پروژه‌های شهر با هماهنگی میراث فرهنگی انجام می‌شود/ احداث گذر ۱۴متری آقا نورالله نجفی

اصفهان یک شهر تاریخی است و میدان نقش جهان در راس این تاریخ قرار دارد. گذرها، خانه‌ها و محله‌هایی که اطراف این میدان گواه هویت ۴۰۰ ساله شهر است. اگرچه این بافت یادآور دوران کهن است، اما گذرهای تنگ آن در دنیای امروز عبور و مرور را سخت کرده و بلای جان ساکنان شده است.

به گزارش ایمنا، چند سالی است که احداث خیابان آقانورالله نجفی در شرق میدان نقش جهان بین شهرداری، میراث فرهنگی و دوست‌داران میراث مطرح شده است، هر بار خبری از تایید و یا عدم تایید احداث این خیابان از سوی میراث فرهنگی به گوش می‌رسد، اما در این میان مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان از رفع مشکلات احداث این خیابان با میراث فرهنگی خبر می‌دهد و می‌گوید: با تصویب کمیسیون ماده پنج عرض ۱۴ متری خیابان آقانورالله نجفی به شرط اینکه در مسیر آن از هرگونه ساخت و ساز تجاری ممانعت به عمل آید، به تصویب رسید و آزادسازی آن وارد مرحله جدیدی شده است.

بر پایه زندگی مدرن شهری، بافت اطراف میدان نقش‌جهان جوابگوی ترافیک کنونی این گذرهای قدیمی نیست، از این رو شهرداری با حفظ شبکه‌های ارتباطی و ابنیه‌های تاریخی، در صدد ایجاد گذرهای مناسبی به منظور خدمت‌رسانی مفید به شهروندان ساکن این مناطق برآمده است.

مشروح گفت و گوی خبرگزاری ایمنا با «حسین کارگر، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان» در خصوص جزییات احداث خیابان آقانورالله نجفی و پروژه‌های اجرا شده در میدان نقش جهان را در ادامه می‌خوانید:
یکی از پروژه‌های مهم منطقه سه احداث خیابان آقا نورالله نجفی است، این پروژه از چه سالی کلید خورد و تاکنون چقدر پیشرفت داشته است؟

پروژه‌های منطقه سه از پروژه‌های سایر مناطق متفاوت است، زیرا بخش اعظمی از این منطقه در بافت تاریخی قرار دارد. ساخت خیابان حاج آقانورالله یا گذر پشت مسجد شیخ لطف‌الله به عنوان گذری با طول۷۵۰ متر حدود ۱۰ سال پیش برای نخستین بار مطرح و ضرورت ساخت آن از سوی وزیر مسکن و شهرسازی وقت تأیید شد.

پس از آن علی‌رغم اینکه احداث خیابان آقا نورالله نجفی با عرض ۱۲ متر در طرح تفصیلی شهر اصفهان تأیید شده بود، در جریان آزادسازی مسیر، خط بدنه این خیابان بارها مورد بحث قرار گرفت و عددهای ۱۶، ۱۴، ۱۲ و حتی ۲۴ متر به‌عنوان عرض خط بدنه آن مطرح شد.

در سال ۹۵ با تصویب کمیسیون ماده پنج عرض ۱۴ متری خیابان آقانورالله نجفی به شرط اینکه در مسیر آن از هرگونه ساخت و ساز تجاری ممانعت به عمل آید، به تصویب رسید و آزادسازی آن وارد مرحله جدیدی شد. تاکنون۷۰ درصد آزادسازی‌های این خیابان انجام شده و در حال توافق با مالکان پلاک‌های واقع شده در مسیر هستیم. با آزادسازی قسمت‌هایی از این گذر، نیمی از پروژه را در آینده نزدیک اجرا خواهیم کرد و این خیابان را از سمت نشاط به سمت میدان نقش جهان از بلاتکلیفی نجات خواهیم داد.

با توجه به نزدیکی این خیابان به میدان تاریخی نقش‌جهان با مشکلات میراثی رو به رو بودیم، اما خوشبختانه مسایل رفع و طرح آن به تصویب رسیده است. البته برای پیشرفت هرچه سریع‌تر پروژه در آزادسازی نیازمند همکاری و مشارکت مردم هستیم.

خیابان آقانورالله نجفی به صورت گذر احداث می‌شود یا خیابان؟

این خیابان تحت عنوان گذر ۱۴متری احداث می‌شود. در حال حاضر فاز اول خیابان آقانورالله نجفی حدفاصل خیابان نشاط تا رو به روی بیت الحسین(ع) آماده احداث است و در مرحله انجام مناقصه با پیمانکار هستیم.

پیمانکار مربوطه سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان است و مابقی مسیر به محض اتمام آزادسازی احداث می‌شود.

