امکان حیات در دو سیاره فراخورشیدی شبیه زمین

محققان دانشگاه جرجیا مدعی هستند که دو سیاره فراخورشیدی Kepler-۱۸۶f و Kepler-۶۲f بیش‌از حد تصورات قبلی، شبیه زمین هستند و ممکن است شرایط آب و هوایی آنها مانند زمین باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیاره فراخورشیدی (Exoplanet) سیاره‌ای است که خارج از سامانه خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره به غیر از خورشید در حال گردش ‌است. سیارات فراخورشیدی در فاصله‌های بسیار دوری از زمین قرار دارند و اختلاف درخشندگی آنها با ستاره میزبانشان فوق‌العاده زیاد است.

سازمان ناسا چهار سال پیش اعلام کرد سیاره‌ "کپلر ۱۸۶f" قابل سکونت است. بررسی‌های اخترشناسی جدید حاکی از این است که این سیاره‌ی ‌فراخورشیدی ۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و احتمالا فصول سال و وضعیت آب و هوایی آن مانند سیاره زمین است. "کپلر ۱۸۶f" نخستین سیاره خورشیدی قابل سکونت است که به اندازه زمین است. این سیاره دور یک کوتوله سرخ٬ کپلر-۱۸۶ در حال چرخش و دارای پتانسیلی است که از حیات پشتیبانی می کند. شعاع این سیاره‌ی سنگی به اندازهٔ ۱٫۱ زمین اندازه‌گیری شده که اندکی بزرگ‌تر از سیاره زمین است.

همچنین اندازه و جرم سیاره نیز نشان می‌دهد که سطح سنگی آن مانند سیاره زمین است. محققان دانشگاه جرجیا به تازگی محور چرخش و محور شیب این سیاره را تجزیه و تحلیل کرده و دریافته‌اند که شیب "کپلر ۱۸۶f" مانند زمین پایدار است، بدین معنا که به احتمال زیاد این سیاره نیز مانند زمین، دارای فصول منظم و شرایط آب و هوایی پایدار است.

یکی دیگر از سیارات فراخورشیدی قابل سکونت و شبیه زمین کپلر ۶۲f" است که به گفته محققان فاصله بیشتری از سیاره‌ی ما دارد، اما قابل سکونت بوده و شیب آن نیز پایدار است. این سیاره حدود ۱۲۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. پروفسور لی، استادیار دانشگاه جرجیا در این باره می گوید: "ما هنوز نمی دانیم که این دو سیاره جدید دارای قمر هستند یا خیر، اما محاسبات ما نشان می‌دهد که حتی بدون قمر، محور چرخش این دو سیاره در طول میلیون‌ها سال ثابت خواهد ماند."

وی افزود:  "ما هنوز اطلاعات کافی برای اطمینان از این موضوع که هر دو هر سیاره، آب و امکان حیات وجود دارد، نداریم؛ اما به نظر می رسد که با گذشت زمان نیاز است به هر دو مورد کمی ژرف‌تر نگاه کنیم."

کد خبر 347212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.