداران اروپایی تصمیم بگیرند و ببینند که می توانند در مقابل زورگویی های ترامپ مقاومت کنند یا نه؟ مهم آن اراده سیاسی است که باید تحقق پیدا کند. به نظرم شواهد نشان می دهد که این اراده در حال شکل گیری است. فروش نفت هم تحت الشعاع اراده سیاسی است،آن اراده سیاسی محقق شود بقیه مسائل هم درست می شود.

کد خبر 347697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.