آشنایی با اصول ایمنی حفر چاه

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: با شروع فصل تابستان و مشکلات ناشی از کمبود منابع آبی، حفر چاه آب و حوادث ناشی از آن افزایش می یابد.

محمد شریعتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: با توجه به گرم شدن هوا، مشکل کم‌آبی و شرایط خشکسالی کشاورزان اقدام به لایروبی و حفر کانال‌های فرعی داخل چاه می‌کنند، که در این فرایند با انتشار گازهای داخل چاه و ریزش‌های مقطعی دیواره‌های چاه مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه افرادی که اقدام به حفر چاه می‌کنند باید با فنون حفر آشنا باشند و این اقدام را به صورت گروهی همراه با تجهیزات ایمنی انجام دهند، افزود: هنگام ورود به چاه همراه داشتن کلاه ایمنی و طناب حمایت، همچنین تجهیزات ارتباطی الزامی است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بر استفاده از تجهیزات تشخیص دهنده میزان گازهای داخل چاه قبل از ورود به چاه تاکید و تصریح کرد: چاه‌های فاضلاب معمولاً عمق زیادی ندارند و کشاورزان برای لایروبی به آنها ورود پیدا می‌کنند، اما به دلیل وجود گازهای سمی افرادی و بی اطلاعی افراد از وجود این گازها، معمولا دچار سرگیجه شده و به اعماق آن سقوط می‌کنند.

وی ادامه داد: به طور معمول دیگر افرادی که در بالای چاه  قرار دارند، پس از حادثه سقوط، برای نجات فرد حادثه دیده وارد چاه می‌شوند غافل از اینکه همان حادثه‌ای که برای نفر اول اتفاق افتاده، برای نفرات بعدی نیز اتفاق خواهد افتاد، از این رو توصیه می‌شود برای ورود به چاه، به ویژه چاه‌های فاضلاب از دستگاه تنفسی استفاده کرده و نکات ایمنی را رعایت کنند.

شریعتی گفت: چنان‌چه افراد در محدوده شهری هنگام حفر یا لایروبی چاه دچار حادثه شدند، مراتب را از طریق تماس با شماره ۱۲۵ آتش نشانی اطلاع دهند و اگر محل حادثه خارج از محدوده شهر است، باید با هلال احمر تماس بگیرند.

کد خبر 347514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.