۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
«الفبای اسلام» برای جهان

معرفی اسلام ناب به جهان دغدغه‌ای است که هر فرد مسلمان در ذهن دارد، ممکن است هر کس به نوبه خود تا جایی که در توان دارد در این راستا تلاش و اسلام حقیقی را به دیگران معرفی کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکنون در روزگاری به سر می‌بریم که اسلام آنگونه که باید به جهانیان معرفی نشده است وگرنه نباید امروزه با مقوله‌ای چون اسلام‌هراسی روبرو باشیم. اینجاست که هر نوع تلاشی در راستای تبلیغ اسلام ناب اهمیت پیدا می‌کند. برخی از حوزه‌های علمیه همچون مدرسه ناصریه اصفهان، تلاش‌هایی از جمله برگزاری جلسات آموزشی و مشاوره به گردشگران تا طراحی نرم‌افزارها در راستای تبلیغ اسلام دارند.

این که ابتدا مسائل داخل را حل کنیم سپس به صدور اسلام به جهان بپردازیم از نظر مدیر مدرسه علمیه ناصریه «منافاتی با هم ندارد»؛ در عین حال که به فکر داخل هستیم، باید به فکر علاقه‌مندان خارجی هم باشیم که شرط عقل استفاده از ظرفیت‌های موجود است، به خصوص هنگامی که منابع معرفی اسلام شیعی کم و پراکنده‌اند. بر همین اساس رونمایی از نرم‌افزار «الفبای اسلام» بهانه‌ای برای مصاحبه با سیدمحسن اخوان مدیر مدرسه ناصریه شد که در ادامه می خوانید:

چه شد که به فکر طراحی این نرم‌افزار افتادید؟

ایده اصلی و محتوای این نرم افزار نزدیک به پنج سال پیش و در زمانی که حجت‌الاسلام نیستانی در کشورهای فرانسوی‌ زبان به تبلیغ مشغول بود، جرقه خورد و او با توجه به خلاء موجود، به گردآوری و تولید محتوایی برای رهیافتگانی که به دین مبین اسلام شرفیاب می‌شدند، اقدام کرد و طی چند سالی که گذشت، سازمان‌های گوناگونی مانند رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آن را تکثیر کردند. سال گذشته هنگامی که حجت‌الاسلام نیستانی یکی از مبلغان فرانسوی‌زبان این پایگاه تبلیغی در مسجد امام بودند، پیشنهاد تبدیل این محتوا به نرم‌افزار چند رسانه‌ای مطرح شد. البته در ابتدا محتوای موجود تغییراتی پیدا کرد و پس از آماده‌سازی محتوا، نوبت به طراحی گرافیک داخلی برنامه و سپس برنامه‌نویسی و آماده‌سازی نهایی رسید.

هدف از طراحی این نرم‌افزار چه بود؟

با توجه به اینکه مدرسه تبلیغی ناصریه بدون واسطه و به صورت مستقیم زیر نظر معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه‌های علمیه استان اصفهان مشغول به فعالیت است، یکی از اهداف آن، گسترش فعالیت در عرصه‌های گوناگون و تأثیرگذاری مانند فضای مجازی و تولیدات رسانه‌ای است. از آنجایی که این محصولات می‌توانند بر مخاطب، ضریب نفوذ و اثربخشی داشته باشند، اقدام به فعالیت و سرمایه‌گذاری در این عرصه کردیم که چندی پیش از نخستین نرم‌افزار مخصوص ویندوز و سومین تولید نرم‌افزاری مدرسه رونمایی شد.

نرم‌افزار «الفبای اسلام» از سوی چه مؤسسه‌ای طراحی شده است؟

این نرم‌افزار را طلاب مدرسه ناصریه که در زمینه‌های گرافیک و طراحی نرم افزار متخصص هستند تولید کرده‌اند، البته به خاطر انبوه فعالیت‌ها و پراکندگی آنها به جز آماده‌سازی محتوا، مراحل فنی این نرم‌افزار، نزدیک به دو ماه طول کشید.

طراحی اینگونه نرم‌افزار و فعالیت‌ها چه اهمیتی دارد؟

از فعالیت‌های محوری در مدرسه ناصریه، جلسات و نشست‌های گفت و گویی به صورت چهره به چهره با توریست‌ها است و در کنار آن از ظرفیت‌های دیگری مانند فضاهای نمایشگاهی، غرفه چند رسانه‌ای، آموزش‌های عملی مانند وضو و نماز، کتابخانه، ارائه بروشورها و کتابچه‌هایی برای آشنایی با اطلاعات مذهبی و نرم‌افزارهایی این چنینی است که هر کدام به نوبه خود تأثیرات متفاوتی در مخاطب دارند.

از جمله مشکلاتی که ارائه محتوای مکتوب به گردشگران خارجی دارد، این است که حجم زیاد و یا سنگین آن سبب می‌شود برخی از توریست‌ها تمایلی نسبت به همراه‌ بردن بسته‌های فرهنگی و آموزشی نداشته باشند؛ مانند جوانی آلمانی که حاضر نشد آن را با خود ببرد چراکه می‌گفت وسایل سفرش محدود است و امکان بردن نامه را ندارد.

به همین خاطر لازم و ضروری است که در ارائه محتوای فرهنگی، تنوع وجود داشته باشد؛ به عنوان نمونه می‌توان حجم زیادی از اطلاعات مکتوب و تصویری را در یک سی‌دی یا یک فلش مموری به توریست‌ها ارائه داد.

