ارزی که برای ورود موبایل هزینه نشد!/ سود یک شبه جوان صد میلیاردری

جدول واردات موبایل نشان می‌دهد از ۲۲۰ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۲۰۶ یورو ارز دولتی تخصیص داده شده به این موضوع تنها ۷۵ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۶۰ یورو صرف واردات شده است.

به گزارش ایمنا، روزنامه وطن امروز در گزارش صفحه اقتصادی خود نوشت: موضوع افزایش قیمت موبایل به محل نزاع شرکت‌های واردکننده، سایت‌های فروش آنلاین و وزارت ارتباطات تبدیل شده است و هر کدام سعی دارند این گرانی‌ها را به گردن دیگری بیندازند اما آنچه برای مردم قابل لمس است اینکه گرانی‌های اخیر موبایل ثابت بوده و هنوز قیمت موبایل با وجود اقدامات به‌ اصطلاح شفافیت‌بخش آذری‌جهرمی کاهش پیدا نکرده است.

بازار موبایل همگام با افزایش قیمت دلار در مدت کوتاه یک ماهه جهش قیمت ۳۰ درصدی را تجربه کرد و همین موضوع باعث شد، ۲ روز پیاپی فروشندگان بازارهای اصلی عرضه موبایل مانند چهارسو و علاءالدین دست به تحصن بزنند. وزیر ارتباطات اعلام کرده واردکنندگان هر موبایل را دو میلیون تومان گران فروختند.

خودروهای چینی که در ایران می‌مانند

روزنامه فرهیختگان هم در گزارشی نوشت: خودروسازان داخلی و فعالان صنعت خودرو، این روزها و با نزدیک شدن به پایان مهلت آمریکا به شرکت‌های خارجی حاضر در ایران برای خروج و به‌تبع آن آغاز تحریم‌ها، نگران‌تر از همیشه، آینده‌ای نه‌چندان روشن را برای این صنعت متصور هستند.

پس از آنکه خروج پژوسیتروئن فرانسه و هیوندایی و کیاموتورز کره از ایران تقریبا قطعی شد، وضعیت حضور یا خروج شرکت‌های خودروسازی چینی نیز در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. خودروسازان چین، برخلاف تصورشان، خیلی زود توانستند جای پای خود را در صنعت خودروسازی ایران محکم کنند. به عبارت دیگر، زمانی که قراردادهای پسابرجامی شرکت‌های خودروسازی ایران با برندهای خارجی به‌کندی پیش می‌رفت، فرصتی برای شرکت‌های چینی فراهم شد تا با عرض اندام در بازار ایران، خودی نشان دهند و گوی سبقت را از دیگر رقبا بربایند.

سود یک شبه جوان صد میلیاردری

روزنامه شرق هم در گزارشی نوشت: ماجرای سودهای چندبرابری از شرایط تازه حاکم بر بازار ارز همچنان ادامه دارد. رئیس سازمان بازرسی دیروز اعلام کرد که یک فرد ۳۱ ساله با خرید ۳۸ هزارو ۲۵۰ سکه بالاترین سهم را از عرضه سکه توسط دولت داشته است؛ اقدامی که با هدف جذب نقدینگی صورت گرفت اما جزئیات چگونگی فروش این سکه‌ها نشان می‌دهد سکه‌های پیش‌فروش‌شده بدون اصل عدالت بین چند دانه‌درشت بازار توزیع شده و طبق محاسبات «شرق» برای این جوان سودی صدبرابری داشته و سرمایه او را از این منبع به صد میلیارد تومان رسانده است.

وضعیتی که به گفته برخی از کارشناسان دست نامرئی بازار را در میان رانت‌ها و دسترسی تعداد اندکی از مردم به منبع سود، خالی از معنا کرده؛ بازار آزادی که مبنای آن باید رقابت باشد، ضد خود عمل کرده و منبعی برای زایش انحصار، رانت و فساد ساخته است.

حقوق دو هزار سال یک کارگر، سود یک روز واردکننده متخلف

در گزارش دیگر روزنامه شرق آمده است:  پرداخت ۲۲۰‌میلیون یورو ارز یارانه‌ای و فقط ۷۵‌ میلیون دلار واردات تلفن‌ همراه که بخش اعظم آن با قیمت‌هایی فراتر از انتظار فروخته می‌شوند. این خلاصه آن چیزی است که در بازار تلفن ‌همراه رخ داده و مثالی است از پول‌پاشی‌هایی که به نام مردم و به کام گروه کوچکی از صاحبان سرمایه و رانت انجام می‌شود.

هنگامی که بانک مرکزی متعهد شد دلار و یوروی لازم برای واردات کالاها را با قیمت رسمی (و بسیار ارزان‌تر از نرخ ارز در بازار آزاد) در اختیار واردکنندگان قرار دهد تا تغییری در قیمت‌ها رخ ندهد، سخن دولت این بود که افزایش نرخ ارز فقط به‌دلیل افزایش تقاضای کاذب و سوداگری دلالان روی داده و اجازه نخواهد داد این نرخ‌های غیرقابل‌قبول بر قیمت تمام‌شده کالاهای وارداتی اثر بگذارند و زندگی را برای مردم سخت کنند؛ اما در عمل مثال بازار تلفن‌ همراه نشان می‌دهد که چگونه عده‌ای یک‌شبه به سودهای کلان رسیده‌اند و خروجی این فرایند نیز به‌نفع مردم تمام نشده است، آن‌چنان که دلالان و واردکنندگان، دست‌وپای خود را در فاصله بین سوبسید دولت و جیب مردم دراز کرده‌اند و به نظر می‌رسد چندان هم نگران برخوردهای قهریه نبوده‌اند.

کد خبر 347039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.