سفر اروپایی روحانی امکان ایران هراسی آمریکا را از بین می برد

استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی گفت: سفر روحانی به سوئیس و اتریش از نظر روانی می تواند کمک خوبی برای حفظ برجام باشد و فضای بین المللی را به نفع ایران نگه دارد تا حداقل آمریکا در ایجاد فضای روانی ضد ایرانی موفق عمل نکند.

علیرضا محرابی در مورد اهداف و دستاوردهای سفر حسن روحانی به کشورهای سوئیس و اتریش به خبرنگار ایمنا گفت: کشورهای اروپایی مثل اتریش و سوئیس کشورهایی هستند که حد میانه رویی و عمل گرایی را نسبت به سایر کشورهای اروپایی دارند. این کشورها نه جزو اروپای شرقی و نه جزو اروپای غربی محسوب می شوند و در واقع کشورهای میانه ای هستند.

وی گفت: اروپا در تاریخ خود همواره درگیر دو تفکر متفاوت و جنگ‌های مذهبی و رقابت سیاسی بوده است؛ در این میان جنگهای مذهبی همیشه میان کاتولیک‌ها و پروتستانها جریان داشته و رقابت سیاسی میان اروپای غربی و اروپای شرقی نیز بین کمونیستها و ماتریالیستها بوده است.

محرابی افزود: قرارگرفتن سوئیس و اتریش بین این دو قاعده در عمل آنها را در حد میانه قرار داده است، از سوی دیگر این نکات مهم که کشور سوئیس حافظ منافع ایران در مقابل آمریکا است و اتریش نیز در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، از جمله مهمترین دلایلی هستند که سبب شده‌اند آقای روحانی سفر به این دو کشور را در دستور کار خود قرار دهد.

این تحلیل‌گر روابط بین الملل خاطر نشان کرد: در مقطع کنونی اتریش می تواند در بهبود و افزایش روابط ایران با اروپایی‌ها و نظام بین المللی درحوزه برجام نقش مؤثری داشته باشد.

وی افزود: دلیل اصلی سفر روحانی به اروپا برجام است؛ برجام به عنوان توافقی که آمریکا از آن خارج شده، اما اروپایی‌ها همچنان متعهد به حفظ آن هستند؛ زمینه همکاری بیشتر ایران و اروپا را فراهم کرده و سفر روحانی می تواند به تقویت این مناسبات و همکاری ها کمک کند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: طبعاً اروپایی‌ها به عنوان کشورهای مستقل در نظام بین الملل باید بتوانند نسبت به تصمیم گیری‌های سیاسی خود در مقابل کشورهای دیگر  و به تعهدنامه هایی که امضا کرده اند وفادار باشند.

هدف سفر روحانی آگاهی از میزان تعهد اروپایی‌ها بود

وی تصریح کرد: به هرحال آقای روحانی می خواهد از میزان تعهد و پایبندی اروپاییها در موضوع برجام و حوزه های اقتصادی که مورد نظر ایران است مطمئن شود تا بداند در طول روزهای آینده و قبل از آغاز تحریم‌های اولیه آمریکا باید چه واکنشی داشته باشد و تصمیم گیری‌های بعدی را هم در این راستا انجام دهد.

محرابی خاطر نشان کرد: این سفرها و دیدارها از نظر روانی می تواند کمک خوبی برای حفظ برجام باشد و فضای بین المللی را به نفع ایران نگه دارد تا حداقل آمریکایی‌ها در ایجاد فضای روانی ضد ایرانی موفق عمل نکنند، هر چند در عمل، کمک عملیاتی و مشخصی به حفظ برجام نمی کند.

این تحلیل‌گر دانشگاه شهید بهشتی گفت: همان طور که مشخص است ۵۰ شرکت مهم اروپایی که از شرکتهای خصوصی و مهم هستند و از نظر اقتصادی وابستگی  شدیدی به ایالات متحده آمریکا دارند به خاطر مبادلاتی که با آمریکا دارند، ممکن است به روابط خود با ایران ادامه ندهند، البته شرکتهای کوچک تر اروپایی قصد ادامه همکاری با ایران را دارند.

وی افزود: با این حال من فکر نمی کنم کشورهای اروپایی بتوانند البته تا زمانی که ترامپ رییس جمهور آمریکا است، تغییراتی در رویکرد آمریکا به ایران ایجاد کنند و نقش چندانی در این زمینه داشته باشد.

کد خبر 347552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.