آزادسازی‌ها چگونه و بر چه اساسی انجام می‌شود؟

آزادسازی‌ها بر اساس طرح مصوب زیر نظر کمیسیون ماده پنج انجام می‌شود، به عنوان مثال چنان‌چه دو یا سه متر از یک منزل در طرح آزادسازی مسیر قرار گیرد، طبق قوانین آزادسازی انجام می‌شود، اما گاهی مالک اعلام می‌کند که قصد دارد تمام ملک را در اختیار شهرداری قرار دهد، در این مواقع بخشی که در مسیر قرار گرفته بر اساس قیمت‌گذاری مسیر و بخش خارج از مسیر بر اساس قیمت‌گذاری خارج از مسیر انجام می‌شود.

البته موردی نداشتیم که در بحث آزادسازی کل پلاک مسکونی را تملک کنیم و تنها بر اساس آنچه در طرح بوده، آزادسازی انجام می‌شود.

ولی خانه‌هایی که پشت مسجد شیخ لطف الله قرار دارد، با چنین مشکلی رو به رو شده‌اند، ساکنان این خانه ها معتقدند قیمت کارشناسی به اندازه‌ای نیست که بتوانند خانه‌ای در نقطه‌ای دیگر از شهر خریداری کنند.

به طور معمول در سه جلسه بر اساس قیمت محلی برای توافق با مالکان مذاکراتی انجام می‌شود و اگر توافق انجام نشد کارشناس قیمت‌گذاری می‌کند. به هر حال گاهی افراد تمایل دارند ملک مورد نظر خود را متری پنج هزار تومان بفروشد، اما واقعیت این است که هر متر ملک دو هزار تومان هم ارزش ندارد، بنابراین تعیین کننده قیمت واقعی فی مابین شهرداری و مالک «کارشناس» است.

در نهایت وقتی توافق صورت نگیرد، مقام قضایی یا کارشناسی که خود مالک تعیین می‌کند، قیمت ملک مشخص می‌شود.

آنچه پر واضح است اینکه به دسترسی این خانه‌ها با عبور از کوچه‌های باریک به سختی انجام می‌شود، در حالی که با آزادسازی‌های صورت گرفته دسترسی به این خانه‌ها آسان شده و مالکان این خانه ها گمان می‌کنند خانه را باید بر اساس خیابان قیمت‌گذاری کرد، در حالی که این موضوع از واقعیت دور است.

بی شک رعایت حق و حقوق مردم برای شهرداری لازم و ضروری است، اما از سوی دیگر بیت المال را نباید هدر داد؛ نمی‌توان به هر قیمتی که مالک خانه مد نظر دارد، منزل را خریداری کرد.

آیا بدنه خیابان آقانورالله نجفی تجاری می‌شود یا خیر؟

خیر، تجاری نمی‌شود، البته قبلاً در بخشی از خیابان و کوچه بیت الحسین(ع) که سابقه تجاری داشته، امتیاز تجاری داده شده، اما دیگر مجوز تجاری داده نشده است.

تا چه اندازه پیش از انجام اقداماتی همچون سنگ فرش میدان نقش جهان، اقدامات کارشناسی و با نظر میراث‌فرهنگی انجام می‌شود؟

با توجه به اینکه میدان امام خمینی(ره) بخش مهمی از ظرفیت‌های گردشگری اصفهان به شمار می رود، شهرداری اصفهان با همکاری سازمان میراث فرهنگی این میدان تاریخی را که به محل تردد خودروها تبدیل شده بود را به محور پیاده‌راه تبدیل کرد، زیرا آثار تاریخی این محور به دلیل عبور خودروها رو به نابودی می‌رفت.

در سال ۹۵ پیاده‌راه سازی میدان میدان امام خمینی(ره) آغاز و اوایل ۹۶ به اتمام رسید و با احتساب پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های حافظ و سپاه حدود پنج میلیارد تومان هزینه شد.

اقدامات شهرداری برای انجام پروژه‌های مختلف با هماهنگی میراث فرهنگی انجام می‌شود، در خصوص پیاده راه‌سازی میدان نقش جهان نیز جلساتی با کارگروه‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی در خصوص نوع و میزان خاکبرداری انجام شد و در حال حاضر سنگ‌های دوره‌های قبل و آسفالت‌ها جمع‌آوری و این میدان تاریخی به صورت پیاده راه در اختیار شهروندان قرار گرفت.

در ادامه آن پیاده راه سازی خیابان‌های سپاه و حافظ در راستای طرح احیاء دولتخانه صفوی و حفظ آثار تاریخی خیابان سپه از میدان امام خمینی(ره) تا خیابان حکیم انجام شد و در سال ۹۶ به اتمام رسید.

پیاده‌راه سازی خیابان حافظ حدفاصل میدان امام خمینی(ره) تا نزدیکی چهارراه کرمانی ادامه پیدا کرد، اما مسیر باقی مانده تا چهارراه کرمانی را در انتظار احداث خیابان آقا نورالله نجفی هستیم، زیرا بخش شمالی آن به خیابان حافظ می‌رسد؛ از این رو پس از آزادسازی، اتصال پیاده راه به ورودی خیابان آقانورالله و دسترسی محلی به خیابان حافظ در کمیته فنی تصمیم‌گیری خواهد شد.

