فعالان اقتصادی و مردم حمایت کنند، پول ملی تضعیف نمی شود

سخنگوی دولت از دستگاه های نظارتی و به ویژه قوه قضاییه خواست تا به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وارد عمل شوند.

به گزارش ایمنا، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه-۵ تیر- در نشست خبری خود که به همراه وزیران نیرو و امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، در پاسخ به اینکه آیا وضعیت اقتصادی امروز حفظ خواهد شد و قیمت ها به قبل بازخواهد گشت، گفت: تمامی کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ۳۸۰۰ تومان وارد شده، اگر با رقم های غیرواقعی ارز محاسبه شود، قاچاق است و حتماً باید کاهش یابد.

وی ادامه داد: کسبه ای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد کرده، باید مورد حمایت قرار گیرد ولی کسانی که با همین رقم جنس وارد کرده اند و در محاسبات خود رقم دیگری را در نظر دارند، باید نظارت شوند.

سخنگوی دولت گفت: نباید تقاضاهای غیرضروری به بازار تحمیل شود و بخش های نظارتی باید کار خود را انجام دهند و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و واحدهای صنفی باید وارد عمل شوند.

نوبخت با طرح این پرسش که «آیا دولت در راستای اینکه پول ملی را تقویت کند و ارز مناسب با قیمت متعادل در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، وظیفه خود را انجام نداده است؟» اظهار کرد: انتظار از عرضه کنندگان و دستگاه های نظارتی این است که اقدام دولت را تکمیل کنند.

وی در پاسخ پرسشی درباره نظر دولت درمورد اظهارات دیروز سردار یحیی رحیم صفوی از فرماندهان سابق سپاه با توجه به این که امام راحل نظامیان را از دخالت در سیاست منع کرده اند، گفت: روز گذشته در جلسه شورای عالی امنیت ملی که با حضور فرماندهان نظامی برگزار شد، همدلی و همراهی را در بیانات فرماندهان شاهد بودیم.

سخنگوی دولت افزود: کسانی که حرف های متفاوت می زنند، نظرات شخصی خود را می گویند؛ حتی اگر کسی در لباس نظامی و در درجات بالا باشد، اگر حرفی بزند نظرات آن ارگان را بیان نمی کند؛ حتی روحانیون هم حرف هایی می زنند که آدم فکر می کند که چقدر می تواند مبیین نظرات روحانیت کشور باشد، ولی این فضای آزادی سیاسی داخل کشور است و امیدوارم همه در عمل به سیاست های امام راحل و رهبری تاسی کنیم.

خبرنگاری درباره هشدار وزیر امور خارجه در جلسه اتاق بازرگانی ایران مبنی بر اینکه «اگر روحانی سقوط کند منتقدین به قدرت نمی رسند» پرسید و از نوبخت درباره برنامه دولت برای مقابله با این حملات ساماندهی شده سوال کرد که سخنگوی دولت در پاسخ گفت: برای عده ای هنوز انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد؛ واقعیت این است مخالفت هایی که با دولت می شود، ناشی از تفاوت نگاه سیاسی است؛ مردم در انتخابات پارسال نگاه سیاسی مخالف دولت را تایید نکردند.

وی ادامه داد: برخی اصرار دارند دولت را ناکارآمد نشان دهند، در چهار سال گذشته هم همت آنان این بود تا در پایان دولت یازدهم عملکرد دولت در اذهان عمومی این گونه تداعی شود و الان هم می توانند این مسیر را ادامه دهند، ما این را به رسمیت می شناسیم که مخالف دولت باید حرف خود را بزند.

سخنگوی دولت افزود: اکنون تلاش بر این است که ناامنی در داخل ایجاد شود و انتظارات تورمی در مردم شکل بگیرد، حتی دیدید که از حضور رییس جمهور در یک جمع محدود و روز تعطیل چگونه برای سیاه نمایی استفاده کردند، ولی این از شرایط مردمسالاری است که بتوانند حرف های خود را بزنند و دولت هم جنبه شنیدن دارد و قضاوت را به مردم واسپاری می کند.

