۴۰۰ نقطه بحرانی در اصفهان شناسایی شد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به شناسایی ۴۰۰ نقطه بحران شهری در اصفهان گفت: این نقاط به لحاظ چارچوب‌های نرمال از سلامت صدرصدی برخودار نبودند و بیماری اجتماعی در این نقاط وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری تشریح برنامه‌های شهرداری اصفهان در هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: سیاست‌های برخورد و کنترل آسیب‌های اجتماعی در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تغییر یافت. پدیده انکار و کتمان آسیب‌ها کنار گذاشته شد و تمرکز ویژه بر فعالیت سازمان‌های مردم نهاد برای پیشگیری داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه سمن‌های فعال و مرتبط با مدیریت شهری دارای حداقل توانمندی برای اجرای برنامه‌ها بوده‌اند، افزود: امروز سیاست بر ورود سازمان‌های مردم نهادی است که از توانایی لازم در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برخوردار باشند و در این دوره از شورا تمرکز بیشتر بر روی درصد سالم جامعه است چرا که عمدتاً مباحث پیشگیری مختص مناطق خطوط قرمز و حاشیه‌ای اجرا می‌شد اما در حال حاضر نگاه را به سمت تمرکز پیشگیری بر مناطق برخوردار برده‌ایم چرا که پیشگیری ارتباطی به مناطق آسیب دیده ندارد و همه افراد در مناطق بهره‌مند هم در معرض خطر آسیب‌های اجتماعی هستند.

رییس کمیته آسیب‌های اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه تمرکز بر پیشگیری در مناطق حاشیه‌ای مارا از برنامه‌ریزی برای مناطق سالم غافل می‌کند، تصریح کرد: بسیاری از مناطق برخوردار اصفهان با مجموعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی روبه رو هستند و این نتیجه همان غفلت در گذشته بوده است اما امروز تمرکز بر کل جمعیت انسانی شهر بدون توجه به مناطق قرار دارد.

وی با تأکید بر توانمندسازی و پیشگیری به جای مداخله اظهار کرد: طی سه دهه اخیر بیشترین تمرکز مبارزه با اسیب‌هایی از جمله اعتیاد تمرکز بر روی مداخله بوده است به گونه‌ای که در بخشی معتادان را درمان و در بخشی دیگر مواد تولید شده است و امروز پیشگیری را در اولویت قرار دادیم و با کمک سمن‌ها سعی در تحقق این امر داریم.

برنامه‌ریزی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در ایران متولی ندارد

محمدی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در حوزه آسیب‌های اجتماعی متولی خاصی ندارد، گفت: اگر چه دستگاه‌های مختلف اقداماتی را انجام می‌دهند اما هیچکدام بر خود لازم نمی‌دانند در این زمینه پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه در بحث متکدیان، طلاق و کودکان کار متولی خاصی نداریم و همواره هدررفت زمان و هزینه داشته‌ایم، افزود: امروز باید دستگاه‌های مربوط با تفکر رویکرد پیشگیری به حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود کنند و مداخلات در مان‌ها را به بخش دولتی محول کنند.

رییس کمیته آسیب‌های اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه به همت معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی- رورزشی شهرداری اصفهان اقدامات بسیار خوبی در خصوص هفته مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، تصریح کرد: برنامه هایی براساس سیاست‌های مدیریت شهری در این هفته طراحی شده و انتظار می‌رود اجرای برنامه‌ها به صورت نمادین و تنها محدود به این هفته نباشد وگرنه به نوعی در همان رویکرد گذشته باعث هدررفت سرمایه‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های مدیریت شهری در این حوزه به یک هفته محدود نمی‌شود و تا یک ماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: سیاست اصلی و نهفته در دل این برنامه‌ها مبتنی بر ایجاد نشاط اجتماعی در شهر اصفهان خواهد بود چرا که امروز اصفهان با شرایط بهینه‌ای از نظر دیدگاه نشاط برخوردار نیست و باید برای ایجاد شرایط مناسب و جلوگیری از گرایش جوانان به مواد مخدر به مؤلفه نشاط اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

محمدی با تأکید بر اینکه باید توانمندسازی را در آموزش ببینیم تصریح کرد: بسیاری از مشکلات در حوزه اعتیاد به خاطر کاهش سطح اجتماعی جامعه و عدم مهارت افراد در برخورد با چالش‌های اجتماعی است چرا که متأسفانه امروز خانواده‌های ماهری نداریم و خیلی زود درگیر آسیب‌ها می شویم.

به معتادان برچسب نزنیم

وی موضوع برچسب زنی را یکی از آفت‌های اعتیاد دانست و افزود: سازمان بهداشت جهانی اعتیاد را به عنوان یک بیماری مطرح می‌کند در حالی که در ایران با برچسب زدن به معتادان دوباره آن‌ها را به جامعه آسیب دیده خود بر می‌گردانیم و حق زندگی را از آن‌ها می‌گیریم اما امروز باید برچسب‌ها و دیدگاه‌های غلط را از جامعه بزداییم که این امر نیاز به حمایت و تلاش افراد جامعه و رسانه ها دارد.

