وحدت و نشاط اجتماعی چگونه ایجاد می شود؟

شرایط کشور در ماههای اخیر سبب شده است تامسئولان نظام و به ویژه رهبر انقلاب تأکید زیادی بر ایجاد وحدت و امید در جامعه داشته باشند، اما تحقق این امر به مقدمات و الزاماتی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ملت ایران از ابتدای انقلاب تا کنون در کنار پیشرفت‌ها و تجارب مثبت، به واسطه دشمنی و خصومت آمریکا با انقلاب، همواره طعم تلخ تحریم و ریاضت‌های اقتصادی را نیز چشیده است. هر چند برجام توانست ورق دشمنی کشورهای غربی با ایران را برگرداند و ائتلاف دیرینه کشورهای اروپایی با آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران را دچار گسست کند، اما روی کار آمدن رییس جمهوری خودمحور و تاجر پیشه در آمریکا این توافق بین المللی را دچار مشکل کرد و بار دیگر موجی از تحریم‌ها و تبلیغات ایران هراسانه از ایالات متحده راهی ایران شد.

هر چند این بار کشورهای اروپایی، روسیه و چین در جبهه ایران و در مقابل آمریکا قرار گرفته اند، اما برخی رسانه های خارجی و کاربران مغرض شبکه‌های اجتماعی نیز با دشمنان ایران همسو شدند و با سیاه نمایی، ایجاد یأس و سرخوردگی و دامن زدن به جنگ روانی همه جانبه، تلاش کردند مردم ایران را نسبت به آینده کشور نا امید کنند.

در چنین شرایطی بود که همه مسئولان دلسوز کشور بر کلید واژه اساسی وحدت و نشاط اجتماعی در جامعه تأکید کردند و رهبر انقلاب نیز یکی از مهمترین عوامل و عناصر شرافت و کرامت جامعه اسلامی و امت اسلامی را اتحاد و رفع اختلاف‌ها دانستند. ایشان به ویژه در خطبه های نماز عید فطر وحدت آحاد مردم و وحدت ملی و اجتماعی را موضوعی مهم خواندند و با اشاره به رواج پدیده ناپسندِ توهین و تهمت به یکدیگر در فضای مجازی خاطرنشان کردند: «اینگونه اقدامات که گناه کبیره است، به فضای عمومی کشور و وحدت ملی لطمه می زند. همه باید نسبت به وحدت در جامعه اهتمام داشته باشند و از تهمت‌زنی به یکدیگر بپرهیزند».

نمایندگان مجلس و سران احزاب نیز با درک اهمیت وجود وحدت و نشاط در جامعه بر این مهم پای فشرده و هر یک راهکارهای مختلفی برای تحقق آن ارائه کرده اند.

سران سه قوه مشکلات معیشتی را رفع کنند، وحدت خود به خود ایجاد می شود

اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توصیه های رهبر انقلاب به وحدت و نشاط در جامعه به خبرنگار ایمنا گفت: دلیل توصیه های اخیر رهبری تلاش برخی افراد و گروههای مختلف در داخل و خارج از کشور برای القای نا امنی و نا امیدی در جامعه است که با دامن زدن به مشکلات معیشتی، بیکاری و معضل اشتغال انجام می شود. 

ترکی افزود: مخالفان قصد دارند از این طریق ناکارامدی نظام جمهوری اسلامی را به مردم القاء کنند و بنیان نظام را زیر سؤال ببرند؛ در نتیجه رهبر انقلاب تأکید کردند که باید با تکیه بر نخبگان داخلی روی پای خود بایستیم  و اجازه ندهیم دشمنان یأس را در جامعه القاء کنند.

این نماینده مجلس در رابطه با راهکارهای ایجاد وحدت و نشاط اجتماعی گفت: سران سه قوه باید با اتحاد و انسجام و بدون پرداختن به مسائل حاشیه ای، به مشکلات داخلی کشور که عمده ترین آنها مشکلات معیشتی مردم است، بپردازند. سران قوا باید خود را مدیون ملت و شهدا بدانند، از حاشیه سازی و پرداختن به اختلافات پرهیز کنند  و تنها هدف خود را حل و فصل مشکلات مردم قرار دهند، اگر این چنین شد، وحدت و نشاط اجتماعی خود به خود ایجاد می شود.

قانون گرایی لازمه ایجاد وحدت ونشاط است
منوچهر مرادی، عضوشورای مرکزی حزب اعتماد ملی و مسئول حزب در شهرستانهای استان اصفهان در مورد لزوم ایجاد وحدت ونشاط در جامعه به خبرنگار ایمنا گفت: ازهمان بدو انقلاب وحدت جزو استراتژی‌های انقلاب بوده و این امر لوازمی دارد؛ وقتی که حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسیم،در چارچوب قانون اساسی که اهداف انقلاب را تبیین کرده همه درکنار هم وملزم به رعایت قانون و حکومت قانون اساسی باشیم، آن گاه وحدت خواهیم داشت واین وحدت ماندگار،مداوم ومستمر خواهد بود.

