مشارکت بخش خصوصی زمینه ساز توسعه شهری

لنجان-شهردار زرین شهر گفت: فعال کردن بخش خصوصی، انجام صحیح خدمات، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری و اشتغال‌زایی از دستاوردهای واگذاری استخر و کشتارگاه شهرداری زرین شهر به بخش خصوصی بوده است.

میثم محمدی  در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، در پاسخ به سوالات شهروندان در خصوص واگذاری استخر و کشتارگاه زرین شهر به بخش خصوصی اظهار کرد: برای کنترل هزینه های جاری و کوچک سازی بدنه‌ شهرداری از لحاظ نیروی انسانی، با حفظ نیروهای موجود و با تنظیم یک برنامه‌ مدیریتی قسمت هایی را که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارند، جدا شده تا از نیروی انسانی فعال در ان قسمت ها در بخش‌های دیگری که با کمبود نیرو مواجه هستیم، استفاده شود.

وی افزود: تجربه نشان داده با اعتماد به بخش خصوصی در شهر شاهد مدیریت و رونق خوبی بوده ایم، در خصوص کوچک سازی بدنه‌ شهرداری سه تصمیم همزمان گرفته شد، نخستین مورد واحد فضای سبز بود چراکه در گذشته قراردادی که با پیمانکار فضای سبز بسته می شد، علاوه بر نیروهای فضای سبز شهرداری، سالانه بار مالی بین دو تا دو و نیم میلیارد تومان به شهرداری تحمیل می‌کرد، بعد از جلسات کارشناسی شده به این نتیجه رسیدیم که اگر شهرداری ۴۵ نفر نیروی انسانی تأمین کند می‌توانیم مبلغ این قرارداد را از دو و نیم میلیارد تومان به ۷۰۰ میلیون تومان کاهش دهیم.

وی ادامه داد: این اقدام سبب شد ۲۰ نفر از نیروهای مازاد بخش اداری و نیروهایی که امکان جابجایی آنها از واحدهای دیگر به واحد فضای سبز وجود داشت در کمیته‌ نیروی انسانی شناسایی و به واحد فضای سبز معرفی شد.

محمدی اضافه کرد: تصمیم دوم، واگذاری استخر و کشتارگاه شهرداری به بخش خصوصی بود، شاید این شبهه به ذهن بیاید که استخر با فروش بلیط می‌تواند برای شهرداری درآمدزایی کند، اما آماری که از واحد مالی گرفته شد نشان داد استخر سالانه نزدیک به۴۰۰ میلیون تومان ضرر مالی را متوجه شهرداری می کند.

وی عنوان کرد: با بررسی هزینه و درآمد و در نظرگرفتن آیتم‌های هزینه‌ بر مثل ۱۳ نیروی انسانی، قبوض آب، برق، گاز، استهلاک مجموعه، هزینه‌ موتور خانه و... با توجه به انتظاراتی که سازمان‌ها و ادارات از یک مجموعه‌ تحت اختیار شهرداری دارند نگهداشتن این مجموعه دیگر برای شهرداری توجیه اقتصادی نداشت.

شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: در راستای این تصمیم مزایده‌ای با 12 شرکت‌کننده برگزار شد و در این مزایده که طبق نظر کارشناسی رسمی دادگستری قیمت پایه ۳۸ میلون تومان انجام گرفت، سرانجام شرکتی با مبلغی ماهیانه 65 میلیون تومان برنده این مزایده شد.

وی یادآور شد: استخر در تاریخ 20 فروردین ماه تحویل بخش خصوصی شد و به این ترتیب زیان مالی شهرداری از بین رفت و در آمد پایداری هم برای شهرداری ایجاد و تقریباً مبلع یک میلیارد تومان در هزینه‌های جاری صرفه جویی شد.

محمدی با اشاره به واگذاری کشتارگاه شهرداری به بخش خصوصی گفت: ارایه‌ خدمات کشتارگاه، جزء وظایف خدماتی شهرداری ها است، اما معمولاً توسط بخش خصوصی اداره می‌شود در دوران مدیریت پیشین شهرداری زرین شهر چندین بار اقدام به این کار شده که با مخالفت‌های صنف قصابان روبه‌رو می شد.

وی ادامه داد: سرانجام با مدیریت و برنامه‌ریزی و از طریق مزایده، کشتارگاه شهرداری زرین شهر واگذار شد و با این اقدام نه تنها از سالیانه 500 میلیون تومان زیان شهرداری جلوگیری کرد بلکه ماهیانه 27 میلیون تومان اجاره دریافت می‌کند و در حال حاضر از این طریق، سالیانه 800 میلیون تومان صرفه جویی در هزینه‌های جاری انجام می‌شود.

شهردار زرین شهر اضافه کرد: کشتار زیر نظر دامپزشکی و ناظران شهرداری و توزیع توسط پیمانکار انجام می شود و خوشبختانه از تاریخ واگذاری هیچگونه مشکلی گزارش نشده و این مهم به معنای آن است که رضایت صنف و دامپزشکی جلب شده است.

کد خبر 347631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.