۱۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
یک ماه طلایی اقتصاد روسیه

طی برگزاری جام جهانی روسیه پیش بینی می‌شود که آورده‌ای نزدیک به ۱۰۰ میلیارد روبل برای این کشور حاصل شود.

به گزارش ایمنا، قطعا فوتبال یکی از ورزش‌های مهیج و جذاب برای تمامی انسان‌هاست. ورزشی که در ابتدا شکلی از یک بازی صرف داشت اما امروزه تا حدودی تعیین کننده مناسبات سیاسی و اقتصادی است.

به عنوان مثال نتیجه بازی روسیه و عربستان بیش از آنکه جنبه رقابتی داشته باشد، بیشتر از منظر سیاسی مورد توجه مردم دنیا قرار گرفت.

با این حال امروزه تاثیر حجم بزرگی از این مسابقات در قالب جام جهانی بیش از آنکه موید یک مسابقه صرف باشد، از جنبه مهم اقتصادی هم قابل بررسی است.

طبق پیش بینی وزیر اقتصاد روسیه در یک ماهی که این کشور میزبان جام جهانی است، ۱.۶ میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد. این درحالی است که به گفته ماکسیم اورشکین تحریم‌های ضد روسی هم بر این روند تاثیری نخواهد داشت.

پیش بینی می‌شود تا پایان جام جهانی جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر از اقصی نقاط دنیا به این کشور سفر کرده و به تماشای مسابقات فوتبال بنشینند. البته این پیش بینی منحصر به این دوره نبوده و گفته می‌شود که در سال‌ بعد نیز شمار گردشگرانی که روسیه را به عنوان مقصد سفر انتخاب می کنند افزایش ۲۰ درصدی خواهد داشت.

 در این میان توسعه زیرساخت های برای میزبانی از گردشگران نقش مهمی دارد. میزبانی از این رویداد بزرگ چیزی حدود ۱۴ میلیارد دلار یا ۸۷۰ میلیارد روبل برای دولت روسیه هزینه داشته است. این کشور  شش سال در حال آماده سازی زیرساخت ها برای میزبانی از این رویداد بوده است و دولت مردان روس امیدوارند که هزینه های صرف شده به سرعت بازگردد.

به عقیده کارشناسان، تاثیر این رویداد باعث می‌شود تا در پنج سال آینده، سالانه ۱۵۰ الی ۲۱۰ میلیارد روبل وارد چرخه اقتصاد این کشور شود. البته ساخت ۱۲ استادیوم ۴۵ هزار نفره در روسیه منجر به رشد ۸۶۷ میلیارد روبلی در تولید ناخالص داخلی این کشور نیز شده است.

یکی از مهم ترین نکات رویداد درآمد ۱۲۱ میلیارد روبلی بخش گردشگری روسیه است، همچنین کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در پنج سال آینده این درآمد به طور مستمر بین ۴۰ الی ۷۰ میلیارد روبل محقق خواهد شد.

رشد ۳۰ درصدی فروش صنایع دستی

«ماتروشکا» یکی از صنایع دستی معروف این کشور است. ماتروشکا عروسک های چوبی تو در تو هستند که به ترتیب اندازه در داخل هم قرار می گیرند. این عروسک از اواخر سده نوزده میلادی به عنوان نماد و هدیه یادگاری روسی شناخته شد و امروزه تقریبا در تمامی خیابانهای روسیه از ۶۰۰ الی سه هزار روبل به فروش می‌رسد.

همچنین شطرنج های چوبی، کلاه های اوشانکا، کهربای روسی، شال و روسری، جعبه های لاکی، چکمه روسی و صنایع دستی پوستی از دیگر صنایع دستی این کشور محسوب می‌شود.

البته در کنار رونق اقتصادی این کشور فدراسیون جهانی فوتبال هم پاداش ۷۹۱ میلیون دلاری را برای میزیانی این رویداد برای روسیه در نظر گرفته است که این میزان پاداش رکورد جدیدی در پرداخت پاداش از سوی این فدراسیون است. پیش از این فیفا در جام جهانی برزیل مبلغ ۵۷۶ میلیون دلار را به این کشور پرداخته بود.

به گزارش ایمنا، به طور کلی برگزاری مسابقات جام جهانی در روسیه بهانه ای برای رونق اقتصادی و گردشگری است. طبق اعلام وزیر اقتصادی روسیه چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد روبل آورده این کشور از برگزاری این دوره از جام جهانی خواهد بود اما برنامه ریزی ها به صورتی بوده که در سال ۲۰۱۹ هم، گردشگران این کشور ۲۰ درصد افزایش یابند.

حال در ایران هم با توجه به صنایع دستی منحصر به فرد در دنیا، داشته های تاریخی و فرهنگی غنی و مناظر و طبیعت بکر، زمینه‌ای برای حضور گردشگران فراهم است اما لازمه این امر توسعه زیرساخت هاست تا به صورت مداوم شاهد حضور گردشگران کشورهای دیگر باشیم.

کد خبر 347653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.