همه استان درگیر خشکسالی است

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: اکثر نقاط استان و به طور واضح ۹۹ درصد استان اصفهان درگیر تبعات مختلف خشکسالی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید بیجندی، پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران  اظهار کرد: در قرن بیست و یکم جهان با دو موضوع خشکسالی و سیلاب درگیر است به گونه‌ای که در فصول غیرمتعارف بارش‌های سیل آسایی صورت می‌گیرد که به دلیل خشکی و نفوذناپذیری سطح خاک به روان آب‌های گسترده تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در سال زراعی جاری  یعنی از اول مهرماه ۹۶ تا اول تیرماه ۹۷ رتبه ۱۲ کم‌بارشی را به خود اختصاص داده است، افزود: وضعیت فعلی بارش در استان در سال جاری نسبت به سال‌های قبل بهتر بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به بد بودن شرایط بارش در استان چهارمحال و بختیاری افزود: بارش در این استان نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد کاهش داشته و نسبت به سال گذشته نیز با کاهش ۴۲ درصدی بارش در این منطقه روبه رو بودیم.

وی میانگین وزنی بارش در استان اصفهان را ۱۴ میلی‌متر دانست و اظهار کرد: این میزان نسبت به بلندمدت ۲۷ درصد و نسبت به سال زراعی گذشته ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد، میزان بارش سال ۹۵-۹۶ حدود ۱۲۹ میلی متر و میانگین وزنی بارش بلندمدت استان ۱۵۳ میلی‌متر بوده است.

بیجندی در خصوص وضعیت بارش در شهرستان‌های استان اصفهان گفت: اکثر شهرستان‌های استان به جز تعداد اندکی مانند اردستان، نطنز و ورزنه در مقایسه با آمار بلندمدت کاهش دریافت بارش دارند و به طور کلی در سال گذشته نیمی از استان اصفهان در حوزه کم بارشی و نیم دیگر در حوزه دریافت بارش بیشتر هستند.

چادگان ۶۰ درصد بدهکاری دریافت بارش دارد

وی در خصوص شهرستان‌های غرب استان اصفهان افزود: شهرستان‌هایی چون چادگان، داران، فریدونشهر، خوانسار، گلپایگان، سمیرم متاسفانه دریافت بارشی بسیار کمتر از سال گذشته داشته اند به طوری که در چادگان ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته دریافت بارش کمتر بوده و این شهرستان  نزدیک ۶۰ درصد بدهکاری دریافت بارش دارد، تنها در اردستان و نطنز میزان بارش به اندازه یک سال بارش طبیعی بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به وجود بارش موثر در اکثر شهرستان‌ها در بهار امسال گفت: در تمام ایستگاه‌های هواشناسی بارش موثر اتفاق افتاده و در مناطق شمال و شمال شرق استان اعم از ورزنه و اردستان وضعیت به صورت موقت تبدیل به وضعیت میانگین بارش هر ساله استان شد.

وی با بیان اینکه میزان بارش در اکثر شهرستان‌های استان در اردیبهشت ۹۷ بیشتر از سال گذشته بوده است، تصریح کرد: پاییز ۹۶ رخدادی کم سابقه در حوزه آماری هواشناسی رخ داد که طی ۵۰ سال گذشته این رکورد کم بارشی بی سابقه بود و این کم بارشی تا میانه‌های سال ۹۶ هم ادامه داشت که از اواخر اسفندماه به صورت محدود در مناطق غربی شاهد بارش بودیم.

بیجندی  با اشاره به شروع بارش‌های رگباری از اواخر فروردین تا خردادماه گفت: عمدتا در مناطق شرق و شمال شرقی بارش‌های رگباری و سیلاب گزارش شد که این تغییرات الگویی عمدتا با الگوهای جوی مرتبط بود و تمام آنها در حوزه علم هواشناسی کاملا علمی تبیین شده است و ناپایداری‌های ذکر شده هیچ دلیلی غیر از الگوهای جوی و مسائل تجربه شده هواشناسی ندارد.

مدیرکل هواشناسی استان در خصوص دلایل کم بارشی زمستان و پاییز ۹۶ گفت: این امر به دلیل تداوم تابستان بود و اینکه الگوهای تابستانه به دلیل استقرار هوای پرفشار ادامه داشت و همچنین مانعی که در اروپا ایجاد شد سیستم‌های جوی را به سمت ایران حرکت داد و نفوذ هوای سرد از سیبری به سمت پایین تبدیل به سامانه‌های بارشی شد که این امر در شمال کشور و استان قابل رویت بود.

