"گل" دومین ماده مخدر پرمصرف بین معتادان اصفهان

کارشناس مسئول دفتر اعتیاد اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان گفت: ماده مخدر "گل" پس از تریاک پرمصرف ترین ماده مخدر بین معتادان استان اصفهان است.

اکبر ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وجود بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد در کشور اظهار کرد: بیش از ۲۸۰ هزار نفر از این معتادان زن هستند و این در حالی است که این آمار معتادانی است که به صورت دایمی نسبت به مصرف مواد مخدر اقدام می کنند.

وی در خصوص آمار اعتیاد در اصفهان گفت: ۲.۳ دهم جمعیت ۱۵ تا ۶۵ سال کل استان اعتیاد دارند و از بین بیش از پنج میلیون جمعیت استان به استناد آمار به دست آمده در گزارشات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چیزی حدود ۱۲۰ هزار معتاد در استان وجود دارد که ۱۰ هزار نفر آنها زنان هستند.

کارشناس مسئول دفتر اعتیاد اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص تنوع مراکز درمان اعتیاد در استان اصفهان افزود: مراکز درمان سرپایی، کمپ و  TC از انواع مراکز ترک اعتیاد هستند که در مراکز درمان سرپایی متادون درمانی وجود دارد همچنین سه مرکز اقامتی زنان با عنوان کمپ در استان فعالیت دارند.

وی افزود:  یک مرکز TC هم تحت نظر بهزیستی فعالیت دارد. شیوه ترک در TC به گونه ای است که زنان معتاد به مدت سه تا شش ماه در این مرکز اقامت کرده و در طی اقامت‌شان متادون را ترک کرده و مابقی درمان را بدون متادون و به صورت پرهیزمدار سپری کرده و از مرکز خارج شوند.

ابراهیمی در خصوص مراکز گذری ترک اعتیاد گفت: پنج مرکز گذری اعتیاد در استان وجود دارد که یکی از آنها در خمینی‌شهر دیگری در کاشان و سه مرکز در اصفهان به صورت مردانه و زنانه وجود دارد.

وی مراکز کاهش آسیب را مختص افرادی دانست که تمایل به ترک ندارند و افزود: در این مراکز به افراد کمک می‌شود تا رفتارهای آسیب‌زایی همچون استفاده از سرنگ مشترک، رابطه جنسی محافظت نشده و جلوگیری از هپاتیت را تغییر دهند تا دچار مشکلات ناشی از اعتیاد نشوند.

وی با بیان اینکه یک مرکز DIC  "مرکز کاهش آسیب رفتاری زنان" در اصفهان فعال است، گفت: این مرکز مختص زنان است و آسیب‌های ناشی از مصرف موادمخدر را کاهش می‌دهد.

کارشناس مسئول دفتر اعتیاد اداره‌ کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص مراکز سرپناه گفت: دو مرکز سرپناه در اصفهان تحت پوشش بهزیستی وجود دارد که یکی از آنها برای مردان در خمینی‌شهر و دیگری برای زنان در اصفهان فعالیت دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه سن اعتیاد کاهش داشته است، اظهار کرد: سن اعتیاد از ۱۵ تا ۶۵ سال است اگرچه اعتیاد ممکن است قبل از این سن هم بروز کرده باشد اما سن مراجعه از این حدود است.

وی در خصوص درمان کامل اعتیاد گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی "اعتیاد شفا ندارد" شفا به معنی ریشه‌کنی بوده که این امر را آنگونه که باید در جامعه مشاهده نمی کنیم.

کارشناس مسئول دفتر اعتیاد اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان یکی از مراحل اولیه بهبودی را سم‌زدایی دانست و گفت: برای این امر سم‌زدایی جسمی و رفتاری وجود دارد. سم‌زدایی جسمی همان دارو درمانی است اما روش‌هایی مانند TC یا اقامت بلندمدت سبک زندگی فرد را تغییر می‌دهد و بهبودی تا پایان عمر ادامه دارد.

وی در خصوص فعالیت مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ در اصفهان گفت: ماده ۱۶ برای معتادان متجاهر که از مصرف مواد در خیابان ابایی ندارند راه اندازی شده است. معتادانی که به این مرکز سپرده می شوند، توسط پلیس با حکم دادستان جمع آوری شده و به مرکز ماده ۱۶ برای دارودرمانی و آموزش های لازم معرفی می‌شوند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه "تریاک" بالاترین مصرف را در بین معتادان استان اصفهان دارد، گفت: گل دومین ماده مخدر پر مصرف کشور است که ۱۲ درصد معتادان در حال حاضر گل مصرف می کنند و ۵۳ درصد تریاک و ۱۰ درصد از به مصرف شیشه تمایل دارند.

کد خبر 347269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.