محمدی با اشاره به اینکه از ذکر نام محلات آسیب‌خیز به جهت حفظ کرامت انسانی معذوریم، اظهار کرد: براساس نظریات بهزیستی و پرونده‌های قضایی محلات آسیب خیز شهر مشخص شده و در این محلات دستگاه‌هایی مانند بهزیستی، نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی عهده‌دار مداخلات بر این محلات هستند.

وی تصریح کرد: عمده برنامه‌های شورای شهر برای محلات آسیب خیز  ایجاد دسترسی آن‌ها به خدمات فرهنگی، آموزشی و تفریحی بیشتر است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه در همه مناطق آسیب دیده و کمتر برخودار به خاطر سوءمدیریت در دهه‌های قبل، توازن و تعادل در روابط اجتماعی مناطق وجود نداشته است، گفت: ما معتقدیم تعادل و عدالت اجتماعی برهمه مناطق اصفهان به یک اندازه نبوده است و درخواست ما از شهردار و مصوبات ما در شورای شهر به سمت ایجاد عدالت و توازن در ارائه خدمات بوده است.

۳۰ درصد بودجه شهرداری در راستای محرومیت زدایی است

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد بودجه سال ۹۷ برای محرومیت زدایی و توجه به مناطق غیربرخودار اصفهان است، افزود: با ایجاد فضاهای ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برخی از محرومیت‌های این مناطق کاسته خواهد شد و شاهد شروع کار موسسات فرهنگی جدید در این مناطق خواهیم بود.

محمدی در خصوص ترخیص شدگان کانون اصلاح و تربیت گفت: این افراد از قشر نوجوانان هستند باید مورد مراقبت قرار بگیرند  و مهارت‌های زندگی در دورانی که در کانون هستند به آنها آموزش داده شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز کاهش آسیب اصفهان اظهار کرد: برایاین پروژه در بودجه ۹۷ شهرداری پنج میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته و قرار ایت به صورت سازه‌ای به بهره‌برداری برسد.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فضای پنج هزار و ۲۰۰ متری این مرکز جامع اظهار کرد: این مرکز گنجایش ۶۵۰ مرد و ۱۰۰ زن را دارد که علاوه بر آموزش و درمان، به مهارت افزایی حرفه‌ای و اجتماعی و توانمندسازی معتادان در حوزه اشتغال نیز توجه می‌شود.

نسبت به آسیب‌های اجتماعی اصفهان بی تفاوت نیستیم

وی با بیان اینکه حوزه اجتماعی شهرداری اصفهان از چندین سال قبل به موضوع آسیب‌های اجتماعی ورود کرده است، افزود: این امر در سا های گذشته هم وجود داشت اما در دوره پنجم سیاست‌ها و رویکردها تغییر داشته است و قرار است در بحث اولویت‌های اصلی در آسیب‌های اصفهان بی‌تفاوت نباشیم و از آنجا که در دوره‌های قبل هزینه‌های میلیاردی و نتیجه اندک وجود داشت امروز بر آن هستیم که هزینه کمتر و نتیجه بیشتری داشته باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر با اشاره به وجود ۸۰ هزار زن سرپرست خانوار در اصفهان تصریح کرد: در حوزه زنان آسیب پذیر، اعتیاد و کودکان کار و طلاق برنامه‌ای در کمیته اجتماعی با عنوان تغییر سبک زندگی طراحی شده است چرا که معتقدیم سبک زندگی در افزایش طلاق و آسیب‌های دیگر تاثیر بسزایی دارد.

سند ۱۰ ساله اجتماعی شهر تدوین می‌شود

محمدی با اشاره به فعالیت همزمان چند کارگروه ویژه در حوزه اجتماعی افزود: در سند ۱۴۰۰ مباحث اجتماعی دیده شده اما این سند کافی نیست و ما در حال برنامه ‌یزی ۱۰ ساله برای سند اجتماعی شهر هستیم که فراخوانی در زمینه هم فکری در این خصوص برای صاحب نظران و کارشناسان صادر شده تا از نظرات آن‌ها بیشتر استفاده شود.

وی در خصوص افزایش احساس تعلق در شهروندان گفت: ما در موضوع مشارکت جویی مشکل داریم و ایجاد حفظ تعلق برای شهروندان را مهم می دانیم در نگاه مدیریت شهری و شورای شهر شهروندی که در منطقه برخوردار شمالی، جنوبی یا شرقی یا در مناطق غیر برخوردار زندگی می کند تفاوتی ندارد همه باید احساس تعلق داشته باشند و اگر این احساس تعلق وجود داشته باشد مشارکت در آن ها ایجاد می‌شود.

آماری از ازدواج سفید در اصفهان نداریم

محمدی با اشاره به شناسایی ۴۰۰ نقطه بحران شهری در  اصفهان گفت: این نقاط به لحاظ چارچوب‌های نرمال از سلامت صدرصدی برخودار نبودند و بیماری اجتماعی در این نقاط وجود داشته است و برای این امر سمن‌های موثر در این خصوص شناسایی و به کار گرفته شده است.

وی افزود: امید است با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تدوین سند جامع اجتماعی اصفهان شاهد بهبود نیمی از نقاط بحران اصفهان باشیم.

مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص ازدواج سفید در شهر اصفهان نیز گفت: در این خصوص آماری در دسترس نیست.

کد خبر 346771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.