اختتامیه نخستین جشنواره ملی کتاب برتر برگزار شد

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی کتاب برتر توسعه پایدار شهری(تپش) برگزار شد.

به گزارش ایمنا، در این آیین که امروز (پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه) در سالن‌ همایش‌های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، امیر مسعود سامانی دبیر اولین جشنواره ملی کتاب برتر توسعه پایدار شهری(تپش) با اشاره به بزرگداشت روز قلم، اظهار کرد: روز قلم روز بزرگی است، اما همان‌طور که کتاب و کتابخوانی در کشور ما مهجور مانده روز قلم نیز مظلوم واقع شده است. قلم نقطه ایجاد آگاهی و تمدن است و این روز در ایران باستان با نام عطارد نیز ثبت شده که در این روز از نویسندگان و مولفان در ایران باستان تقدیر می‌شده است.

وی ادامه داد: با برپایی جشنواره ملی کتاب برتر توسعه پایدار شهری، سعی داشتیم تا روز قلم را ارج نهیم که البته با توجه به حوزه تخصصی مربوطه به مبحث توسعه پایدار شهری وارد شدیم.

سامانی افزود: توسعه پایدار را از سال ۸۸ شروع کرده و به صورت آکادمیک به این مسئله پرداخته‌ایم و در کنار برنامه‌های مختلفی که در راستای توسعه پایدار شهری انجام دادیم، تصمیم گرفتیم اولین دوره جشنواره را نیز برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه جشنواره به دو بخش ناشر و مولف تقسیم شده است، گفت: نهادهای مختلفی در این جشنواره با ما همکاری کردند و ۵۰ نفر در کمیته داوران از دانشگاه های مختلف به ما پیوستند و با مطالعه کتاب ها به آن ها نمره دادند و در نهایت از میان ۷۰ نفر شرکت کننده، شش نفر منتخب شدند؛ هرچندکه از دیدگاه  من تمام آثار اثر برتر هستند چرا که در حال حاضر کسی که کتاب می‌نویسد از نظر مالی سودی ندارد ولی درعین حال آنکه قلم در دست می گیرد ارزشمند است.

در ادامه این آیین سیدمهدی ابطحی رییس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه بخش خصوصی با سرمایه خود به اولویت‌های کشور می پردازد و این مسئله اهمیت بسیاری دارد، اظهار کرد: کارگروه‌ها سعی می‌کنند مسایل ایجاد شده در حوزه های مختلف از جمله ترافیک، آلودگی و زیست پذیری شهر و سایر عارضه هایی که در شهر ایجاد شده را مرتفع کنند، اما باید سیاست هایی اندیشیده شود تا از ایجاد این‌گونه مشکلات جلوگیری کند.

وی ادامه داد: برای بررسی توسعه پایدار باید جنبه های مختلف آن را ارزیابی کنیم. اگر امروز منفعل عمل کنیم و کارگروه هایی را تشکیل ندهیم که بحران ها را بررسی کنند به توسعه پایدار نمی‌رسیم. به نظر من یکی از اصلی ترین مسایل امروز آموزش جوانان است. آنچه امروز به عهده اهل قلم است توجه به این مسئله و ایجاد جرأت در تصمیم‌گیری است. اگر تصمیم‌گیران همیشه نگران باشند که ارتباطات، یک حفره امنیتی ایجاد می کند به توسعه نمی‌رسیم، در حال حاضر در تعاملات علمی ما گیرنده هستیم نه دهنده و وقتی بحث خلاقیت می شود بازار اصلی بیرون این مرزها است.

ابطحی با بیان اینکه ایران می‌تواند از نظر استعداد جوُر تمام کشور های پیرامون خود را نیز بکشد، گفت: مرزهای خرید تکنولوژی و تعاملات خوب واقع بینی می‌خواهد و احساس می کنم اهل قلم و بخش خصوصی کار خود را می تواند انجام دهد و شاید دوره بعدی جشنواره کتاب ها نگاه خلاقانه‌تری داشته باشد.

سعید ابراهیمی مدیر مطالعات و پژوهش معاونت و برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به تفاهم نامه‌ای که میان شهرداری و با موسسه عالی دانش پژوهان منعقد شده است، اظهار کرد: ایجاد تفاهم نامه بین موسسه‌ها و دانشگاه ها یکی از اقدامات انجام شده در جهت تسری جایگاه پژوهش است در این راستا برنامه های دیگری از جمله برگزاری اتاق فکر، حمایت از پروژه های علمی و پروژه های پژوهشی مسئله محور انجام داده ایم.

وی ادامه داد: پروژه های مسئله محور را از سال ۹۵ با بودجه ۲۰ میلیون تومان آغاز کردیم و توانستیم بودجه آن را به ۵۰ میلیون تومان افزایش دهیم.

ابراهیمی افزود: پنج اتاق فکر را در زمینه های مختلف فعال کردیم که پلی میان عمل و اجرا هستند، هم‌چنین همکاری با دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و نیروی انتظامی را نیز آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم برای توسعه شهر گام‌های مهمی برداریم.

به گزارش ایمنا، در اولین جشنواره ملی کتاب برتر توسعه پایدار شهری(تپش) انتشارات همدل از مشهد، جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی، کتابکده کسری و در بخش مولف نیز نغمه مفیدی‌نژاد، کامبیز بهرام سلطانی، محمدرضا واعظی مازندرانی، به‌عنوان منتخبین این جشنواره اعلام شدند.

کد خبر 347616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.