"مرکز مطالعات شهری"، تعامل شهرداری وشهروندان را قوی می کند

سومین نشست هم اندیشی دانشگاهیان و مراکز علم و فناوری شهرداری اصفهان با موضوع ایجاد "مرکز مطالعات شهری"در اصفهان عصر روز گذشته _شنبه نهم تیرماه_ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور سلطانی زاده، کارشناس مدیریت پژوهش معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، در این جلسه در خصوص راه‌اندازی "مرکز مطالعات و سیاست گذاری شهری" گفت: سیاست گذاری و نظریه پردازی در برنامه‌های کلان شهری، حل مسائل شهری با رویکرد شبکه سازی، ایجاد هماهنگی و انجام و برقراری تعامل بین بازیگران شهری از اهداف این طرح هستند.  

 کارشناس مدیریت پژوهش شهرداری اصفهان با اشاره به کمبود نوآوری و ابتکار به عنوان مشکلات پیش روی مدیریت شهری افزود: زندگی انسان شهری امروز، چرخه‌ای از ایجاد و حل مسئله است. شهروندان هم با چالش‌های بنیادینی مواجه هستند که غلبه بر آنها تا حدودی مشکل است. چاره‌ای جز این نیست که همه دانشگاهیان و مدیران شهری را در تصمیمات کوچک و بزرگ در کنار هم قرار دهیم و با نگاه علمی و دانش بنیان به مسائل نگاه کنیم.

سلطانی زاده با اشاره به نقش شهرداری‌ها در حل چالش‌های شهری تصریح کرد: انتظار عمومی این است که شهرداری‌ها بتوانند همه مشکلات را حل کنند و برای دستیابی به این مهم، طرح تأسیس "مرکز مطالعات و سیاست گذاری شهری" پیشنهاد و تدوین شد تا حلقه واسط تعامل میان شهرداری، دولت، دانشگاه، صنعت و مراکز رشد فناوری، نخبگان و شهروندان باشد و بتواند مشکلات پیش روی شهروندان را حل کند.

 وی درادامه گفت: در سیستم‌های نوآوری، محور اصلی، توسعه منطقه‌ای است. بر این اساس "نظام نوآوری شهری" تدوین شد که در این نظام بنگاه‌ها در یک محیط درهم تنیده و شبکه بندی سازمان یافته با یکدیگر و دیگر نهادهای شهری مانند نهادهای دولتی، خبرگان، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ارتباط داشته باشند تا نتیجه آن به یادگیری و نوآوری منجر شود.

کارشناس مدیریت پژوهش شهرداری اصفهان با تاکید بر این که ارتباط شهرداری با شهروندان تا امروز به صورت یکطرفه بوده است، اظهار کرد: آنچه امروز مدنظر مدیران شهری است، تعامل شهرداری با شهروندان از طریق ایجاد "مرکز مطالعات شهری" است.

سلطانی زاده "مرکز مطالعات شهری" را شبکه‌ای منسجم، هماهنگ و پویا در راستای نظام نوآوری دانست و افزود: این مرکز به برقراری تعامل پایدار بین نخبگان و مراکز علمی، صنعتی، فناوری، سازمان‌های دولتی، شهروندان و شهرداری به منظور تولید، توزیع و انتشار دانش و خلق نوآوری‌های نوین شهری کمک خواهد کرد.

وی با تاکید برلزوم ایجاد جریان‌های دانشی مداوم بین بازیگران مدیریت شهری در این طرح گفت: چشم انداز این طرح توانمندی وتقویت نهادها برای توسعه نوآوری‌ها است که منجر به خلق شهری تحول خواه و پایدار در بلندمدت خواهد بود. درواقع مأموریت این طرح رصد و پیمایش، تحلیل و آینده نگاری در نظام پیشرفت پایدار شهر اصفهان و ارتقای بهره وری و یافتن راهکارهای نوین به وسیله شبکه سازی مدیریت شهری در چارچوب اهداف نظام خواهد بود.

