تماشای خانوادگی فوتبال، تمرین اهمیت دادن به سرنوشت کشور بود

پرونده بازی در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هر چند با مساوی در مقابل پرتغال برای ایران بسته شد، اما جام جهانی امسال برای ایران حاوی دستاوردها و تجارب زیادی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از این تجربه های جدید، امکان حضور زنان در مکان‌های مشخص شده برای پخش مسابقات تیم ملی با رقبای جهانی بود که در نوع خود تحول بی سابقه ای به شمار می رود. از آنجا که پیش از این بحث‌های دامنه داری در رابطه با حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها وجود داشت، حال با فراهم شدن نسبی فرصتی برابر برای زنان ایرانی جهت تماشای جمعی مسابقات جام جهانی، رویکردها و تحلیل‌هایی مختلفی نسبت به این تحول مطرح شده و هم چنان حضور زنان موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. در این راستا گفت و گویی داشتیم با مهری بهروز،  دبیر جمعیت زنان مسلمان نو اندیش و نظر وی را در این رابطه جویا شدیم.

ارزیابی شما از تماشای خانوادگی مسابقات فوتبال جام جهانی و این که زنان اجازه حضور در ورزشگاهها برای تماشای این مسابقات را پیدا کردند، چیست؟

گرچه این برنامه کمی دیراجرا شد ولی خوب و به جا بود. در وضعیت کنونی؛ به دلیل آشفتگی و نابسامانی خانواده ها و بالا رفتن شمارآمار طلاق در دنیا، فوتبال دیگر تنها یک بازی صرف نیست. اساساً هر مسابقه ای که به سطح جام جهانی یا بازیهای المپیک برسد، از نظرسیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نیز از نظر اجتماعی مسئله قابل تأملی است.

در چنین شرایطی، فراهم کردن امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها و مکان‌های عمومی برای تماشای مسابقات جام جهانی به ویژه برای کشور ما که به طور مداوم در مسائل حقوق بشری مورداتهام است،  کاربسیار خوبی بود؛ هر چند بسیاری از تهمت هایی که مدافعان جهانی حقوق بشر به ایران می زنند واقعیت ندارد.

نباید از جوانان استفاده ابزاری کرده و در مواقع معمولی آنها را منع کنیم ، اما در موقع انتخابات از آنها بخواهیم پای صندوقهای رای بیایند. تماشای خانوادگی مسابقات ورزشی زمینه اعتماد به دولت را  ایجاد و جوانان را ترغیب می کند تا به سرنوشت کشورخود اهمیت بدهند.به نظرشما تماشای خانوادگی مسابقات فوتبال از نظر اجتماعی چه اهمیتی دارد؟

تماشای این مسابقات هم از جهت فرهنگی وهم روحی، روانی و اجتماعی بهانه ای است برای بعضی از خانواده هایی که اوقات کمتری را با هم می گذرانند، تا در یک گردهمایی خانوادگی، تماشایی و دیدنی گرد هم جمع شوند؛ ضمن اینکه این جمع شدن‌ها همراه با افتخار، هم بستگی ملی و خانوادگی، همدلی و هم فکری است و نوعی حس مشترک وطن دوستی بین تماشاگران ایجاد می کند.

آیا این مسأله تأثیرات بین المللی هم دارد؟

ما ایرانی‌ها به خاطر حس وطن دوستی حاضر نیستیم هیچ خدشه ای به کیان کشور وارد شود و این از نظر ارزیابی بین المللی مهم است؛ به خصوص اینکه در مقطع کنونی ایران شرایط خاصی دارد و آمریکا و برخی دیگر از کشورها به دقت روند تحولات در کشور ما را زیر نظردارند، در چنین شرایطی گسترش حیطه آزادی ها و اجازه حضور گسترده تر زنان در اماکن ورزشی اتفاق خیلی خوبی است، البته  اگر زیرساخت هایش از قبل فراهم شده بود و بیشتر برای آن برنامه ریزی می شد، بهتر بود.

با توجه به تأکیداتی که رهبر انقلاب بر لزوم ایجاد نشاط اجتماعی و وحدت درجامعه داشته‌اند، آیا تماشای خانوادگی مسابقات فوتبال کمکی به این قضیه کرد؟

درمورد به وجود آمدن نشاط اجتماعی و وحدت وهمدلی باید خاطرنشان کرد؛ برای جوانان ایرانی با هوش هیجانی بالا، تخلیه هیجانی بسیار مهم و اساسی است،  مردم ایران دلخوشی وعلاقه خاصی به مسائل ورزشی دارند؛ به خصوص جوانان که امید وانرژی بیشتری دارند.

