اصلاح طلبان و اصولگرایان دلسوز پشت سر رهبری حرکت کنند نه کنار ایشان/ پمپاژ ناامیدی نکنیم

پایگاه اجتماعی حزب، مهندسان تحصیلکرده با گرایش سیاسی اصول گرایی است، اما دفتر آن در دل بافت سنتی شهر و میان بازار پارچه فروشان اصفهان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هیاهو، شلوغی و ترافیک خیابان ابن سینای اصفهان به ساختمانی چند طبقه و نسبتا نوساز رسیدیم، زنگی را زدیم که مقابلش نوشته بود«جامعه اسلامی مهندسین اصفهان»، اما در باز نشد، زنگ پایین را زدیم؛ «هفته نامه جام»! در باز شد و پیرمردی خوش برخورد به استقبال ما آمد. فکر می کردیم وارد یک نشریه پرهیاهو شده‌ایم که اعضایش با شور و حرارت به دنبال نگارش و انتشار افکار سیاسی و حزبی خود هستند، اما کسی نبود، هیچ کس!

در سکوت سرد دفتر هفته نامه جام، رسول حامدیان، دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان به جمع ما پیوست و از تعطیلی دو ساله هفته نامه اختصاصی حزب، عدم استقبال زنان و جوانان از جامعه اسلامی مهندسان، معضل احزاب اسمی، تلاش رسانه های داخلی و خارجی برای لطمه به انقلاب و در نهایت وظیفه و کارکرد مهم احزاب در شرایط کنونی سخن گفت. آنچه در ادامه می خوانید گفت و گوی اختصاصی خبرنگاران ایمنا با دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان است.

جامعه اسلامی مهندسان اصفهان از چه زمانی کار خود را به طور رسمی آغاز کرد و مهمترین اهداف و برنامه های این حزب در طول سالهای فعالیت چه بوده است؟

جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان از سال ۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد و دارای بیش از ربع قرن سابقه فعالیت حزبی است و در طی این سالها، تربیت نیرو و کادر سازی برای اداره حکومت از جمله مهترین اهداف حزب بوده که در این زمینه نیز به طور مقایسه ای موفق بوده‌ایم. از نظر سیاسی نیز جامعه اسلامی مهندسان چه زمانی که مجموعه اصول گرایان مدیریت استان را به عهده داشتند و چه زمانی که اصلاح طلبان روی کار بودند، توانسته مؤثر باشد؛ هر چند زمانی که اصولگرایان در مناصب استانی حضور داشتند، تاثیرات ما بیشتر بوده و زمانی که اصلاح طلبان در قدرت حضور داشتند، تاثیرات نظارتی، سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی مهندسان در حد بضاعت خود مناسب و بالا بوده است.

فعالیت بارز و متفاوت دیگر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان، شروع کار مطبوعاتی در سال ۷۵ با هفته نامه جام است که تا دو سال پیش این کار ادامه داشت و یکی از قوی ترین رسانه ها در  سطح  استان بود و گرایشات مختلف سیاسی استان نیز خواننده آن بودند. بنابراین  سطح تاثیر گذاری جامعه مهندسان در سطح استان در همه ابعاد بوده و امروزه هم با شدت و ضعف همچنان ادامه دارد.

به نظر شما در وضعیت کنونی احزاب اصفهان کارکردهای خود را به درستی انجام می دهند؟

به طور روشن بگویم خیر. در کشور ما احزاب جایگاهی ندارند و این یک اشکال کلی در کشور و به تبع آن استان است. حدود ۴۰ سال پیش زمانی که قانون احزاب تدوین شد، به ویژه با آن محورهایی که شهید مظلوم آیت الله بهشتی منظور کردند، قانون بسیار مترقی بود؛ در حالی که امروزه جایگاه احزاب، جایگاه محکمی نیست. بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ مجوز حزبی در کشور داده شده، در حالی‌که حداکثر می توان گفت ۲۰ حزب به طور جدی فعالیت دارند و بقیه فقط روی کاغذ و به طور اسمی وجود دارند.