شهرداری با همکاری دانشگاهیان می‌تواند بر چالش‌ها غلبه کند

محمودرضا ثقفی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اصفهان در ادامه این نشست گفت: اگر شهرداری عزم خود را جزم کند با ارتباط مستر با دانشگاهیان قطعاً می‌تواند برای هر چالشی راهکار موردنظر را پیدا کند.

وی با بیان اینکه اگر مطالعه و ارائه راهکارها در سطح خرد است، باید نهاد ساختاری آن مشخص باشد، افزود: نمونه این طرح به طور مداوم در دانشگاه‌ها در حال بحث است اما توسعه پایداربه همراه نمی‌آورد. باید مشارکت جدی شهروندان در این طرح دیده شود و نقش دانشگاه‌ها و دانشگاه هنر که مطالعات شهری خوبی تاکنون انجام داده‌اند پررنگ‌تر شود تا بدون نگاه شعاری به خروجی خوبی برای این طرح برسیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اصفهان با انتقاد به اینکه در الگوی همکاری ذینفعان، شهروندان چگونه باید آخرین بخش این طرح باشند، اظهار کرد: باید مشارکت جدی شهروندان در این طرح دیده شود و نقش دانشکاهها و دانشگاه هنر که مطالعات شهری خوبی تا بحال انجام داده اند پررنگ تر شود تا خارج از نگاه شعاری به برون داد این واقعیت نگاه کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر اصفهان در خصوص توجه به ذی نفعان در این طرح گفت: باید به موضوع ذی نفوذان هم توجه شود چرا که تنها ذی نفعان امور شهری را شکل نمی دهند بلکه ذی نفوذان هم باعث مسائلی خواهند بود که به نظر می رسد باید به هر دو گروه توجه کرد.

یک سیستم چابک نتایج را در شهر عملیاتی می‌کند

محمدجواد امیدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص طرح"مرکز مطالعات شهری" گفت: این تحقیقات در خارج از کشور خریدار دارد و معمولاً با سفارش انجام می‌شود و بعد به عملیات شهری تبدیل می‌شود اما در ایران مکانیزم های چندانی برای استفاده از نتایج دانشگاهی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از طرح ها مکانیزم های اجرایی وجود ندارد، افزود: گاهی حتی در صورت وجود راهکارهای خوب فرآیندهای درون سازمان‌ها آنقدر کند است که ممکن است بازده مثبتی نگیریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به لزوم بازنگری و اصلاح فرایندهای سیستم شهری و شهرداری اظهار کرد: باید سیستم‌های شهری برای حل مسائل چابک باشد تا حدی که بتواند در یک زمان کوتاه نتایج را در شهر عملیاتی کند.

وی با ابراز تأسف از وجود فرایندهای پیچیده در اجرای طرح ها افزود: برای اجرای سریع طرح ها باید فرایندهای رسیدن به اجرایی شدن هم سرعت بگیرد و این موضوع باید در کنار دیگر معضلات شهری به عنوان یک چالش بررسی شود.

نقش فناوری باید پررنگ‌تر باشد

عباس فرشچی‌ها، مدیر سیاست گذاری و توسعه پژوهشکده علوم و تکنولوژی های زیر دریا در این نشست گفت: نخستین پیشنهاد من این است که نقش فناوری در "مرکز مطالعات شهری" چه در عنوان و چه در متن فعالیت‌ها پررنگ‌تر شود و جا دارد به بحث روابط بین الملل بیش از این پرداخته شود چرا که انتقال تکنولوژی با ارتباطات بین الملل انجام می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم وجود شبکه سازی در این مرکز، افزود: اگر هدف چنین مرکزی حل مسئله شهری است باید به مدل حل مسئله پرداخت. شرح وظایف این مرکز در کنار طراز پیشرفت‌های استاندارد شهری باید با دقت ذکر شود و همچنین باید به محورهای اصلی چنین مرکزی اعم از محیط زیست، ترافیک و آلودگی هم توجه شود.

کد خبر 347243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.