طولانی‌ترین خسوف قرن ۵ مردادماه اتفاق می افتد

۵مرداد امسال (۲۷ جولای)طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یکم به مدت یک ساعت و ۴۳ دقیقه اتفاق می افتد. ساکنان اروپا، آفریقا، آسیا، استرالیا و بخش‌هایی از آمریکا می‌توانند این خسوف را رویت کنند.

به گزارش سرویس علمی ایمنا، ماه گرفتگی یا خسوف کامل زمانی اتفاق می افتد که کل ماه وارد سایه کل زمین می‌شود. خسوف ۵ مرداد نیز حدود یک ساعت و ۴۳ دقیقه طول می‌کشد. البته ساکنان آمریکا نمی‌توانند این رویداد نادر را تماشا کنند. طولانی‌ترین خسوف قرن بیست و یکم به طور کلی در اروپا، آفریقا، آسیا، استرالیا و همین طور بخش‌هایی از آمریکای جنوبی قابل مشاهده است.

در این خسوف طولانی یک ساعت و ۴۳ دقیقه‌ای، ماه از مرکز سایه زمین می‌گذرد. ماه گرفتگی کامل قبلی در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ فقط یک ساعت و ۱۶ دقیقه طول کشید زیرا ماه از بخش جنوبی سایه زمین می‌گذرد. ماه گرفتگی ژانویه ۲۰۱۹ میلادی نیز یک ساعت و دو دقیقه طول می‌کشد زیرا ماه از بخش شمالی سایه زمین می‌گذرد.

طولانی‌ترین ماه گرفتگی کامل قرن بیستم در ۱۶ جولای ۲۰۰۰ میلادی اتفاق افتاد و یک ساعت و ۴۶.۴ دقیقه طول کشید. به گفته محققان طولانی‌ترین ماه گرفتگی به طورکلی یک ساعت و ۴۷ دقیقه طول می‌کشد.

منبع: مهر

کد خبر 347444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.