شاعری از کوچه‌باغ‌های تبریز تا زاینده‌رود اصفهان

از خاک تبریز برخاست و در خاک اصفهان آرام گرفت و امروز پس از سیصد سال باز هم میان نورها و صدای آب و قامت کاج‌هایی که سال‌ها به احترام او ایستاده‌اند مولانا صائب تبریزی نقطۀ شروعی شد برای شهری که زیستن را از آن آغاز کرد و شهری که در آن زندگی را به پایان رساند.

به گزارش ایمنا، ششمین همایش بزرگداشت مولانا صائب تبریزی در اصفهان شامگاه (یک‌شنبه دهم تیرماه) با حضور شهردار اصفهان و معاون شهردار تبریز برگزار شد.

در این مراسم سیدمهدی نوریان استاد زبان و ادبیات فارسی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه صائب بدون تردید متولد تبریز بوده است و خود او در اشعارش بدین موضوع اشاره کرده است، اظهار کرد: تاریخ وفات صائب بر روی سنگ ۱۰۸۷ هجری قمری نوشته شده است و البته با توجه به اشعاری که پس از مرگ وی سروده شد مرگ او را به ۱۰۸۶ هجری نیز نسبت می دهند.

وی ادامه داد: صائب پس از ورود شاه عباس به تبریز در سال ۱۰۱۲ هجری به اصفهان می آید یعنی تقریباً در سن ۱۲ سالگی و تنها ۱۲ سال در تبریز زندگی کرده است وی شش سال از عمر خود را نیز در هند سپری کرده است.

نوریان با بیان اینکه هنرمندان مطرحی از تبریز در اصفهان زندگی کردند و آثار درخشانی آفریدند، گفت: تبریزی ها نقش اساسی در ساخت اصفهان داشتند چرا که وقتی شهری محل قدرت و ثروت شود هنرمندان به همان شهر کوچ می کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: امروز ما باید آنچه در حق این شاعر بزرگ کم گذاشته‌ایم را جبران کنیم، چرا باید این کتابخانه در باغ صائب ساخته شود مگر در شهر اصفهان جای دیگری برای ساخت کتابخانه وجود نداشت. برای صائب این باغ کوچک بسیار حقیر است، نه تنها مسئولین بلکه ما معلم های ادبیات نیز باید حق خود را برای شاعران ادا کنیم.

شهر ما امروز مصیبت زده است

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان نیز با اشاره به تفاهم نامه ای که بین شهرداری اصفهان و تبریز منعقد شد، اظهار کرد: در این تفاهم نامه قرار بر این شد که تعاملات فرهنگی گردشگری بین دو شهر افزایش پیدا کند و این مردی که اکنون در این مکان آرامیده است نه تنها در زمان خود به جامعه امید بخشید بلکه او امشب نیز نقطه اتصال شهر تبریز و اصفهان شده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در اولین برنامه مشترک در این مکان حضور پیدا کردیم تا به تبریزی ها بگوییم این وضعیتی که شاهد آن هستید دستاورد دو سال شهرداری است و بدانید که اینجا به پایگاه گردشگری تبدیل می شود و می خواهیم صائب نیز مانند حافظ و سعدی در شیراز در اصفهان باشد.

وی با بیان اینکه شعرای قدیم، اسلام شناس بودند و درد دین داشتند، گفت: تلاش ما این است که اصفهان که ظرفیت آن را دارد که هر شب چنین برنامه هایی را در خود جا دهد.

نوروزی افزود: شهر ما امروز مصیبت زده است، زاینده رود خشک شده است و همه در تلاش هستند و ما نیز، تا دوباره شاهد جاری شدن آب در زاینده رود باشیم اما اکنون که این وضعیت تغییر پیدا نکرده است. بگذارند و بگذاریم که شهر برای مردم شهری سر زنده و زیست پذیر باشد.

شعر و شاعر، یک ثروت ملی است

در ادامه ششمین همایش بزرگداشت مولانا صائب تبریزی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری با بیان اینکه شعر و نقاشی دو هنر مهم هستند اظهار کرد: در همه زمان ها مردم به شعر نیاز داشتند و شعر یکی از لوازم اصلی روح بوده است. شعر و شاعر، یک ثروت ملی است اما وقتی می گوییم ثروت، بیشتر جنبه مالی آن به ذهن می آید حال اینکه ثروت های معنوی ارزش بیشتری برای ما دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: شعر که از ذوق و قریحه شاعر است و شاعر که شعر را می گوید و مخاطبِ شاعر، سه ثروت هستند که بیشتر باید به آن ها توجه شود. یکی از جنبه های این ثروت بزرگ، تجلیل از شاعران است.

وی گفت: زبان فارسی به عنوان افتخار بزرگ مردم ایران است و در این زبان، شعر و شاعری ارزش ویژه ای دارد و حتی اگر کسی اطلاعات کلی از شعر و شاعری داشته باشد به راحتی می تواند نام بسیاری از شاعران را به زبان بیاورد.

انصاری افزود: خوش به حال مردم اصفهان که چنین شاعری در خاک این شهر خفته است و باید مردم تبریز را تحسین کرد به‌خاطر شاعرانی که از این خاک برخواسته اند. اشعار صائب الهام گرفته از قرآن است و جوانان ما باید با امثال صائب، مولانا، حافظ و سعدی آشنا شوند.

برگزاری کنگره بین‌المللی صائب تبریزی

حجت الاسلام احمد حمیدی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز با بیان اینکه مولانا صائب تبریزی یک گوهر است که از بهشتی چون تبریز به اصفهان آمده است، اظهار کرد: ما در تبریز برای کنگره بین المللی صائب تبریزی آماده می شویم که به مناسبت سیصد و پنجاهمین سالگرد رحلت این شاعر بزرگ برگزار کنیم و آماده هستیم مطابق توافق نامه ای که بین اصفهان و تبریز انجام شده است دبیرخانه مشترکی بین این دو شهر داشته باشیم و از تمام ادیبان و شعرا دعوت می کنیم که در این کنگره شرکت کنند.

کد خبر 347329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.