لزوم تعیین تکلیف مرزهای سیاسی جنوب اصفهان/ فروش خاک در اردستان بیداد می‌کند

لزوم توجه به تعیین مرزهای سیاسی جنوب استان در شهرستان سمیرم و جنوب استان و همچنین جلوگیری از فروش خاک در اردستان از مهم‌ترین تذکرات اعضای شورای اسلامی استان اصفهان بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد ارباب، نماینده کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان امروز (سه شنبه)در اجلاس شورای اسلامی استان اظهار کرد: بحث اعمال قانون در سراسر استان مورد سوال است و مامورانی که در منابع طبیعی برای اعمال قانون از دهه ۶۰ به بعد شروع به کار کردند بحث مسبوق به سابقه بودن مزارع و امکاناتی که در اختیار کشاورزان بوده را درنظر نگرفتند که امروز دچار مشکلات بسیاری در این زمینه هستیم.

وی در خصوص چالش آب در کاشان گفت: کشاورزان به دلیل بحران آب نتوانستند مزارعی که قبلا در اختیار داشتند را کشت کنند در حالیکه این زمینها سند دارند اما به دلیل اعمال قانون امروز اگر کشاورزی بخواهد در این زمینها فعالیتی انجام دهد از او شکایت تنظیم می‌شود.

 مرزهای سیاسی استان تعیین شود

همچنین ایرج منصورزاده، نماینده سمیرم در شورای اسلامی استان با اشاره به روحیه بد مردم به دلیل خشکسالی ها و کاهش بارش‌ها گفت: مرزهای شهرستان سمیرم در مناطق جنوب و مرکز با استان چهارمحال و بختیاری مشترک است و دامنه کوه دنا از نظر تقسیمات کشوری متعلق به استان اصفهان است اما در برخی نواحی از نظر سیاسی به استان چهارمحال و بختیاری واگذار شده است که این امر مشکلاتی برای کشاورزان، دامداران و معدن داران ایجاد کرده است.

تناقض قیمت مسکن در شاهین شهر

مجتبی نیرومند، نماینده شاهین شهر و میمه در شورای اسلامی استان نیز در این اجلاس  گفت: در بحث بنیاد مسکن حق ۱۰ درصد از زمینها بابت تفکیک مسکن مهر است که این مبلغ در شهرداری میمه واگذار نشده است.

وی با اشاره به وجود تناقض در قیمت های کارشناسی مسکن با قیمت های منطقه ای گفت: قیمت زمین در برخی مناطق تداخل دارد که برای مثال قیمت اعلامی بنیاد مسکن ۱۴میلیون اما در شاهین شهر ۱۲میلیون کمتر از قیمت بنیاد مسکن به فروش می رسد.

نماینده شاهین شهر و میمه در شورای استان در خصوص طرح‌های هادی گفت: این طرح پس از ۱۰ سال نیازمند بازنگری دارد و تداخل طرح هادی با اراضی منابع طبیعی باعث شده است در برخی مناطق، زمین‌ها ملی اعلام شود و به آنها اجازه ساخت داده نشود.

نیرومند در خصوص مشکلات اراضی شهر وزوان گفت: در اراضی شرق شهر وزوان مکانی را حدود ۲۰ هکتار برای دفع ضایعات ساختمانی جانمایی کردند که منابع طبیعی آن را مناسب ندانسته و در این خصوص به دنبال راه حل هستند همچنین امیدواریم بنیاد مسکن وزوان در احداث راه دسترسی به مسکن مهر با شهرداری منطقه همکاری لازم را داشته باشد.

رفتار پلیسی منابع طبیعی منجر به مهاجرت مردم فریدن شده است

همچنین عباس محمد صالحی، نماینده فریدن در شورای اسلامی استان نیز در خصوص مشکلات عدیده کشاورزان در موضوع منابع طبیعی گفت: تفاوت زیادی بین مناطق غرب استان در مقایسه با شرق استان لرستان وجود دارد به طوری که وقتی از سمت لرستان وارد استان اصفهان می شوید تمام زمین‌ها دیم است و هیچ آثاری از منابع طبیعی نیست اما وقتی وارد بویین و میاندشت می‌شوید آثاری از دیم نیست که این مسئله جنبه‌های خوب و بد دارد.