مخاطب این نرم‌افزار چه کسانی هستند؟ 

مخاطب این نرم‌افزار عموم مردم فرانسوی‌زبان هستند که تمایل به آشنایی با اسلام دارند، از کسانی که مسلمان نیستند و به هر دلیلی می‌خواهند در مورد اسلام آگاهی پیدا کنند تا تازه مسلمان‌ها و مسلمانانی که برای آشنایی بیشتر با اسلام نیاز به مطالعه و استفاده از منابع بیشتر دارند و دوست دارند آموزه‌های اسلامی‌ را حفظ کنند تا بتوانند به صورت دوره‌ای به منابع مراجعه کنند، از جمله مخاطبان این نرم‌افزار هستند.

برای توزیع نرم‌افزار «الفبای اسلام» روش‌های گوناگونی همچون توزیع میان توریست‌هایی که به اصفهان و کشورمان می‌آیند،‌ توزیع میان مراکز اسلامی کشورهای فرانسه‌زبان و بارگذاری فایل فشرده نرم‌افزار در فضای مجازی در نظر گرفته شده است.

چرا آموزش الفبا و زبان فرانسه؟

از همان ابتدا که ایده تهیه این مجموعه به فکر حجت‌الاسلام نیستانی رسید، این نام برای مجموعه برگزیده شد و دلیل انتخابش هم این بود که الفبایی که هر تازه مسلمانی لازم است بداند، در آن جمع‌آوری شده است. دلیل اصلی انتخاب زبان فرانسه هم نبود محتوای شیعی برای آنان است، این در حالی است که منابع موجود هم به قدری کم و پراکنده است که دسترسی به آن سخت یا غیرقابل دسترسی است.

مطالب نرم افزار را چگونه به مخاطب آموزش می‌دهید؟

در این نرم‌افزار علاوه بر توضیحاتی که در مورد محوریت آن یعنی اصل اسلام داده شده است، در مورد اصول و فروع دین، تاریخ اسلام، اصطلاحات اسلامی، آموزش برخی از احکام شرعی به صورت تصویری و... در قالب چند نرم‌افزار ویژه تلفن همراه آموزش هایی آمده است.

آیا برای طراحی این نرم افزار مخاطب‌شناسی شده یا استفاده همگانی دارد؟

محتوای این نرم‌افزار برای گروه‌های مختلف قابل استفاده است، اما در آینده نسخه‌های بعدی متفاوت از این نسخه خواهد بود، البته برای پروژه مشابهی که به زبان اسپانیولی طراحی شده است، مخاطب متخصص در نظر گرفته‌ایم که امیدورایم برای این نرم‌افزار هم نسخه‌های ویژه‌ای برای گروه‌های مختلف در نظر گرفته شود. البته به جز زبان انگلیسی و زبان‌های اسپانیایی، زبان چینی نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین قرار است بخشی از محتوای نرم‌افزارها در قالب کتابچه‌ای آماده شود و همراه با نرم‌افزار به دست علاقه‌مندان به آشنایی با اسلام ناب محمدی برسد.

گام‌های بعدی‌تان در این زمینه چیست؟

یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان این عرصه فعالیت ویژه در فضای مجازی است که بر خود لازم می‌دانیم در صورت تأمین نیروی انسانی مجرب و متخصص گوشه‌ای از این وظیفه را به پیش ببریم. امیدواریم بتوانیم افراد با استعداد را شناسایی کرده و یکی از نیازهایی که به راحتی می‌توان در حد قابل توجهی برطرف کرد را به آنها اعلام کنیم، به همین خاطر اکنون از انجمن ترجمه حوزه علمیه و کانون فرهنگی هنری مساجد استفاده کرده و به بهانه رونمایی، این نرم‌افزار را به دغدغه‌مندان معرفی کردیم.

برخی معتقدند در داخل کشور هنوز جای بسیاری برای کار هست به این معنا که بررسی مسائل موجود در این زمینه در داخل کشور بر گسترش اینگونه مباحث به خارج از کشور اولویت دارند، چراکه دیگر کشورها ممکن است تعداد مسلمان کمتری داشته باشند، با این موضوع موافقید؟

این دو منافاتی ندارند، در عین حال که باید به فکر داخل باشیم و برای آنها برنامه‌های گوناگون تدارک می‌بینیم، باید به فکر افراد علاقه‌مند در خارج از کشور هم باشیم تا بتوانیم اسلام ناب و حقیقی را به جهان معرفی کنیم، شرط عقل این است که از ظرفیت‌های موجود (به خصوص ظرفیت مدرسه ناصریه که میزبان توریست‌ها است) استفاده کنیم، البته شاهدیم خارجی‌ها با چه عشق و ذوق و رغبتی استقبال می‌کنند. افزون بر آن، دغدغه معرفی اسلام و حمایت از مسلمانان سایر کشورها، چیز جدیدی نیست و از ابتدای انقلاب مطرح بوده و می‌توان موارد متعدد آن را در صحیفه امام خمینی (ره) مشاهده کرد.

به همین خاطر از دغدغه‌های بخش تهذیب و تبلیغ حوزه‌های علمیه آشنا کردن و معرفی حقیقت اسلام به عموم مخاطبان چه داخلی و چه خارجی است؛ در همین راستا با توجه به ظرفیت مدرسه ناصریه، این دغدغه جدی گرفته شده و برنامه‌های گوناگونی برای عموم مراجعه‌کنندگان در نظر گرفته شده است، در روزهایی مانند عید نوروز و تعطیلات که حضور ایرانی‌ها پررنگ است برای گردشگران داخلی و در روزهای پرگردشگر در بهار و پاییز برای توریست‌های خارجی برنامه داریم، برنامه هایی که از کودکان ایرانی و خارجی گرفته تا بزرگسالان و متخصصان در رشته‌های گوناگون معماری، پزشکی و تجربی، یعنی سعی کرده‌ایم برای همه گروه‌ها در این مدت برنامه‌هایی کاربردی اجرا کنیم.

کد خبر 347285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.