مسئول حزب اعتمادملی در شهرستانهای استان اصفهان افزود: امید به آینده،افزایش دلبستگی و اعتماد به کار آمدی مسئولان کشور و نظام، احساس عدالت اجتماعی و امنیت در حوزه های مختلف زندگی ازعوامل ایجادنشاط اجتماعی است که فقط با همفکری وهمراهی وهم جهتی مردم، نخبگان ومسئولان در اهداف وروشها امکانپذیراست.

تضعیف دولت کمکی به وحدت نمی کند

اصغربرشان، دبیراجرایی خانه کارگر اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به فرمایشات رهبر انقلاب در مورد اهمیت وحدت و همدلی بین مردم وایجادامید ونشاط در اجتماع اشاره کرد و گفت: اگرمسئولان بخواهند در پیاده سازی توصیه های رهبر انقلاب موفق شوند، شرط اول ایجاد همدلی و همراهی سه قوه وتبیین موضوع به صورت واحد ازطریق سه قوه است.

وی افزود: امید و نشاط در سایه همدلی وهمراهی ایجاد می شود، باید نشاط و امید در قالب قواعداسلامی وایرانی برای همه فراهم شود و اگر می خواهیم جوانان از افسردگی نجات یابند و مسئله اشتغال وازدواج جوانان حل شده وبزهکاری‌ها و نابهنجاری‌ها کاهش یابد، این درگرو تعامل، همدلی و وحدت برای رسیدن به این هدف وایجاد نشاط سالم است.

دبیراجرایی خانه کارگراصفهان گفت: باید علت ومعلول وحدت راپیداکرد؛ وحدت باید دوسویه باشد؛ نمی توان از یک طرف با کج اندیشی هاعلیه دولت اقدام کرد واز طرفی هم از دولت بخواهیم که در مقابل تحریم ها حرکت کند وپاسخگوی مشکلات جامعه باشد.

راهکار ایجاد آرامش، رفع مشکلات سیاسی واقتصادی است

محمد کیهانی، رییس حزب ندای ایرانیان شعبه اصفهان نیز در همین رابطه به خبرنگار ایمنا گفت:با توجه به سیاست های اخیرآمریکا وبه وجودآمدن تلاطم های سیاسی واقتصادی، در شرایط فعلی به وحدت بیشتری نیاز داریم. در مقطع فعلی ایجاد آرامش در کشور، مستلزم دو کلید واژه روبروشدن با مشکلات سیاسی واقتصادی است.

کیهانی گفت: درحال حاضرشرایط کشور، شرایط ویژه و خاصی است واین گونه انگشت اتهام را به سمت مسئولان درازکردن،کار درستی نیست ؛ بلکه به امید بیشتری نیازداریم تابرمشکلات فائق آییم.

اخبار مسموم بیشترین تاثیرات منفی را برجامعه دارد

فریدون الهیاری، دبیر حزب اعتماد ملی اصفهان در گفت‌و گو با ایمنا خاطر نشان کرد: نشاط در جامعه زمانی به وجود می آید که مردم احساس کنند همه توان وظرفیت مسئولان به سمت وسوی حل مسائل کشوراست، چون نمی توان با حرف امیدواری را ایجاد کرد؛ بلکه باید در عمل هم زمینه های امید ونشاط را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر همدلی بین همه ملت به وجودبیاید؛ شتاب حرکت به سمت اهداف کشورهم افزایش می یابد و طبیعی است که جامعه تقویت شده وشرایط نشاط وشادابی به وجودمی آید وکشور می تواند با یک حرکت ملی به سمت رفع مشکلات برود؛ این در حالی است که اخبار مسموم بیشترین تاثیرات منفی را برجامعه دارد.

نشاط اجتماعی رضایتمندی رادرشهروندان تقویت می کند
مرتضی طهرانی، دبیر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: توسعه یافتگی همیشه همراه با سختی ها و مرارتهای زیاد است و بنابراین باید امید را به اجتماع تزریق کنیم تابتوانیم در مسیر توسعه قراربگیریم.

وی افزود: نشاط اجتماعی آثاری چند بر زندگی شهروندان وجامعه دارد و تعلق، همبستگی، مسئولیت پذیری، وفاق اجتماعی، ارتقا شاخص‌های سلامت روانی واجتماعی وافزایش رضایتمندی رادرشهروندان تقویت می کند؛ بنابراین برای استمرارتوسعه همه جانبه امیدونشاط درجامعه یک اصل انکارناپذیراست.

کد خبر 346672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.