۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
کاهش ۴۰ درصدی آب شرب اصفهان

مدیرعامل شرکت آبفا اصفهان گفت: آورده رودخانه سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود و امسال حجم آب پشت سد ۴۶۵ میلیون مترمکعب است، پس باید پذیرفت وزارت نیرو برای اینکه این زمان طی شود آب کمتری به آبفا بدهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هاشم امینی صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: یکم تا هفتم تیرماه هفته صرفه‌جویی نام‌گذاری شده و این مناسبت بیش از ۳۰ سال در تقویم کشور وجود دارد اما صرفاً به همین یک هفته برای صرفه‌جویی بسنده شده است.

وی با اشاره به مدیریت مصرف آب در استان اصفهان گفت: استان اصفهان در این مهم پیشتاز است. با این حال باید در این زمینه صرفه‌جویی و فرهنگ‌سازی بیشتری شود.

مدیرعامل آبفا اصفهان با اشاره به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص مدیریت آب اضافه کرد: بخش اعظمی از پیشنهادهای این شخص، پیش از این در اصفهان در حال اجرا بوده است، اما نیازمند خودباوری بیشتری هستیم تا تمامی اقداماتمتن اجرایی شود. اگر همه به این باور برسیم که کمبود آب داریم می‌توانیم از پس مشکل برآییم.

امینی تصریح کرد: باید از فعالیت‌های کوچک شروع کنیم تا مشکلات حل شود. بیش از هزاران سال است که با مشکل کم‌آبی زندگی می‌کنیم، برای عبور از این بحران پدران ما قنات را تعریف کردند تا مشکل حل شود، ما نیز باید به این مرحله برسیم.

مدیرعامل آبفا اصفهان افزود: سال گذشته آورده رودخانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود اما سال قبل هم کمبود توزیع وجود داشت. امسال حجم آب پشت سد ۴۶۵ میلیون مترمکعب است، پس باید پذیرفت وزارت نیرو برای اینکه این زمان طی شود آب کمتری به شرکت بدهد. این درست مانند زمانی است که نقدینگی کمتری در یک خانواده وجود دارد.

امینی گفت: تا ۴۰ درصد میزان آب تحویلی به مردم کم شده است، گرچه این شرایط سخت فرصت‌هایی هم داشته است. آبفا هم در خط مقدم تأمین آب و هم متهم ردیف اول است.

مدیرعامل آبفا اصفهان در خصوص ارائه لوازم کاهنده مصرف آب گفت: در هیچ کجای کشور این قانون اجرایی نشده است اما این مهم در اصفهان اجرایی شده است و مردم با تماس با ۱۵۲۲ می‌توانند این لوازم را دریافت کنند.

بیشتر مشکلات آب سیاسی است

امینی تصریح کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد مردم اصفهان، ماهانه کمتر از ۲۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند و این آمار خوبی است، البته قرار است استاندارد مصرف ۱۱.۵ مترمکعب در ماه برای یک خانوار تعریف شود.

وی با اشاره به اصلاح مصرف آب توسط صنایع افزود: زمانی ذوب‌آهن دو هزار لیتر آب در ماه مصرف می‌کرد اما امروز این رقم به ۵۰۰ لیتر رسیده است، فولاد مبارکه و پالایشگاه نیز در زمینه تصفیه پساب اقداماتی کرده‌اند.

مدیرعامل آبفا اصفهان با اشاره به جیره‌بندی آب شرب گفت: مشکلات و گرفتاری‌های جیره‌بندی بیش از مزایای آن است ازاین‌رو وزارت نیرو تاکید دارد شبکه با مدیریت فشار کنترل شود، در صورتی که شبکه خالی از آب شود هوا و آلودگی‌ها جای آن را خواهد گرفت.

امینی تصریح کرد: می‌توان ظرف یک ماه سد را خالی کرد اما در فصول بعدی چه کنیم؟ نباید در راستای منافع سیاسی عده‌ای نکته‌ای خاص را مطرح کنیم، عمده مشکل ما مسائل سیاسی و جناحی است اما نگذاشتیم شرکت آبفا سیاسی شود، ما فقط وظیفه خدمات‌دهی و سقایی داریم.

اصلاح بخشی از شبکه آب‌رسانی اصفهان

وی با اشاره به همکاری انجمن‌های مردمی درزمینهٔ فرهنگ‌سازی مصرف آب گفت: اخیراً با برخی از نهادهای مردمی درصدد فرهنگ‌سازی صحیح مصرف آب هستیم.

مدیرعامل آبفا اصفهان گفت: ۲۴ مترمکعب در ثانیه آب از سد زاینده‌رود برای شرب و باغات رها می‌شود که ۱۲ متر آن برای شرب یزد و اصفهان است.

مدیرعامل آبفا اصفهان در خصوص بیوتروریسم گفت: آبفا از جمله دستگاه‌های پیشرو در این زمینه است و اقدامات پدافندی لازم را در نظر گرفته است.

وی با اشاره به همکاری با شهرداری گفت: بخشی از اصلاح شبکه آب‌رسانی حاصل فعالیت شورای شهر است. قرار بود در یک برنامه سه‌ساله شبکه فاضلاب راه‌اندازی شود و این امر محقق شد.

کد خبر 346946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.