نکته مهم دیگر اینکه، با توجه به معضلات و مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، تماشای خانوادگی مسابقات فوتبال فرصت خوبی  برای  دولت مردان،  دست اندرکاران و برنامه ریزان کشور ایجاد کرد تا از ناامیدی و یأس جوانان جلوگیری و نشاط را در آنها تقویت کنند. اگر جوانان امید و نشاط داشته باشند، انگیزه آنها برای مشارکت سیاسی واجتماعی و نقش آفرینی درسرنوشت کشورمان بیشتر می شود.

نباید از جوانان استفاده ابزاری کرده، در مواقع معمولی آنها را منع کنیم  و تنها در موقع انتخابات از آنها بخواهیم پای صندوقهای رای بیایند، دیدن وتماشای خانوادگی مسابقات ورزشی زمینه اعتماد به دولت را برای جوانان ایجاد و آنها را ترغیب می کند تا به سرنوشت کشورخود اهمیت بدهند.

حتی اگر در چنین برنامه هایی برخی افراد به راه خطا رفتند و باعث ایجاد حاشیه هایی شدند، باز هم گناهی بر برنامه ریزان نیست؛ چرا که هدف آنها ایجاد چنین حاشیه هایی نبوده، بلکه از روی حسن نیت و برای تقویت سرمایه های اجتماعی برنامه ریزی کرده اند، اگر برخی شهروندان از فرصتها وامکانات درست استفاده نمی کنند، این موضوع باید فرهنگ سازی شود.فراهم شدن امکان تماشای خانوادگی مسابقات فوتبال جام جهانی برای دولت سرمایه خیلی مهمی بود و به نظر من   اشکالاتی که بعضی از دوستان  به این امر وارد کردند، زیاد درست نبوده  و جایی برای طرح این اشکالات وجود ندارد. تماشای خانوادگی مسابقات همانند برخی همایش های انتخاباتی بود که در آنها مردم به اشکال مختلف، چه به صورت خانوادگی و چه به صورت مجرد و تنها در آنها شرکت و از کاندیدای موردنظرخودحمایت می کردند واین کار بارها وبارها در ایران انجام و تکرار شده است.

همانطور که در دوران انتخابات مردم با حضور در این تجمعات شور مضاعفی پیدا می کنند، امیدوار می شوند و نشاط  اجتماعی شان بالا رفته و هوش هیجانی آنها تخلیه می شود و در نتیجه جامعه آرام تر وسالم تر می شود، تماشای خانوادگی مسابقات ورزشی نیز چنین کارکردی دارد.

فکر می کنید حضور بدون حاشیه زنان در تماشای مسابقات جام جهانی می تواند الگویی برای حضوردائمی زنان در ورزشگاه‌ها باشد؟

در این رابطه باید گفت عفاف چه برای  زنان و چه مردان مهم است؛ اما عفاف  یک موضوع درونی است و هرکسی باید خود مواظب  حیثیت، شرف، عزت نفس، حیا و هرچیزی که نامش را بذاریم باشد وافراد خود از حریمشان  دفاع کنند، نه اینکه بخواهیم به زور متوسل بشویم؛ چرا که این رویکرد کارساز نیست، قرآن هم راجع به این موضوعات دستورالعمل دارد.

حتی اگر در چنین برنامه هایی برخی افراد به راه خطا رفتند و باعث ایجاد حاشیه هایی شدند، باز هم گناهی بر برنامه ریزان نیست؛ چرا که هدف آنها ایجاد چنین حاشیه هایی نبوده، بلکه از روی حسن نیت و برای تقویت سرمایه های اجتماعی برنامه ریزی کرده اند، اگر برخی شهروندان از فرصتها وامکانات درست استفاده نمی کنند، این موضوع باید فرهنگ سازی شود.

بنابراین لازم است برای حضور زنان در ورزشگاهها امکانات متناسب و جای مناسب ایجاد و زیرساخت های مادی و فرهنگی آماده شود، ازحالا باید برای آینده برنامه ریزی و شرایط را برای دهه های آینده آماده کنیم.

کد خبر 346865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.