در ایران کسی برای ورود به احزاب احساس نیاز نمی کند؛ چرا که وارد حزب شدن هزینه هایی دارد و باید در مقابل درآمدی هم داشته باشد که افراد حاضر شوند فحش و لعن ها و سختی های کار سیاسی را به جان بخرند، اما چنین درامدی وجود ندارد.اعتماد مردم به احزاب و اشتیاق آنها به فعالیت حزبی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در جامعه ما فرهنگ حزبی وجود ندارد و حتی برخی با آن مخالف هستند و دلیل این امر هم به زمان دیکتاتوری رضا خان بر می گردد که مردم در عرصه سیاسی حضور نداشتند. حال با گذشت ۴۰ سال از دوران پهلوی با اینکه فرهنگ سیاسی جامعه بهتر از قبل شده، اما برای جلب اعتماد مردم به احزاب کاری انجام نشده و همچنان در این زمینه کمبودهایی وجود دارد. در اوایل انقلاب نیز هر چند شهید بهشتی طرفداران زیادی داشت، اما با برخی از برنامه ها و افکار ایشان از جمله تحزب گرایی و تاکید بر اهمیت احزاب مخالف بودند. بنابراین فاصله زیادی تا تحقق یافتن فرهنگ حزبی وجود دارد، اما از آن مهمتر، نبود جایگاه قانونی برای احزاب است.

برای مثال در زمان انتخابات، احزابی که به طور سازمان یافته در انتخابات شرکت می کنند، با افراد عادی که به طور مستقل کاندیدا می شوند هیچ فرقی نمی کنند! در ایران کسی برای ورود به احزاب احساس نیاز نمی کند؛ چرا که وارد حزب شدن هزینه هایی دارد و باید در مقابل درآمدی هم داشته باشد که افراد حاضر شوند فحش و لعن ها و سختی های کار سیاسی را به جان بخرند، اما چنین درامدی وجود ندارد. بنابراین هیچ انگیزه ای برای حضور در حزب نیست و  افراد باید دید ایثار گرانه داشته باشند تا بپذیرند برای ورود به حزب هزینه کنند، اما هیچ بهره ای نبرند.

با توجه به اهمیت روز افزون استفاده از نیروهان جوان و زنان، جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان در این زمینه چه کارهایی انجام داده است؟

۲۵ سال پیش از زمانی که جامعه اسلامی مهندسان شروع به فعالیت کرد، همه اعضای آن از بین جوانان بودند، اما در حال حاضر همه آنها نسل های اول و دوم انقلاب شده اند و با اینکه جامعه اسلامی مهندسان به حضور جوانان اعتقاد دارد، اما به دلیل همان فرهنگ غیر حزبی که در مورد آن صحبت کردیم، استقبال جوانان برای حضور در جامعه اسلامی مهندسان بالا نیست.

احزاب نباید برای حاکم شدن و ورود در حکومت حزب تشکیل دهند و طبق یک جمله ای از مقام معظم رهبری که می فرمایند «احزاب باید برای کانال کشی معارف دینی و سیاسی به نخبگان وارد شوند، به طور طبیعی اگر اسلام و انقلاب را معرفی کنید، مردم به شما روی می آورند». سیستم حزب غربی بر این اساس است که افراد از طریق حزب وارد مجلس و هیئت دولت می شوند، اما دیدگاه اسلامی اینطور نیست و هدف نباید کسب قدرت باشد و این حتی از انتقادات شهید بهشتی نیز بود.

جوانی که به تازگی وارد تشکیلات حزب می شود باید در طول زمان با آموزش پخته شود. بنابراین دعوت از زنان و جوانان برای حضور در احزاب به این معنی نیست که آنها بلافاصله بعد از ورود به حزب، یک پست سیاسی هم بگیرند.در بحث خواهران نیز تعدادی از آنها عضو جامعه اسلامی مهندسان هستند، اما از این تعداد اندک رضایت نداریم، با این حجم وسیع از مهندسان فارغ التحصیل شده از دانشگاه های اصفهان که بیش از نیمی از آنها زنان هستند، انتظار می رفت تمایل زنان برای حضور در احزاب از جمله جامعه اسلامی مهندسان  بیشتر باشد، بنابراین خود را در این زمینه موفق نمی دانیم.

