مروری بر آیین‌نامه جایگزینی و امحای تاکسی‌های فرسوده

آیین‌نامه جایگزینی و امحای تاکسی‌های فرسوده مصوب جلسه مورخ ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ هیئت وزیران است.

به گزارش ایمنا، بر اساس ماده یک آیین نامه جایگزینی و امحای تاکسی‌های فرسوده، خودرو تاکسی با حداکثر ۱۵ سال عمر، فرسوده محسوب می شود، همچنین تردد خودرو تاکسی با عمر بیش از ۱۵ سال با تشخیص و تأیید ستاد معاینه فنی خودروها پس از احراز شرایط فنی، در سطح معابر شهری مجاز است.

ماده ۲- وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران) بر اساس تفاهم با وزارت کشور سالانه معادل منابع بازیافتی به ازای فعال شدن هر دستگاه تاکسی نوگاز طبیعی سوز (CNG) را از محل صرفه جویی های حاصل از اجرای این طرح، پرداخت می‌کند.

ماده ۳- با توجه به مصوبه شماره ۱۳۳۲۵۱ – ۳۴ مورخ ۱۳/۱۲/۱۳۸۱ شورای اقتصاد، شرکت ملی نفت ایران به منظور تبدیل سوخت خودروها به (CNG) حداکثر برای هر خودرو تاکسی معادل ۷۷۰ دلار، به علاوه هزینه تأمین و نصب یک مخزن گاز اضافه به شرکت های خودروساز پرداخت می‌کند.

ماده ۴- حداکثر تا هفتاد و پنج درصد (۷۵ درصد) از بهای تاکسی به صورت تسهیلات بانکی در اختیار مالک خودرو قرار می‌گیرد.

دوره بازپرداخت تسهیلات اعطایی طبق تبصره الحاقی به ماده (۵۴) آیین نامه تسهیلات اعطایی بانکی، موضوع بند (۲) تصویب نامه شماره ۳۱۷۸۷/ت ۲۷۰۰۱ ه مورخ ۲۰/۷/۱۳۸۱ به مدت پنج سال تعیین شده است. به میزان اعتبارات سهم دولت موضوع قرارداد با سیستم بانکی، از سهم سود و کارمزد تسهیلات پرداختی به مالک تاکسی فرسوده کسر می‌شود.

ماده ۵- وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها موظفند با همکاری وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران) نسبت به تأمین و تحویل زمین مناسب در شهرها به شرکت ملی نفت ایران برای احداث ایستگاه های سوخت گیری (CNG) و تجهیز آن با اولویت استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی، اقدام کنند.

وزارت نفت موظف  است نسبت به احداث و تجهیز احداث جایگاه سوخت گیری (CNG) در پانزده شهر با اولویت هفت شهر آلوده کشور، موضوع بند «د» ماده (۱۰۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران- مصوب ۱۳۷۹- در طی برنامه سوم توسعه و متناسب با خودروهای تحویلی اقدام کند.

کد خبر 347527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.