"برنجگان" روستایی با طعم دمپخت لاخُلی

لنجان- روستای برنجگان، روستایی بکر، زیبا و کهن از توابع بخش باغبهادران و یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین روستاهای شهرستان لنجان است. در حدود ۳۰۰ سال پیش شخصی به نام لطفعلی خان لاری جهت کشاورزی و کشت برنج به این منطقه سفر کرد و این روستا را بنا نهاد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، برنج بسیار مرغوبی که در این روستا به عمل می آمد دلیلی بر برکت، رونق و شهرت این روستا شد و بر همین اساس این روستا را برنجگان نامیدند و بی شک سرسبزی این منطقه مدیون رودخانه‌ای است که از ارتفاعات زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و از کنار روستا گذر  می‌کند.

روستای برنجگان بر روی تپه‌ای به شکل ذوزنقه قرار گرفته است و پیرامون آن را کوه‌های مرتفع و بیشه زارهای بکر و زیبا پوشانده و به دلیل عبور زنده رود از کنار این روستا زندگی در آن سرزمین جریان دارد و بر همین اساس همگان این روستا را تابلوی زیبای آفرینش می دانند.

برنجگان با بیشه زارهای دیدنی، درختان سر به فلک کشیده و باغات پر محصول همچون زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت و... و نهرهای کوچکی که در لابه لای این باغات وجود دارد به یکی از بهترین محل‌ها برای استراحت مبدل شده به گونه‌ای که همچون نگینی زیبا بر انگشتر زنده رود می درخشد و آدمی را به وجد می‌آورد.

برنجگان شامل سه محله برنجگان، سر قنات و دره حسن(دَرَسَن) است. شغل اکثر اهالی دامداری و کشاورزی بوده و چنان‌چه در فصل تابستان به روستای برنجگان قدم بگذارید با قطعه ای یکپارچه سبز مواجه خواهید شد که جلوه ای چشم نواز به این روستای زیبا می بخشد و به گردشگران فرصت می‌دهد تا با صحنه‌ای منحصر به فرد روبرو شوند. این روستا مانند تصویرسازی‌های کتاب‌های داستانی به نظر می‌رسد و آدم احساس می‌کند با حضور در این تکه‌ از بهشت، می‌تواند آرامش مطلق را حس کرده و اکسیژن ناب را تنفس نماید و بوی خوش برنج لنجان به مشامشان برسد.

بافت سنتی خانه‌های روستای برنجگان موجب شده تا مسافران و دوستداران طبیعت به این روستا سفر کنند. در کنار تمام جاذبه‌های طبیعی روستاها غذاها نیز مزه ی دیگری می دهند و زمانی که از جلوی هر خانه‌ای در روستای برنجگان رد می‌شوید، بوی دمپختی که در دیگ های مسی طبخ می شود و محلی ها به آن "دمپخت لاخُلی" می گویند، آدم را مست می کند. خوردن یک فنجان چای آتشی در اتاق های کاهگلی با در و پنجره‌های چوبی و ایوانی که گاه به سلیقه ساکنان با گلدان‌های شمعدانی زیبا آراسته شده‌اند حس و حالی وصف ناپذیر را به همراه دارد.

چهچه‌ی مرغان و آوای خروسان در سپیده دم و آوای سگان در آغاز شب، صدای هیاهوی شادی و خنده کودکان فضای روستا را زینت بخشیده و یکی از جذاب‌ترین صحنه‌هایی است که در روستای برنجگان می توان آن را لمس کنید و با خیالی آسوده به آن بنگرید، قطعا برتری زندگی روستایی نسبت به زندگی شهری نیز همین آرامش است.

کد خبر 347015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.