راهکارهای دبی برای کاهش آلودگی هوا

ساکنان دبی به زودی نعمت نفس کشیدن در هوای پاک‌تر را تجربه خواهند کرد؛ امارات متحده با برنامه‌ای بلندپروازانه به ارزش ۵۰۰ میلیون درهم، به زودی برای شهروندان دبی هوایی پاک را فراهم خواهد آورد.

به گزارش ایمنا، حسین ناصر لووت، مدیر کل شهرداری دبی، خبر از برنامه‌ای داده که طی آن شهرداری برای افزایش آگاهی عمومی در رابطه با اهمیت هوای پاک، از سیستم‌های پیشرفته‌ نظارت و ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای هوشمند استفاده می‌کند تا هرچه بیشتر به استانداردهای هوای پاک نزدیک شود. بنابر گفته آلیا ال حرمودی، مدیرکل بخش محیط زیست شهرداری دبی، مراحل تجزیه و تحلیل داده‌های این پروژه جهت ایجاد بیش از ۳۰۰ نقشه دیجیتال برای تعیین مکان‌هایی که سطوح آلودگی آن‌ها بالا است، از چند سال گذشته پایه‌گذاری شده و تخصیص منابع و نحوه توسعه‌ی آن‌ها به عوامل تاثیر گذار مختلفی نظیر تغییرات دما، رطوبت، سرعت و جهت باد بستگی دارد.

همچنین فراهم آوردن سیستم‌های نظارتی، روشی منحصر به فرد و مدرن را برای افزایش آگاهی زیست محیطیِ مرتبط با کیفیت هوا برای شهروندان فراهم می‌آورد. این در حالی است که قبل از راه اندازی این استراتژی، آمار سال های گذشته‌ی ایستگاه‌های هوشمند امارات نشان داد که کیفیت هوا با بهبود ۸۵ درصدی در سطح محلی، مطابق با استانداردهای بین المللی قرار دارد؛ با این حال، مسئولان دبی سعی در فراهم آوردن هوای خالص برای شهروندان دارند.

مضرات آلودگی هوا برای سلامتی

کیفیت هوا تحت تأثیر ذرات و مواد شیمیایی همچون مونوکسید کربن قرار دارد که برای سلامتی افراد مبتلا به مشکلات تنفسی، خطری در راستای پیشرفت بیماری و برای افرادی با ریه‌های سالم، خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی به حساب می‌آید. افزایش آلودگی هوا، کاهش مشکلات تنفسی خصوصا در کودکان، افراد مسن و نوزادان نارس را که بیشتر در معرض خطر هستند، به دنبال خواهد داشت. البته این موارد تنها اثرات مستقیم آلودگی هوا بر بدن محسوب می شوند، این در حالی است که تاثیرات غیر مستقیم هوای ناپاک موجب بروز کشنده ترین بیماری ها از جمله سرطان و سکته قلبی می شود.

یک تهدید جهانی

در سراسر جهان، میلیون ها نفر از اثرات منفی هوای ناسالم رنج می‌برند. این شرایط در بعضی مناطق وخیم‌تر از سایرین است، برای مثال هوای بعضی از مناطق جنوب آسیا، آفریقا و اقیانوس آرام به حدی آلوده است که منجر به آسیب‌های جدی فیزیکی و مغزی خصوصا در کودکان و جوانان می‌شود. به طوری که در این مناطق، آلودگی هوا در هر سال، جان ۶۰۰ هزار کودک را می‌گیرد. این معضل بیشتر گریبان گیر کشورهای دارای درآمد پایین و متوسط بوده و همواره تهدیدی بزرگ برای قشر آسیب پذیر جامعه یعنی زنان، کودکان و افراد مسن به حساب می‌آید.

آمار نشان می‌دهد که ۹۴ درصد از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا و  آمار سه میلیون مرگ در سال به علت ابتلا به بیماری‌های غیر قابل انتقال مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، بیماری مزمن انسدادی ریه و سرطان ریه است. 

دبی چه راهکارهای ارائه می‌دهد؟

شهرداری دبی در نظر دارد با احداث ایستگاه‌های نظارت بر کیفیت هوا که در نوع خود از اولین‌ها محسوب می شود و شامل ۲۰ دستگاه برای پایش ۱۰۰ ترکیب آلاینده هوا است، کنترل خود را بر مناطق آلوده گسترش دهد. در حال حاضر، شهرداری دبی دارای ۱۳ ایستگاه هوشمند در نقاط مختلف این شهر است که با ارائه ۳۰۰ نقشه دیجیتال، داده‌هایی حاوی اطلاعات زیر  را در اختیار قرار می دهند:

- وجود گازها و ذرات مرگبار

- میزان دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ازون که از  راه‌های هوایی ریه ها را تحریک کرده و علائم افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی را افزایش می‌دهد.

- ذرات جامد که با جای گیری در عمق ریه‌ها، باعث التهاب و بدتر شدن بیماری‌های قلبی و ریوی می‌شود.

- منوکسید کربن که با جلوگیری از جذب اکسیژن توسط خون، منجر به کاهش قابل توجهی در ارسال اکسیژن به قلب، به ویژه در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

با این اوصاف، دبی که تا چند سال پیش به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای گردشگری جهان شناخته می‌شد توانسته گام های مهم و البته پر خرجی را در جهت کاهش آلودگی هوا بردارد و مهم اینجاست که نقش مسئولان شهری در این راستا بسیار موثر بوده است. اما این برنامه ها، تنها قدم های دبی در جهت افزایش کیفیت شهرنشینی بر شمرده نمی شود، بلکه همواره باید منتظر شنیدن خبرهای جدیدی از طرح های نوآوری در  زمینه افزایش پاکی هوا در این شهر رکورد شکن باشید!

کد خبر 347450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.