در این محدوده همچنین ساماندهی و مرمت بازار حسن آباد را در دستور کار قرار دادیم و حدود ۳۴۵ متر سقف بازارهایی که به مرور زمان تخریب شده بود، به صورت سنتی احداث شد تا این بازار قدیمی احیاء شود.

سال گذشته برای ساماندهی گذرها و بازارهای قدیمی که به مرور زمان سقف آنها از بین رفته بود، افزون بر سه میلیارد تومان هزینه شد، از جمله این پروژه‌ها ساماندهی گذر دردشت است که کف فرش گذر و بخشی از سقف بازار در دستور کار شهرداری این منطقه قرار دارد. در حال حاضر بخشی از بازار دردشت باقی مانده است، البته در این محدوده دو حمام قدیمی از بین رفته بود. یکی «حمام خسرو آغا» بود که بر اساس طرح تفصیلی خیابان حکیم، شهرداری منطقه با همکاری میراث فرهنگی احیا و مرمت حمام خسروآغا را در سال گذشته آغاز کرد.

در حمام خسرو آغا ستون‌های جدید زده شد، طاق‌های سنتی احداث شده، هنوز مرمت این حمام تکمیل نشده و به زودی این حمام به صورت موزه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

در محدوده بازار، مرمت «حمام شاهزاده‌ها» را در دستور کار داشتیم، حمام قدیمی که به مرور زمان از بین رفته بود؛ ولی در خصوص بخشی که در مالکیت شهرداری بود، با همکاری میراث فرهنگی اقداماتی همچون مرمت کاشی دیواره‌ها و اصلاح سنگ کاری‌ها و نقاشی‌های قدیمی در حال انجام است.

برای ساماندهی بازار نیماور شامل سقف، ستون، طاق و چشمه به مساحت حدود ۲۶۰ مترمربع، ساماندهی بازار سینه پایینی و ساماندهی بازار شیخ بهایی در محدوده میدان امام خمینی(ره) و بخش مرکزی شهر که به مرور زمان سقف آنها از بین رفته بود، ردیف اعتباری ویژه‌ای در نظر گرفته شد و تقریباً ۹۰ درصد کار پیشرفت داشته است.

در میدان نقش جهان چه برنامه دیگری دارید؟

کف‌سازی بخشی از بازارهای اطراف میدان امام خمینی(ره) انجام شده است؛ کف بازارهایی که به صورت آسفالت است، بلوک فرش میشود چراکه در آینده گردشگری اصفهان مهم است، اما در حال حاضر این پروژه اولویت ندارد و البته تا حدودی بودجه برای آن در نظر گرفته شده است.

تا چه اندازه شهرداری منطقه سه با مردم ساکن در این منطقه همگام است و به سرمایه‌های اجتماعی اهمیت می‌دهد؟

شهرداری منطقه سه از مناطق مرکزی شهر به شمار می رود که دارای بافت‌های قدیمی بسیاری است، اکثر ساکنان این منطقه بومی شهر اصفهان هستند و همین موضوع باعث شده بسیاری از مشکلات مناطق حاشیه‌ای در منطقه سه وجود نداشته باشد چرا که مردم در نگهداری از میراث خودشان می‌کوشند.

وقتی شهر اصفهان برای بازدید گردشگر مطرح می شود، نخستین موضوعی که به ذهن هر گردشگری می‌رسد، بازدید از مراکز تاریخی و گردشگری شهر است که بیشتر آنها در منطقه سه واقع است.

این آثار ارزشمند سرمایه های شهر هستند و می‌توانند به رونق گردشگری کمک کنند، ضمن آنکه مدیریت شهری بر روی موضوع گردشگری حساس است و تمایل دارد گردشگری اصفهان توسعه پیدا کند چرا که وقتی گردشگر وارد شهر شود، رونق اقتصادی را وارد شهر می‌کند.

در عین حال برخی از خانه‌های تاریخی در این منطقه وجود دارد که می‌تواند احیاء شود؛ خانه‌های تاریخی که امروزه در حال نابودی است و برای من به عنوان یک شهروند باعث تأسف است که این خانه‌ها را می‌بینم و عذاب می‌کشم که چرا نمی‌توانیم برای رسیدگی به این خانه‌های تاریخی وارد عمل شویم.

البته شهرداری منطقه سه اصفهان در بافت فرسوده طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ حدود ۱۰ تا ۱۴ میلیارد تومان در مباحث تاریخی ردیف اعتباری در نظر گرفت و بخشی از بافت را احیاء کرد؛ به طور مثال پس از گذشت سال‌ها از دادن وعده برای پیاده راه سازی خیابان چهارباغ عباسی، این پروژه کلید خورد و تاکنون ۹۵ درصد عملیات ضلع شرقی آن به اتمام رسیده و تا چند ماه آینده تکمیل و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

کد خبر 346922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.