حال خوب کودکی در شهر کتاب

پس از پیاده راهِ چهارباغ عباسی و میدان نقش جهان که پاتوق دورهمی‌های دوستانه اکثر اصفهانی‌ها است و گُل سرسبد شهر، کمی که قدم بزنی می‌توانی خلوت‌گاه‌های تو درتوی دنج اصفهان را بیابی.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همان خلوت‌گاه‌هایی که وقتی حالت رو به راه نیست به سراغشان می‌روی و یا حتی نقاطی که بهترین لحظات عمرت را در آنجا خلق کرده‌ای؛ همان‌جاهایی که گریستی و خندیدی و گاهی حتی یواشکی‌هایت را در آن خیابان‌ها چال کرده‌ای... شاید میان کوچه‌باغی‌هایی که با جریان جوی آب، لحظه لحظه در تلاش است که گذر عمر را به رخ بکشد و تو، اما پاک فراموش می‌کنی که زمان در گذر است...

در گذر این زمان هر کس طبق سلیقه‌اش شاید یکی از پارک‌های حاشیه زاینده رود، شاید قسمتی از بیشه ناژوان، یک کوچه‌باغی شاید و حتی یک فروشگاه را زیر آسمان سپاهان برای خود یافته تا پاتوق زمانی باشد که حالش مساعد نبوده، فکرش درگیر بوده یا زمانی که به‌دنبال حال خوب می‌گشته به آنجا برود و حال خوب را برای خودش با پرداخت زمان و پول و هرچه که لازم است، بخرد.

از کوچه باغی‌ها که بگذریم، بالاتر از الله‌وردی‌خان، در میانه راه به سمت آزادی، مغازه‌ای، خوشحالی و حال خوب را به عاشقانِ کتاب می‌فروشد. با جلوه‌ای خاص و با خط درشتِ سر در مغازه... "شهر کتاب" و به واقع، شهری از کتاب‌های رنگارنگ با موضوعات مختلف است. چند پله اول را که به سمت بالا طی کنی، از پشت شیشه، مجسمه‌های کوچک خودنمایی می‌کند.

باید هشت، نُه پله‌ای را بالا بروی تا از در مغازه وارد شوی. از همان ابتدا نسیم خنکی گرمای هوا را از تنت می‌زداید و به سرعت، رنگ به دنیای زرد آفتابی‌ات پاشیده می‌شود که تا دقایقی قبل به دلیل نبودن درخت و سایبان، تمام چشمت را پُر کرده بود.

از همان ابتدا میزهایی پر از خودکارهای رنگی است که بسته به رنگ و بِرندشان هرکدام در لیوانی گرد آمده‌اند تا اجازه ندهند چشم از تک‌تک رنگ‌هایش بدزدی. کمی جلوتر دفترچه‌های یادداشت با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف که هر لحظه روحت را مانند کودکی بازیگوش به سمتی می‌کشاند، در قفسه‌ها صف‌آرایی کرده‌اند. مدادهای رنگی، آبرنگ‌ها و ماژیک‌ها هر کدام به نحوی روحت را تازه می‌کنند تا فارغ از غوغای بیرون و دنیای پرمشغلۀ کاری دقایقی را به واکاوی و جستجو در دنیای خاطرات رنگی کودکانه‌ سپری کنی.

از میانه سالن اصلی با چند پله به سمت پایین به دنیای کتاب‌ها وارد می‌شوی. گوشه‌ای از سالن، کتاب‌های تازه نشر را چیده‌اند، کتاب‌های خاص و محبوب نیز در میانه سالن روی میز چیده شده‌اند و  هرگوشه از کتاب‌فروشی به موضوعی اختصاص داده شده است. بخش کتاب‌های کودکان از همه قسمت‌ها رنگین‌تر است و جلوه‌نمایی می‌کند. البته بخش کتاب نوجوانان نیز فراموش نشده و کتاب‌های علمی تخیلی و اجتماعی نیز ویژۀ این گروه سنی در این بخش گنجانده شده است.

در هر گوشه‌ای از سالن اصلی پستویی پر از هیجان است. در بخشی جعبه‌های کادویی، سویی دیگر وسایل اسباب بازی و در آخرین بخش که معمولاً از همه پُرطرفدارتر است وسایل تزئینی قرار گرفته است. این بخش که با مجسمه‌ها و گوی‌های برفی و لیوان‌های زیبا پر شده، یکی از خیره‌کننده‌ترین بخش‌های فروشگاه است و اما پیکسل‌های رنگی که برخی شامل نوشته و برخی تصویر است، یکی دیگر از پرفروش‌های شهر کتاب است.

حالا به ساعتمان که نگاهی می‌اندازیم، یک ساعتی بیشتر است که در حال و هوای شهر کتاب گم شده‌ایم و سهم ما از این گذار، کتابی است که توشه راهمان می‌شود و حال خوشی که گاه و بیگاه با ورود به شهر کتاب تکرار می‌شود ... .

گزارش از: مهسا عبدیزدان، سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 346857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.