محمدی: شهروند مسئولیت‌پذیر به دنبال ارتکاب جرم نخواهد رفت

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهروند آگاه و مسئولیت‌پذیر به دنبال ارتکاب جرم نخواهد رفت و در برنامه‌های پیشگیری از جرم مشارکت فعال دارد و نسبت به سایر شهروندان نیز احساس مسئولیت می‌کند.

کوروش محمدی در حاشیه برگزاری سمینار نقش شهروندان در پیشگیری از وقوع جرم که روز گذشته _پنجشنبه ۱۴ تیر ماه_ در شهرستان طالخونچه برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص ویژگی‌های یک شهروند مؤثر و فعال در برنامه‌های پیشگیری از جرم و آسیب‌ها، اظهار کرد: شهروند آگاه باید در حوزه حقوق شهروندی و مهارت‌های زندگی، ارتباطی و دانش زندگی سالم فعال بوده و دارای اطلاعات کافی باشد. در اصل شهروند آگاه به شهروند ماهری گفته می‌شود که از سواد رسانه‌ای و فرزندپروری خوبی برخوردار باشد.

محمدی با اشاره به اینکه یک شهروند آگاه به حقوق خود هم مسلط است و در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات زندگی بسیار فعالانه عمل می‌کند نه منفعلانه، اضافه کرد: چنین شهروندی در جامعه اثرگذار است و اثرپذیری آن به مراتب کمتر از اثرگذاری آن است چون با چالش‌ها به درستی مواجه می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان شهروند مسئول را در پیشگیری از وقوع جرم موفق دانست و ادامه داد: شهروند مسئول به معنای واقعی کلمه شهروند مسئولیت‌پذیر اجتماعی است اما به دلیل تغییر و تحولات در نظام اجتماعی و اقتصادی امروزه، کمتر شهروند مسئولیت‌پذیر اجتماعی وجود دارد. البته شهروند خوب وجود دارد اما یک شهروند خوب الزاماً مسئولیت‌پذیر نیست.

وی به تقویت حس مسئولیت‌پذیری در شهروندان تأکید کرد و گفت: شهروندی که از حس مسئولیت بالایی برخوردار باشد قطعاً به سراغ جرم نخواهد رفت بلکه از وقوع جرم پیشگیری می‌کند. چنین شهروندی نسبت به درد افراد جامعه صرف‌نظر از نسبت خویشاوندی، احساس مسئولیت کرده و عکس‌العمل نشان می‌دهد و در جهت رفع مشکلات و جبران دردهای جامعه مجدانه تلاش خواهد کرد.

محمدی مطالبه‌گری را دیگر ویژگی شهروند فعال در پیشگیری از جرم دانست و تصریح کرد: شهروندی که علاوه بر آگاهی، از مسئولیت اجتماعی بالایی نیز برخوردار بوده و از این دو پتانسیل در جهت مطالبه‌گری و ایجاد فرصت‌های مثبت و مناسب در جامعه استفاده می‌کند در واقع به مدیران و متولیان جامعه خوراک کاری رسانده و با آن‌ها همفکری و مشاوره می‌کند و در عین‌حال مطالبه و پیگیری دارد و همزمان با انتقاد، خودش هم در صحنه حضور داشته و به حل مشکلات کمک می‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: شهروند آگاه و مسئولیت‌پذیر قطعاً شهروندی است که به دنبال ارتکاب جرم نخواهد رفت و در برنامه‌های پیشگیری از جرم مشارکت فعال دارد و نسبت به سایر شهروندان نیز احساس مسئولیت می‌کند و به طور کلی با دانش و مهارت خود بسیاری از مشکلات را رفع کرده و اجازه نمی‌دهد به مرحله وقوع جرم و آسیب برسد.

وی برگزاری سمینارهای نقش شهروندان در کاهش و پیشگیری از وقوع جرم را مؤثر دانست و اظهار کرد: زمانی اثر برگزاری این قبیل سمینارها افزایش خواهد یافت که کارگروه‌های ویژه‌ای به‌منظور پیگیری کلید واژه‌های مطرح شده در سمینارها تشکیل و برنامه‌ریزی‌ها بر اساس بومی‌سازی موارد انجام شود تا سمینارها و همایش‌ها نتیجه‌بخش بوده و به هدف موردنظر دست یابد و صرفاً به برگزاری یک یا چندین سمینار و همایش ختم نشود.

کد خبر 347644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.