به نظر شما اینکه در زمان توزیع پست‌ها به جوانان و زنان اعتماد نمی شود، باعث نشده آنها دلزده و دلسرد شوند و دیگر تمایلی به فعالیت حزبی نداشته باشند؟

من معتقد هستم که جوانان باید توجیه شوند؛ جوانی که به تازگی وارد تشکیلات حزب می شود باید در طول زمان با آموزش پخته شود و در احزاب دنیا معمول است جوانان از رده پایین حزبی شروع و به تدریج ارتقاء پیدا می کنند. بنابراین دعوت از زنان و جوانان برای حضور در احزاب به این معنی نیست که آنها بلافاصله بعد از ورود به حزب، یک پست سیاسی هم بگیرند.

نکته دیگر اینکه استعداد فرد و قابلیت های او هم مطرح است. باید در احزاب میدان را در اختیار جوانان قرار دهیم تا رشد طبیعی داشته باشند؛ نه رشد بادکنکی، چرا که  رشد بادکنی باد آن خالی می شود و این امر در یک سیستم پایدار مفهومی ندارند؛ متاسفانه یکی از دلایل اختلاس، فساد، رانت و ... این است که افراد خود را برای اداره حکومت آماده نمی کنند و با توجه به اینکه نظام را باید سالم اداره کرد، مسئولان باید از نظر اخلاقی و ارزشهای دینی تزکیه شده و از نظر مدیریتی سرد و گرم چشیده باشند تا سریع فریب نخورند.

با چنین رویکردی، آیا در جامعه اسلامی مهندسان فعالیتی برای کادر سازی انجام داده اید؟

الان ۲۵ سال است که کادر سازی می کنیم و برای کارهای مختلف، نیروهای بسیار خوبی داریم؛ به طوری که زمانی تقریبا نیمی از نیروهای مدیریتی استان از اعضای جامعه اسلامی مهندسان بودند بنابراین جامعه اسلامی مهندسان کادر دارد، اما روند کادرسازی باید ادامه دار شود و اگر زمینه برای ما فراهم شود، قطعا نیروهای توانمندی داریم.

وضعیت خانه احزاب در چه شرایطی است؟ و آیا پیگیر تشکیل آن هستید؟

بعد از انتخاب آقای مهرعلیزاده، احزاب اصفهان یک جلسه اختصاصی با ایشان داشتند و ضمن اعلام حمایت و همکاری، از ایشان خواستیم برای اجرای «منشور وفاق احزاب» تلاش کنند. در ماه مبارک رمضان بار دیگر استاندار سران احزاب را به صرف افطاری دعوت کردند و در زمان محدود قبل از افطار، من از طرف اصول گراها، آقای صلواتی از طرف اصلاح طلبان و آقای معین هم از طرف شورای شهر صحبت کردیم. با اینکه جلسه خوبی برای همدلی و همفکری بود، اما کفایت نکرد و اگر قرار است به احزاب بها داده شود، باید این جلسات به طور منظم و ماهی یک بار برگزار شود.

یکی از نقاط مثبت دوره مدیریت آقای زرگرپور این بود که به طور مرتب با احزاب کار می کردند و جلسه داشتند و یک کار زیر بنایی به نام منشور وفاق احزاب در استان تنظیم شد. در جلسه با آقای مهرعلیزاده گفتم که همین منشور را که به امضای همه رسیده و اصول گرایان و اصلاح طلبان با آن موافقت کرده اند محور قرار دهید و اجرا کنید؛ پاسخ مثبت بود، اما نمی دانم اجرا می شود یا خیر!

متاسفانه همه ما دست به دست هم داده ایم تا بگوییم انقلاب دچار فسادشده است و مسئولان صلاحیت اداره جامعه را ندارند و این درست همان چیزی است که آمریکا به دنبال آن است. در شرایط فعلی کشور چگونه می توانیم وحدت و نشاط اجتماعی را در جامعه پیاده کنیم؟

آنچه که انقلاب ما را به پیروزی رساند، وحدت همه اقشار و نیروها بود. قبل از انقلاب، در ایران دیکتاتوری و تفتیش عقاید، وجود داشت و هنر امام(ره) این بود که همه آحاد مردم اعم از پیر و جوان، سیاسی و غیر سیاسی، روستایی و شهری را با هم تلفیق کردند و تداوم انقلاب هم به همین مسئله گره خورده است.

