میدان نقش جهان میزبان جشنواره فرهنگ ملل دانشگاه ها است

مدیر کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم گفت: یازدهمین جشنواره فرهنگ ملل و شانزدهمین آیین نکوداشت دانشجویان غیرایرانی فردا _۱۴ و ۱۵تیرماه_ در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس علمی ایمنا، عبدالحمید علیزاده در نشست خبری یازدهمین جشنواره فرهنگ ملل در دانشگاه‌ها اظهار کرد: این جشنواره ملی امسال در سه دانشگاه اصفهان، تهران و فردوسی مشهد با برنامه‌های متنوع برگزار می‌شود که بیشتر این برنامه‌ها در اصفهان خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در سال گذشته در تبریز، گفت: در سال جاری ۲۱۰ دانش آموخته در این آیین شرکت می‌کنند. جشنواره فرهنگ ملل در سال گذشته نیز همراه با آیین نکوداشت دانش آموختگان غیر ایرانی برگزار شد.

 مدیر کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ دانشجوی غیر ایرانی از ۱۱ دانشگاه کشور جمع شده‌اند تا بیش از ۱۵ ملیت مختلف را به اصفهانی‌ها معرفی کنند، افزود: بیش از ۲۷ هزار دانشجوی غیر ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های کشور هستند. اگر وزرات بهداشت و دانشگاه آزاد را نیز حساب کنیم، این عدد به حدود ۳۴ هزار دانشجو می‌رسد.

علیزاده تصریح کرد: همه این فعالیت‌ها در راستای تحقق یک بخش از برنامه ششم توسعه صورت می‌پذیرد که در انتهای این برنامه باید تعداد دانش آموختگان غیر ایرانی به ۷۵ هزار دانشجو برسد. برنامه‌هایی که فردا شاهد آن خواهیم بود یک بخش از سند چشم انداز  ۱۴۰۴  (سند چشم انداز توسعه ایران، افق چشم انداز) است.

وی با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد کشور تصریح کرد: یکی از مسیرهای رشد اقتصادی مبتنی بر اقتصاد غیر نفتی از مسیر جذب دانشجوی خارجی و غیر ایرانی می‌گذرد. امروز ایران اسلامی با دارا بودن گنجینه‌های توانمند علمی می‌تواند شعار "علم بهتر است یا ثروت" را به شعار جدیدی مبنی بر "علم ثروت ساز" تغییر دهد و با برنامه مناسب در جذب و پذیرش دانشجوی خارجی اهتمام ورزید و در مقوله تحقق علم ثروت ساز تلاش کنیم.

 مدیر کل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم با بیان اینکه برنامه‌ای برای پشتیبانی از ۱۰ دانشگاه برتر در کشور تدوین شده است، افزود: این دانشگاه‌ها با سنجش دو ضریب مختلف انتخاب می شوند؛ ضریب نخست نسبت دانشجویان بین المللی به دانشجویان ملی و ضریب دیگر تعداد دانشجویان شهریه پرداز خارجی نسبت به دانشجویان بورسیه خارجی است. این فاکتورها می‌توانند به انتخاب عادلانه ۱۰ دانشگاه برتر که در معرفی خود به جهان موفق بوده‌اند، کمک کنند.

وی تصریح کرد: اکنون ۶ هزار دانشجوی بورسیه غیر ایرانی و ۲۱ هزار دانشجوی شهریه پرداز خارجی بدون در نظر گرفتن دانشگاه های علوم پزشکی و آزاد، زیر نظر وزارت علوم تحصیل می کنند.

علیزاده افزود: تحقیقات نشان داده نیروهای انسانی متخصص زمانی که در کشورهای خارجی برای تحصیل یا زندگی مراجعه می‌کنند از صد درصد موفقیت برخوردار هستند. افراد متخصصی که به خارج از کشور رفته اند جزء موفق‌ترین افراد بوده‌اند.

به گزارش ایمنا، افتتاحیه یازدهمین جشنواره فرهنگ ملل در دانشگاه‌ها، فردا (۱۴ تیرماه) ساعت ۱۸ در میدان نقش جهان برگزار خواهد شد.

کد خبر 347556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.