خشکسالی اصفهان هیدرولوژیکی است

بیجندی خشکسالی استان را بیشتر از در بین حوزه هیدرولوژیکی و اقتصادی، اجتماعی عنوان کرد و افزود: این نوع خشکسالی از پیچیده ترین نوع خشکسالی است که پیشنهاد هواشناسی بر این است که بودجه‌ها بر اساس این نوع خشکسالی درنظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه در خشکسالی میان مدت یکساله غیر از شمال و مرکز استان مابقی قسمت‌های استان درگیر لایه‌های مختلفی از خشکسالی هستند، تصریح کرد: اکثر نقاط استان و به طور واضح ۹۹ درصد استان اصفهان درگیر تبعات مختلف خشکسالی است.

بارش‌ها در تیر و مرداد نرمال است

بیجندی در خصوص وضعیت ماه های آینده گفت: در تیر و مردادماه وضعیت بارش ها نرمال و در برخی مناطق فراتر از نرمال خواهد بود اما میانگین بارش آنقدر نیست که کمبود بارش را جبران کند. وضعیت بارش های پاییزی امسال را بهتر  است و بارش های پاییزی ۹۷ زودتر از گذشته شروع می شود و حتی پیش بینی می‌شود بارش ها از شهریورماه آغاز شود.

دمای تابستان پایین‌تر از پارسال است

وی تابستان امسال را نرمال ارزیابی کرد و اظهار کرد: دمای هوای تابستان امسال نسبت به سال گذشته تا حدودی پایین تر است و با توجه به اینکه شرق و شمال استان در بهار بارش های بهتری دریافت کردند وضعیت کاهش گردوغبار تا حدودی در این مناطق بهتر خواهد بود.

بیجندی گفت: همیشه پیش بینی با درصدی از احتمال خطا روبروست و همواره هواشناسی استان در تلاش بوده است تا با پیش بینی اتفاقات و اعلام اخطارها، مسئولان استان تدبیر مناسبی در حوزه برنامه ریزی داشته باشند.

وی با اعلام شروع به کار سامانه تهک در استان اظهار کرد: سامانه" تهک" یا توسعه هواشناسی کاربردی، رویکرد کاربر محور بودن هواشناسی در سه سال گذشته بوده که این امر یک هدف اساسی برای هواشناسی است و این دستگاه را به سمت یک دستگاه پیشرو در حوزه خدمات الکترونیکی می‌برد که کاربر بدون هیچ زحمتی می‌تواند از خدمات هواشناسی استفاده کند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: این سامانه به کشاورزان کمک می کند و امیدواریم با افزایش ۵۰ درصدی کاربران در سال ۹۷ بتوانیم ارزش افزوده و تاثیرگذاری بیشتری در بین کشاورزان ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه سامانه تهک مختص کاربران کشاورز استان است، تصریح کرد: هواشناسی با جلسات مختلفی که با بهره برداران حوزه کشاورزی، سمن ها و کشاورزان خبره داشته است اهداف و عملکرد این سامانه را به تمام این دستگاه ها همچنین جهادکشاورزی و منابع طبیعی استان اطلاع رسانی و در شهرستان ها نیز از طریق دهیاران و بخشداران و دفاتر هواشناسی اقدام کرده است.

اخطاریه‌های هواشناسی به خوبی اجرایی نمی‌شود

بیجندی با بیان اینکه هواشناسی استان در حال طراحی یک سامانه در خصوص گردشگری است، اظهار کرد: متاسفانه استفاده از اطلاعات هواشناسی هنوز به اندازه کافی در مردم وجود ندارد و اگر اطلاع رسانی و اخطاریه‌هایی هم در خصوص مسایل هواشناسی اعلام می شود متاسفانه این اطلاعات عملیاتی و اجرایی نمی ‌شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش فرهنگ استفاده از محصولات هواشناسی گفت: باید این فرهنگ را در مردم نشر داد که بیشتر از این به هشدارهای هواشناسی دقت کنند چرا که این امر از میزان تلفات انسانی و دامی و خسارات کشاورزی به میزان چشمگیری می کاهد به نحوی که تاکنون هم هشدارهای هواشناسی در خصوص کاهش تلفات جانی سیلاب ها موثر بوده است.

کد خبر 346702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.