در شرایط فعلی با چالش سنگینی از سوی استکبار در قالب جنگ اقتصادی و روانی مواجه هستیم و روز به روز هم این فشارها شدیدتر می شود؛ در چنین شرایطی به جز اینکه اختلاف سلیقه ها را کنار بگذاریم و طبق اصولی که امام گفتند وحدت داشته باشیم، راهی نداریم. مهم ترین اصلی که امام در وصیت خود و همه سخنرانی هایشان مطرح می کردند، «وحدت و ولایت فقیه» بود. به عبارتی اگر بخواهد وحدت عملی شود، باید حول محور ولایت فقیه اتفاق افتد و هیچ علم دیگری نیست که وحدت جامعه را حفظ کند. بنابراین اصول گرایان و اصلاح طلبان  اگر دلسوز انقلاب باشند، باید در این شرایط پشت سر مقام معظم رهبری و نه کنار ایشان، حرکت کنند، اگراین اتفاق افتاد، مشکلات اقتصاد و سیاست کشور رفع می شود.

آزادی و انتقاد حد و اندازه دارد که متأسفانه در حال حاضر این حدود از دست رفته،  از صدا و سیما گرفته تا انواع سایت ها، روزنامه‌ها وشبکه های مجازی همه تیلیغ می کنند که کشور دچار مشکل است؛ در حالی که انصافاً اینطور نیست.در ماه های اخیر با وجود تأکیدات رهبر انقلاب بر وحدت، شاهد هستیم که برخی مسئولان از تریبون های مختلف  یکدیگر را خطاب قرار می دهند و انتقادات خود را به صورت عمومی مطرح می کنند، به نظر شما این اقدامات به وحدت لطمه نمی زند؟

یکی از مشکلاتی که کشور دارد این است که با وجود حسن نیتی که داریم، همه دست به دست هم داده ایم که انقلاب را از بین ببریم و این امری عجیب است. یکی از اتفاقاتی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری افتاد و من خیلی متاثر شدم، مناظره های پخش شده از تلویزیون بود که همه مردم آنها را مشاهده می کردند. مطالب مطرح شده در این مناظرات به نحوی بود که مردم گمان می کردند همه دزدند و مشکل دارند؛ در صورتی که اینگونه نیست. این امر سبب شد تا در ذهن مردم اینگونه جا بیفتد که فساد بر کشور حاکم است و این خیانت به انقلاب بود. متاسفانه همه ما دست به دست هم داده ایم تا بگوییم انقلاب دچار فساد شده است و مسئولان صلاحیت اداره جامعه را ندارند و این درست همان چیزی است که آمریکا به دنبال آن است. در واقع آمریکا می کوشد ناامیدی نسبت به سران انقلاب و نظام ایجاد شود و ما هم ندانسته آن را ترویج می کنیم.

آزادی و انتقاد حد و اندازه دارد که متأسفانه در حال حاضر این حدود از دست رفته،  از صدا و سیما گرفته تا انواع سایت ها، روزنامه‌ها وشبکه های مجازی همه تبلیغ می کنند که کشور دچار مشکل است؛ در حالی که انصافاً اینطور نیست.

با اینکه اعتقاد داریم که در قوه مجریه، مقننه و قضاییه مشکلات و فسادهایی وجود دارد، اما این عمومیت ندارد، اما برخی رسانه ها به دلیل ناشی گری به مشکلات موجود دامن می زنند و مردم هم فساد و مشکلات را به کل انقلاب تعمیم می دهند که این در واقع ظلم به انقلاب است. ما باید از تخریب یکدیگر دست برداریم و بیش از اینکه به نقاط منفی بپردازیم، نقاط مثبت را یادآور شویم، البته انتقاد جای خود را دارد که باید با خیر خواهی و نه تخریب انجام گیرد.

جامعه اسلامی مهندسان با تأکیدی که برحفظ فرهنگ اسلامی و ایرانی دارد، چه راهکارهای عملیاتی برای ایجاد شادی و نشاط اجتماعی ارائه می دهد؟

در موضوع نشاط اجتماعی قبل از اینکه بحث نشاط باشد، «اعتماد مردم به حاکمیت» است؛ اگر در جامعه رانت، مفاسد اجتماعی، اقتصادی و امثال اینها باشد، مردم نشاط ندارند. مردم ما با کمبود حاضرند بسازند همانطور که در زمان انقلاب و جنگ نشان دادند، اما نمی توانند با تبعیض کنار بیایند. نشاط، ایجاد اعتماد عمومی است و زمانی که پمپاژ ناامیدی می کنیم، نشاط هم گرفته می شود.