ادغام وزارتخانه ها باعث چابک سازی دولت نشد

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره کنار گذاشته شدن لایحه اصلاح ساختار دولت در مجلس شورای اسلامی گفت: ضمن احترام به مجلس جمع بندی ما این است که نظر مجلس در این زمینه کارشناسی و عملیاتی نیست.ما چهار سال با این شیوه که حوزه بازرگانی با حوزه صنعت و معدن تجمیع شده کار کرده ایم و این ادغام باعث کارآمدی در این حوزه ها نشده است.

وی ادامه داد: این ادغام زمانی با هدف چابک سازی انجام شد، اما این اتفاق نیفتاد و صرفا در یک وزیر یا یکی دو معاونت صرفه جویی انجام شد.
معاون رییس جمهوری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر لزوم گفت و گوی رییس جمهور با مردم اظهار کرد: دکتر روحانی در بیانات و اظهاراتشان دنبال شخص و شخصیت خود نیستند، بلکه به دنبال مصالح ملی و انسجام عمومی هستند. تردید ندارم اگر وقتی اظهار نظر به نفع مردم باشد ایشان این کار را انجام می دهد و در آن شرایط باید انتظار داشت رییس جمهور بعضی صحبتهای دیگر را هم مطرح کند.

نوبخت همچنین درباره اختصاص محلی برای برگزاری تجمعات هم گفت:ما علاقمند هستیم اگر جمعی باشد حرف ما را بشنوند و ما هم حرفهای آنها را بشنویم و فکر می کنیم برای مسائل کشور نیازمند کنار هم قرار گرفتن هستیم، بنابراین تعیی جایی که معترضین بتوانند حرف های خود را مطرح کنند خوب است.

سخنگوی دولت درپاسخ به سوال دیگری درباره دو نرخی شدن سوخت و به جریان افتادن کارت های سوخت هم گفت: اینکه الان تصمیمی برای دو نرخه بودن گرفته شده و برای اجرا در حال آماده شدن است این طور نیست، اما در بحث های کارشناسی برای مصرف رو به افزایش سوخت گزینه های مختلف مطرح است.

وی اضافه کرد: کار نهادهای برنامه ریز هم همین است تا همه حالات را مطرح کنند، اگر در این زمینه به جمع بندی قطعی برسیم حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه افزایش قیمت ارز، سکه و طلا چه میزان منشاء خارجی و چه میزان به ناکارآمدی دولت باز می گردد و آیا دولت نیازمند تغییر در کابینه است، گفت: اگر اتفاقات را ریشه یابی کنیم از سال گذشته و بعد از تهدید ها واقدامات برای تحریم مجدد ایران چنین شرایطی بوجود آمد.

نوبخت با طرح این سؤال که آیا هفت میلیون سکه که وارد بازار شد مورد نیاز بود؟ افزود: بعد از این تهدیدات بیرونی بود که انتظارات تورمی در داخل شکل گرفت.

وی ادامه داد: سیاست دولت تاکنون درست بوده و برای مصونیت مردم سیاستهایی اعمال شده و بنابراین مردم نباید نگرانی نسبت به تامین اقلام مورد نیاز خود داشته باشند و دولت با ارز ۴۲۰۰ تومان همه اقلام را تامین می کند.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: اگر فعالان اقتصادی و مردم حمایت کنند، پولی ملی تضعیف نخواهد شد ولی اگر همه بخواهند ریال خود را به ارز تبدیل کنند، نباید این را به حساب بی برنامگی دولت گذاشت.

نوبخت گفت: اینکه در دولت ترمیمی صورت گیرد قطعا هر زمان رییس جمهوری نیاز بدانند انجام خواهند داد، ولی کار به درستی انجام می شود. اتفاقات رخ داده مبنای اقتصادی ندارد، بلکه سیاسی است و عده ای فکر می کنند اگر باد به آتش بزنند گرم می شوند ولی بدانند که حتما می سوزند.

منبع:ایرنا

کد خبر 346894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.