۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
ضد و نقیض‌های آبی اصفهان

مردم می‌گویند طعم آب شیرها به دلیل وجود آب چاه تلخ شده است، آبفا می‌گوید آب چاه برخی نقاط و شهرها وارد شبکه شرب شده که این آب به شرط کیفی بودن بهترین است و یک نماینده مجلس هم از اساس حفر چاه را آدرس غلط دادن و سوء استفاده وزارت نیرو می‌داند!

به گزارش ایمنا، این ماجرای آبی این روزهای اصفهان است. ماجرایی که با وجود آن شرکت آبفا مجبور شده تا آب چاه‌ها را وارد شبکه شرب برخی نقاط و شهرها کند.

حفر ۱۰۰ حلقه چاه‌ در اصفهان هزینه ۵۰ میلیارد تومانی نیاز دارد. هزینه‌ای که از سوی حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس برآورد شده و درباره آن می‌گوید «وزارت نیرو در خصوص حفر چاه در اصفهان آدرس غلط داده است.»

اصفهان روزانه هشت میلیون متر مکعب آب کم دارد، اما حفر ۱۰۰ حلقه چاه تنها یک میلیون متر مکعب به شبکه شرب وارد خواهد کرد. علاوه بر این، تخلیه آبهای زیرزمینی منجر به آسیب سازه‌هایی مانند پل‌ها و ابنیه تاریخی شهر خواهد شد. از این رو اقدام اساسی برای جبران این مشکل، تامین آب از طریق اتمام پروژه‌های آبرسانی به اصفهان است. در این صورت برآورد می‌شود کسری هشت میلیون متر مکعبی آب اصفهان جبران شود.  

از سویی دیگر از آنجایی که هنوز برداشت‌های بی رویه‌ای از بالا دست سد صورت می‌گیرد، گزینه بعدی کارشناسان این بود که این هزینه برای خسارت نکشت کشاورزان اختصاص یابد تا هم کشاورزان به حقوق خود برسند و هم از برداشت‌های بی رویه جلوگیری شود.

سد خشک و تنها راه چاره...

اما هاشم امینی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه در خصوص حفر چاه دو دیدگاه وجود دارد به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پاسخ به اینکه آیا تامین یک متر مکعب آب می‌تواند مشکلی از اصفهان حل کند؟ قطعا منفی است. اما دیدگاه دوم در این خصوص این بود که اگر زمانی آبی پشت سد نبود، باید منبع جایگزینی را در نظر می‌گرفتیم، برای همین با چنین دیدگاهی به حفر چاه دست زدیم.

وی افزود: در این خصوص دیدگاه پدافند غیرعاملی هم داشتیم. درست است که میزان آب تامینی چاه بسیار کم است، اما همین یک متر مکعب در شرایط بحرانی می‌تواند بخشی از آب شهر اصفهان را تامین کند.

مدیرعامل آبفا در خصوص اینکه آیا آب چاه‌ها وارد مدار شده است؟ گفت: خیر، هنوز چاه‌ها در حال حفر هستند.

امینی در خصوص آب چاهی که در منطقه امام خمینی وارد شبکه شرب شده است، گفت: این آب مربوط به چاه بخش کشاورزی و بخش خصوصی است که بعد از تایید مرکز بهداشت وارد شبکه شده، این چاه تازه حفر نشده است. البته چاه‌های دیگر در شهرهای دیگری از استان هم که مرکز بهداشت آنها را تایید کرده وارد شبکه شده است.

وی تصریح کرد: این آب نیازمند تصفیه نیست، بهترین آب به شرط داشتن کیفیت، آب زیرزمینی است، زیرا در تصفیه آبهای سطحی فرآیندهای شیمیای و فیزیکی وجود دارد اما آب زیزمینی با کیفیت، بهتر از آب تصفیه شده است.

مشکل با حفر چاه حل نمی شود

با این حال برخی معتقدند اول باید پروژه‌های آبرسانی به اصفهان اجرایی می‌شد، این درحالی است که پروژه‌های آبرسانی اصفهان مانند سد و تونل سوم کوهرنگ در پیچ و خم اجرایی است و در این اوضاع بنا به گفته عابدی «وزارت نیرو هم به ذهنش رسیده برای تأمین آب، چاه بزند!»

پیش از این و در سال ۹۶ نزدیک به ۷۰ حلقه و در سال جدید هم ۱۰۰ حلقه چاه آب برای تامین آب مورد نیاز اصفهان حفر شده،  این درحالی است که اصفهان روزانه هشت میلیون متر مکعب آب کم دارد و این موضوع به دلیل کاهش خروجی تصفیه خانه به اصفهان است. در نهایت با وارد کردن آب چاه در مدار شرب مشکلی از بحران آبی اصفهان حل نخواهد شد.

به گفته عابدی «وزارت نیرو درصدد است تا از بحران پیش آمده سوء استفاده کند و آب تصفیه اصفهان را به آب چاه‌ تبدیل کند.»

کد خبر 347319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.