طالبان اجازه نمی دهند افغانستان به جلو حرکت کند

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: طالبان تمایلی به آتش بس ندارند؛ در نتیجه درگیری ها در افغانستان ادامه پیدا کرده و حوزه فعالیت داعش نیز افزایش یافته است.

مسعود آقایی در خصوص وضعیت افغانستان بعد از آتش‌بس عید فطر به خبرنگار ایمنا گفت: بعد از آتش‌بس در افغانستان، درگیری‌ها بین نیروهای داعش و طالبان ادامه پیدا کرده است؛ هر چند در مدت‌زمان آتش‌بس هم بمب‌گذاری داعش چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت.

وی افزود: وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که طالبان عملیات نظامی را از سر گرفته و درصورتی‌که اقدام جدیدی در راستای تمدید آتش‌بس صورت نگیرد، وارد فاز نظامی بیشتری می‌شوند.

آقایی خاطرنشان کرد: هرچند پاکستان و ایران از این آتش‌بس استقبال کردند، ولی طالبان و خود دولت افغانستان تمایل زیادی به این آتش‌بس ندارند؛ چراکه طالبان اجازه نمی‌دهد دولت افغانستان با سکوت به جلو حرکت کنند.

وی گفت:البته با وجودی که تنش‌ها در افغانستان بر امنیت مرزهای اطراف هم تأثیر دارد، اما در مقطع کنونی خطر جدی برای جمهوری اسلامی وجود ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: درگیری طالبان با دولت مرکزی باعث می‌شود که داعش امکان ظهور و بروز بیشتری پیدا کند و هرچه سازش دولت با طالبان بیشتر شود، امکان سوءاستفاده داعش از آن فضا کمتر وجود دارد.

آقایی افزود: از سوی دیگر هر چه درگیری بین دولت و طالبان بیشتر شود و حیطه عدم تسلط دولت بر خاک افغانستان افزایش پیدا کند، زمینه برای فعالیت داعش بیشتر مهیا می‌شود.

وی در خصوص موضع آمریکا نسبت به درگیری و مذاکرات افغانستان گفت: سیاست خارجه آمریکا در ظاهر نشان می‌دهد که طرفدار مذاکره و صلح دولت افغانستان با طالبان است، ولی در عمل چیز دیگری است و آرامش و صلح در افغانستان به نفع آمریکا نیست.

کد خبر 347270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.