از سوی دیگر، قطعا یکی از مولفه های دولت و نظام باید ایجاد برنامه های شاد باشد که با موازین شرعی هم مخالفت نداشته باشد. من یک زمانی مدیر کل ارشاد بودم و نسبت به مسائل فرهنگی اشراف کامل دارم. ما نیاز به برنامه های تفریحی و شاد داریم، اما اشکال در افراط و تفریط است. اگر ما در راستای موازین شرعی برنامه های شاد برگزار کنیم، هیچ کس مخالفتی ندارد. همچنین علما با اصل شادی مخالفتی ندارند و بلکه با محتوا و نحوه برگزاری مخالفت می شود که من اشکال اصلی را در وزارت ارشاد می بینم که نظارت دقیقی بر برنامه ها ندارد.

یکی از مشکلات فعلی جامعه ایرانی بحث رواج بد حجابی در جامعه است، شما به عنوان دبیر جامعه اسلامی مهندسان رویکرد صحیح برخورد با این مسائل را چه می دانید؟

عفت فراتر از حجاب است و این امر نیازمند کار فرهنگی است؛ مطمئنم اگر جوانی اقناع شود، بی عفت نمی شود. جوانان ما فطرت سالمی دارند، فقط توجیه نیستند، بنابراین مشکل رواج بی حجابی اگر در سطح مردم عادی باشد، باید با کار فرهنگی آن را رفع کرد، اما با افراد و گروه‌هایی که به طور سازمان یافته به دنبال ایجاد فساد و نفوذ فرهنگی از خارج هستند و با هدف سیاسی تصمیم دارند بی عفتی را ترویج دهند، باید برخورد قضایی و انتظامی شود.

نکته دیگر این است که جوان زمانی که شغل مناسبی داشته باشد، دنبال کارهای حاشیه ای و مفاسد نمی رود در روایات آمده است شیطان زمانی بر انسان غلبه می کند که بیکار باشد و تأکید مقام معظم رهبری بر تولید و اشتغال برای همین امر است. بنابراین قبل از کار فرهنگی باید اشتغال را برای جوانان درست کنیم، آن وقت موعظه و کار فرهنگی بر آنها تاثیر می گذارد.

در شرایط فعلی کشور، مهم ترین اولویت احزاب را در چه می دانید؟

مهم ترین کاری که احزاب باید انجام دهند، کادر سازی است که متأسفانه احزاب یا اصلاً به دنبال آن نیستند و یا در این زمینه ضعیف عمل می کنند. احزاب ایران و اصفهان بیشتر به دنبال کار مقطعی، تبلیغاتی، لیست دادن موقع انتخابات و ... هستند در صورتی که وظیفه اصلی آنها کادر سازی برای نظام است.

احزاب باید به دنبال این باشند که سازوکار های حضور قانونی و موثر  سیستم حزبی در نظام مدیریتی کشور جایگاه درستی پیدا کند. یکی از کارهای مفید در این زمینه، قانون جدید احزاب است که مصوب و ابلاغ شده و بر اساس آن همه احزاب ملزم شده اند ظرف مدت شش ماه (که البته این مهلت دیگر تمام شده است)، خود را با قانون جدید منطبق کنند. بر اساس شرایط مطرح شده در این قانون، شاید ۲۰ مورد از احزاب قابلیت بقا داشته باشند  و این اقدام مثبتی است که احزاب اسمی حذف شوند و احزابی که بر مردم تاثیر و نفوذ دارند باقی بمانند.

با این وجود، باز هم چنین قوانین و توجهاتی به حزب کافی نیست و تلاشها در این حوزه باید تا جایی ادامه پیدا کند که احزاب قوی، پاسخ گو و مقتدر در نظام انتخاباتی کشور حضور چشمگیر داشته باشند و نظام مدیریتی را تغییر دهند.

کد خبر 347577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.