اهدای اعضاء ۱۵ بیمار مرگ مغزی در اصفهان

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان از اهدا عضو ۱۵ بیمار مرگ مغزی در سال جاری در اصفهان خبر داد.

مریم خلیفه سلطانی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه طی سالهای اخیر با توجه به اقدامات فرهنگی صورت گرفته افراد بیشتری نسبت به اهدای عضو بیماران مرگ مغزی اقدام می کنند، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع اهدای عضو بیماران مرگ مغزی، واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان تلاش های بسیاری را انجام داده تا به این مهم جامع عمل بپوشاند.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۵ مورد اهداء عضو در استان اصفهان انجام شده است، ادامه داد: مرحوم "یونس صالحی"_ ۲۲ ساله_ ساکن خمینی شهر که در اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، پس از رضایت خانواده برای تایید و انجام مراحل قانونی از بیمارستان کاشانی به مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) منتقل شد و ۲۸ اردیبهشت ماه کبد وکلیه های این بیمار مرگ مغزی به بیماران لیست انتظار در اصفهان پیوند زده شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان اضافه کرد: مرحومه "حبیبه بیاتی" _۴۳ساله_ ساکن روستای خشکه رود خوانسار یکی دیگر از بیماران مرگ مغزی در استان اصفهان بود که دراثر آسیب مغزی دچار مرگ مغزی شده بود.

وی عنوان کرد: این بیمار مرگ مغزی نیز در  بیمارستان شهید منتظری نجف آباد بستری بود که پس از رضایت خانواده برای تایید و انجام مراحل قانونی به مرکز پزشکی الزهرا (س) منتقل و ۱۴ خرداد ماه مصادف با نوزدهم رمضان کبد و کلیه های وی به بیماران نیازمند عضو پیوند شد.

خلیفه سلطانی خاطرنشان کرد: با رضایت خانواده  مرحوم "محمدجواد حیدری" _۳۵ ساله_ ساکن شهرضا که در اثر حادثه و آسیب مغزی،  دچارمرگ مغزی شده بود نیز اعضای بدن وی شامل کلیه ها، کبد و پانکراس، ۱۷ خرداد ماه به بیماران لیست انتظار پیوند زده شد.

وی ادامه داد: "حمیدرضا طالبیان" _۳۶ساله_ ساکن خمینی شهر نیز یکی دیگر از بیمارانی بود که در اثر آسیب مغزی دچار مرگ مغزی شده و در  بیمارستان گلدیس شاهین شهر بستری بود و پس از رضایت خانواده اش در ۱۷ خرداد ماه کبد وکلیه های وی به بیماران نیازمند پیوند شد.

خلیفه سلطانی یادآور شد: مرحوم "مرتضی ابدال" _ ۱۴ساله_ نیز یکی دیگر از بیمارانی بود که در اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده و در بیمارستان کاشانی اصفهان بستری بود.

وی ادامه داد: این بیمار مرگ مغزی نیز پس از رضایت خانواده جهت تایید و انجام مراحل قانونی از بیمارستان کاشانی به مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) منتقل شد و ۲۴ خرداد ماه مصادف با شب عید فطر کبد این بیمار مرگ مغزی به بیماری نیازمند عضو در لیست انتظار پیوند زده شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان با اشاره به ۵۱ مورد مرگ مغزی منجر به اهدای عضو در سال گذشته اصفهان متذکر شد: هم‌اکنون شمار زیادی از بیماران نیازمند پیوند عضو در لیست انتظار به سر می‌برند و به سختی هزینه‌ها و رنج بیماری را تحمل می‌کنند در حالی که خداوند با دادن فرصت به برخی افراد برای بخشیدن حیات دوباره به این بیماران لذت شیرین بخشش را نصیب آنان می‌کند.

به گزارش ایمنا، اعضای قابل اهدا شامل قلب و ریه‌ها، کبد و روده‌ها، لوزالمعده و کلیه‌ها است که علاوه بر این اعضاء، برخی از بافت‌های بدن نیز قابل پیوند است؛ با اهداء قرنیه می‌توان بینایی را به فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده بازگرداند، تاندون و غضروف سبب بازسازی اعضا آسیب دیدهٔ مربوطه می‌شود، پیوند استخوان می‌تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود، دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه‌ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می‌رود، پیوند پوست نجات بخش بیماران با سوختگی شدید است و پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان‌های خون است.

کد خبر 346748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.