این عضو شورای اسلامی استان اصفهان با تاکید بر مثبت بودن حفظ منابع طبیعی و لزوم آن افزود: بخش اول آن که حفظ منابع است مثبت بوده اما در بخش دوم به واقع به مردم منطقه ظلم شده است.

وی با اشاره به عدم مهاجر فرست بودن شهرستان‌های لرستان گفت: در مقابل شهرستان‌های استان اصفهان به سبب حکومت پلیسی منابع طبیعی وضعیت بدی برای مردم این مناطق ایجاد کرده است و در نظر گرفتن جرایم متعدد پنج تا شش میلیونی برای کشاورزان درگیر با بی آبی از سوی منابع طبیعی وضعیت اسفناکی برای آنان رقم زده تا حدی که پرونده های آنها در دادگستری قابل رویت است.

کارشناسان منابع طبیعی اجازه کشت دیم به کشاورزان نمی‌دهند

صالحی با تاکید بر اینکه کارشناسان منابع طبیعی اجازه کشت دیم به کشاورزان نمی دهند، اظهار کرد: متاسفانه کارشناسان منابع طبیعیدر فریدن بدون درنظر گرفتن مالکیت افراد بسیاری از اراضی روستایی دارای مالک را ملی اعلام کرده اند که زمینه نارضایتی شدید مردم را درپی داشته است.

این عضو شورای استان با اشاره به سردرگمی کشاورزان در کمیسیون ماده ۲۴ و محکوم شدن آنها در این کمیسیون، اظهار کرد: متاسفانه منابع طبیعی دست وبال مردم را بسته و اغلب شکایات کشاورزان حتی به کمیسیون ماده ۲۴ هم نمی رسد و مردم در سردرگمی بسیاری بوده که مدام هم در حال جریمه شدن از سوی منابع طبیعی هستند.

نماینده فریدن در شورای استان با تاکید بر اینکه حفظ منابع طبیعی نباید به ظلم در حق مردم منجر شود، تصریح کرد: متاسفانه تمام اراضی مردم و دیم زارهای کشاورزان از طرف منابع طبیعی اراضی ملی اعلام شده است که این ظلم به مردم بوده و می توان با برنامه ای بلندمدت این مشکلات را حل کرد.

فروش خاک در اردستان بیداد می‌کند

همچنین حسین باقری، نماینده اردستان در شورای اسلامی استان گفت: موضوع خاکبرداری غیرمجاز و فروش خاک در شهرستان اردستان بیداد می کند و به دلیل اینکه باغات پسته در این منطقه زیاد است خاک این منطقه در حال فروش است تا جایی که کشاورزان برای تامین خاک باغات خود با مشکل مواجه هستند.

باقری در خصوص وام های مسکن که توسط بنیاد مسکن اختصاص یافته گفت: برخی بانک‌ها برای وام‌های ۱۸ تا ۲۰ میلیونی مسکن در اخذ ضمانت‌ها به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند و این در حالی است که برای وام های ۵۰ میلیونی بانک‌ها با ضمانت سفته اقدام به واگذاری وام می‌کنند در حالی که برای گرفتن وام ۱۸ میلیونی بنیاد مسکن افراد باید تا سقف دو میلیون تومان به دفترخانه‌ها بدهند.

افزایش بهای زمین، طراحی نقشه و نظارت در خوانسار

همچنین محمدتقی اورعی، نماینده خوانسار در شورای اسلامی استان گفت: در شهرستان خوانسار متاسفانه عملکرد برخی مهندسان به دلیل نقشه‌های بی‌کیفیت و عدم نظارت بر امور ساختمانی و طرح هادی آینده بدی را برای شهرستان رقم خواهد زد.

اورعی با ابراز نگرانی از افزایش قیمت زمین و کمبود زمین در خوانسار گفت: افزایش بی علت بهای زمین های بنیتد مسکن و طراحی نقشه ها و نظارت بر طرح ها نگرانی بسیاری در منطقه خوانسار ایجاد کرده است.

وی کمبود زمین برای اجرای طرح هادی و زمان دار شدن کمیسیون تغییر کاربری در استان را یکی از مشکلات دانست و افزود: باید به منظور حل این مشکلات جلسات نظام مهندسی و بنیاد مسکن بیشتر باشد چرا که در حال حاضر بیشتر مشکلات مردم از طرف مهندسین است.

کد خبر 346914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.