اخطار آبفار به مشترکان روستایی پرمصرف

لنجان- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان گفت: در حال حاضر وضعیت منابع آبی در استان به گونه‌ای است که به مشترکان پرمصرف اخطار کتبی داده می شود و اگر مشترکان رعایت الگوی مصرف نداشته باشند، انشعاب آنان به صورت موقت قطع خواهد شد.

محمدحسین قرائتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان برای مقابله با بحران آب برنامه هایی از پیش طراحی شده به شهرستان ها ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه از جمله برنامه های مقابله با بحران آب شناسایی مشترکان پر مصرف در روستاها بوده، افزود: طبق آمار شاهدیم ۵۵ درصد مشترکان آب و فاضلاب شرایط نرمال مصرف که بین صفر تا ۱۵ متر مکعب است را رعایت کرده و جزء مشترکان کم مصرف به شمار می آیند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با اشاره به وضعیت مشترکان پرمصرف و بدمصرف آب در روستاها، تصریح کرد: ۴۵ درصد از مشترکان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان متاسفانه الگوی مصرف را رعایت نمی کنند که این مسئله می تواند به یک بحران اجتماعی تبدیل شود.

وی تنها راه گذر از بحران آب را فرهنگ صحیح مصرف دانست و ادامه داد: امسال با توجه به شرایط فعلی، الگوهای مصرف را تغییر داده‌ایم و برای برخورد با مشترکان پرمصرف تصمیمات جدی اتخاذ شده، بر همین اساس شرکت آب و فاضلاب در روستاها و شهرستان های استان اقدام به شناسایی مشترکان پرمصرف کرده اند.

قرائتی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت منابع آبی در استان اصفهان به گونه‌ای است که در ابتدا به مشترکان پرمصرف اخطار کتبی داده می شود و در صورت عدم رعایت الگوی مصرف مجبور خواهیم بود تا برای تامین آب سایر مشترکان انشعاب این دسته از مشترکان را به صورت موقت قطع کنیم و در مرحله ای که قرار است مجددا به مشترکان پرمصرف انشعاب واگذار شود این مهم  با اخذ تعهد انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان خاطرنشان کرد: حوضه آبریز زاینده‌رود امسال متاثر از کاهش بارش‌ها و خشکسالی در فلات مرکزی با افت محسوس منابع آبی همراه است، بر همین اساس در استان اصفهان پیش بینی حفر ۸۷ حلقه چاه کرده ایم و با مساعدت خوبی که دستگاه های اجرایی و مردم روستاهای استان با مجموعه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان داشته اند جانمایی آن‌ها انجام و قرار داد این چاه ها منعقد شده است.

وی یادآور شد: بخش دیگری از چاه ها نیازمند تجهیز و کف شکنی هستند که این مهم در دستور کار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان قرار گرفته است.

قرائتی افزود: یکی دیگر از تمهیدات انجام شده این شرکت مربوط به مناطقی است که کیفیت آب آنگونه که باید مطلوب نیست در این راستا نصب دستگاه آب شیرین کن در دستور کار قرار دارد که تاکنون در ۳۰ نقطه این دستگاه ها نصب و راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: فرسودگی شبکه یکی از مشکلاتی است که در حوزه هدر رفت آب با آن مواجه هستیم، در این زمینه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان بالغ بر ۴۰۰ کیلومتر اصلاح و توسعه را در دست اجرا قرار داده، همچنین خط انتقال آب از منابع جدیدی که حفر چاه های آن انجام شده نیز تحقق یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به کمبودی که در خصوص وضعیت کیفی و کمی آب روستاها با آن مواجه بوده ایم حدود ۴۰۰ روستا آبرسانی سیار خواهند شد که حجم توزیع آن روزانه هزار متر مکعب برای مصرف ۲۰ هزار خانوار است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط بحرانی که در خصوص کمبود آب در استان وجود دارد حدود ۳۰۰ روستای استان که از خطوط اصلی انتقال آب استان آبرسانی می شدند با افت فشار مواجه هستند و باید توجه داشت بحث آبرسانی سیار در راستای رفع کمبود در این بخش خواهد بود تا آبرسانی جوابگوی حدود ۶۰۰ روستا باشد.

قرائتی عنوان کرد: برخی از آبرسانی های سیار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان در حوزه شرب به دلیل مشکلات کیفی آن به صورت ثابت انجام می گیرد و بر اساس برآوردی که در این زمینه شده شاهد افزایش ۵۰ درصدی هزینه ها هستیم.

وی با بیان اینکه هزینه یک متر مکعب آبرسانی سیار هفت هزار و ۵۰۰ تومان است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته در حدود دو میلیارد تومان در حوزه آبرسانی سیار هزینه شد که با توجه به افزایش ۵۰ درصدی هزینه ها این رقم به چهار میلیارد تومان افزایش یافته است و بر همین اساس از روستاییان خواهشمندیم با توجه به کمبودهای موجود در ناوگان آبرسانی سیار و گسترگی استان همچون سال های گذشته همکاری لازم را با شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان داشته باشند.

مدیرعامل آبفار متذکر شد: هزینه پرداختی نسبت به قیمت تمام شده آب شرب تحویلی به مشترکان بسیار ناچیز است، زیرا سیاست و رویکرد دولت همواره حمایت از روستاییان بوده و بر همین اساس آب بهایی ناچیز از روستاییان دریافت می شود.

کد خبر 346897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.