یکی از بالاترین پیوندهای میان اسلام و هنر، مسجد است

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اسلام، هنر را به‌عنوان یک قریحه پاک و تاثیرگذار پذیرفته و مساجد این مسئله را به خوبی نشان می‌دهند، گفت: سجد در همه ادوار نقش‌های مختلفی داشته و هرچند این نقش‌ها در دوره‌های مختلف با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه رو بوده اما تعطیل نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری در آیین افتتاحیه اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در اصفهان(آسمانی‌ها) و رونمایی از نرم افزار چند رسانه ای الفبای اسلام به زبان فرانسوی که بعدازظهر _ چهارشنبه ششم تیرماه_ در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امروز یکی از بزرگ‌ترین تهدیداتی که اسلام، نظام و جوانان را تهدید می‌کند هجمه دشمن در حوزه فرهنگی است. دشمن پس از تجربه در میدان جنگ متوجه شکست‌ناپذیری ما و اعتقاداتمان شد، تاکتیک و شیوه خود را تغییر داد و اکنون از طریق حوزه فرهنگ به دنبال شکست ملت ایران است.

وی با اشاره به بیان مقام معظم رهبری در این حوزه، افزود: باید این تهدید را جدی بگیریم و بدانیم که دشمن سخت به دنبال عملی‌کردن تهدیدات شوم خود در این زمینه است و این درحالی است که بسیاری از افراد اغلب در این زمینه سطحی‌نگر هستند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اهمیت دو عنصر زمان و مکان در کار فرهنگی، تصریح کرد: در دین اسلام به وقت و زمان اهمیت بسیاری داده شده است، به طوری که امیرالمومنین در در کلمات متعدد در باره وقت سخن گفته اند.

حجت‌الاسلام انصاری با اشاره به سخنی از امیر المومنین، ادامه داد: ایشان در یکی از حدیث هایشان می‌گویند "از دست دادن وقت، غصه‌آور است. "، هم‌چنین فرموده‌اند "زمان مانند ابر در می‌گذرد. هر اجتماعی اگر بخواهد موفق شود باید به دو عنصر مکان و زمان دقت کند. "

وی با بیان این که اوغات فراغت به معنای آسوده خوابیدن نیست، گفت: اوغات فراغات زمانی است که از یک کار و فرصت مهم فارغ شده‌ایم. فراغت نیاز به داشتن برنامه دارد. اگر فرصت اوقات فراغت خود را از دست دهیم مشمول غصه خواهیم شد که امیرالمومنین به آن اشاره کردند.

انصاری با تاکید بر موضوع مکان، افزود: مسجد در همه ادیان مکانی مقدس است. مسجد در همه ادوار نقش‌های مختلفی داشته است. هرچند این نقش‌ها در دوره‌های مختلف با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه رو بوده اما هیچ گاه تعطیل نشده است.

حجت‌الاسلام انصاری با اشاره تلفیق اسلام و هنر در مساجد، گفت: یکی از بالاترین پیوندهای میان اسلام و هنر، مسجد است. اسلام هنر را به عنوان یک قریحه پاک و تاثیر گذار پذیرفته است و مساجد نیز این مسئله را به خوبی نشان می‌دهند. مساجد کانون شکل‌گیری نهضت‌های انقلاب اسلامی در ایران بوده اند، مردمِ قدرشناس ما در مساجد تجدید قوا کردند و به جنگ دشمن رفتند.

وی افزود: اهمیت دیگر مسجد را می‌توان در جنگ خرمشهر شاهد بود، چراکه بلا فاصله پس از آزادسازی خرمشهر در مسجد جامع این شهر نماز برپا کردند. امروز نیز مساجد باید در خدمت حفظ دین و نظام باشند و یکی از وظایفی که به اداره فرهنگ و ارشاد محول شده است تاسیس کانون‌های فرهنگی در مساجد برای پیوند دادن محل عبادت خداوند و فرهنگ و هنر است. برخی پیوند فرهنگ و هنر و مسجد را جدا می‌کنند، اما این مکان مقدس باید پیوندی باشد با نیاز جامعه امروز ماکه فرهنگ و هنر اصیل است. این بهترین ماموریتی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند داشته باشد

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خوشبختانه بیش‌ترین مخاطبان این کانون‌ها جوانان است که سرمایه‌های اصلی این کشور هستند و تابستان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین زمان برای اجرای این ماموریت است.

انصاری با اشاره به ظرفیت خوب اصفهان در زمینه کانون‌های فرهنیگی مساجد گفت: استان اصفهان حدود دو هزار و ۵۰۰ مسجد کوچک و بزرگ دارد که در حال حاضر از این تعداد هزار و ۸۰۰ مسجد دارای کانون فرهنگی هنری هستند. این تعداد باید تا پایان برنامه ششم توسعه در تمام مساجدی که در شهر یا روستاهای با جمعیت صد خانوار هستند یک کانون فرهنگی هنری تاسیس شود و به دو هزار و ۴۰۰ کانون برسد. البته این کانون‌ها نه صرفا برای ثبت اسم، بلکه باید کانون‌هایی فعال و پویا باشند.

کد خبر 347010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.