۵ راه مهار دلار

پیش‌بینی‌ها درباره تبعات و پیامدهای نقدینگی درست از آب درآمد. نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی کم‌کم در حال ترکیدن است و هر روز یک بازار کشور را نشانه گرفته است. یک روز بازار ارز، روز دیگر بازار سکه و طلا و روز بعدش بازار مسکن. حالا کارشناسان می‌گویند هدف بازار بعدی کالاهای اساسی است.

به گزارش ایمنا، روزنامه فرهیختگان با مقدمه بالا در صفحه اقتصادی خود نوشت: دولت حسن روحانی کشور را با نقدینگی ۴۷۰ هزار میلیارد تومانی تحویل گرفت و اکنون بعد از گذشت حدود ۱۸۰۰ روز این عدد تا پایان سال ۹۶ به حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اما این پول‌های سرگردان به کدام بازارها و چگونه هجوم برد؟

بازار ارز: طبق آمارهای رسمی از نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی، حدود ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان را سپرده‌های بلندمدت تشکیل می‌دهند. این عدد تقریبا از اواسط سال ۹۶ با تغییر سیاست‌های پولی و بانکی کشور به سمت بازارهای موازی حرکت کرد. دولت نرخ سود سپرده بانکی را بدون برنامه و بدون اصلاح زیرساخت‌های تولید تغییر داد. این موضوع باعث شد تا آرام آرام سپرده‌گذاران تصمیم بگیرند سپرده‌های خود را جای دیگری به غیر از بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند و همین موضوع سبب شد تا بازار ارز کمی ملتهب شود.

در ادامه این گزارش به اصلاح نظام بازار سکه و طلا، بازار مسکن و بازار کالاهای اساسی تاکید شده است.

خرید ۵۹ هزار سکه توسط دو نفر

سوسن یحیی پور هم در روزنامه آرمان نوشت: روز گذشته سکه هفته صعودی را آغاز کرد و در جریان معاملات، سکه طرح امامی با ۵۳‌ هزار تومان افزایش نسبت به آخرین روز معاملات، با قیمت دومیلیون و ۶۴۷‌ هزار تومان در بازار داد و ستد شد. همچنین،  هر مثقال طلا در بازار تهران با قیمت یک‌میلیون و سه‌هزار تومان معامله شد و قیمت سکه آتی به بیش از سه‌میلیون تومان رسید.

دیروز عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرد که ۵۹ هزار سکه طی ماه‌های اخیر توسط دو نفر خریداری شده و همزمان رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری در جلسه ساماندهی بازار و بررسی نوسانات اخیر در قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم از تشکیل کارگروه ویژه برخورد مالیاتی با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن خبر داد.

طعنه سنگین زنگنه به پوتین

روزنامه شرق هم با اشاره به نشست اخیر اوپک نوشت: جلسه اوپک که تمام شد زنگنه، وزیر نفت ایران، در جمع خبرنگاران حاضر شد تا جواب بسیاری از پرسش‌ها را بدهد. همکاری‌نکردن ایران و روسیه در به‌توافق‌رسیدن اوپک و غیراوپک منجر شده بود زنگنه که به‌عنوان عضو ناظر جلسه بود، پیش از برگزاری نشست صدوهفتادوچهارم سازمان را ترک کند.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به موضعگیریهای اخیر روسیه درباره افزایش عرضه نفت، درباره این کشور چه احساسی دارید، گفت: «چرا دلخور باشیم؟ باید واقعیتها را درک کنیم. نباید توقع زیادی از کسی داشته باشیم. جمله معروف چرچیل را از یاد نبرید که وقتی از او پرسیدند چطور با روسیه که دشمن استراتژیک ما در جنگ جهانی دوم بود، متحد شدید، پاسخ داد بریتانیا دوست و دشمن دائمی ندارد، فقط منافع ملی دائمی دارد ... همیشه گفتهام که نه کشوری برادر ماست و نه دشمن دائمی ماست.

عبور از رانت ارزی

علی رضاییان هم در سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: بگذارید دلایل موافقان نگهداری دلار ۴۲۰۰ تومانی را یک بار دیگر مرور کنیم: ۱- موافقان بر این نظرند، واردات نهاده‌ها و کالاها با این نرخ، موجب می‌شود تا قیمت بقیه کالاها نیز متناسب با این نرخ تنظیم شود و از این رو، تورم چشمگیری بروز نخواهد یافت. بارها در زمان تعیین این سیاست بیان شد که نرخ دلار از طریق انتظارات بر بازار موثر است و انتظارات نه بر اساس نرخ تعیین شده دولت بلکه با نرخ دادوستد آزادانه آن، شکل می‌گیرد.

از این رو تعیین یک نرخ دولتی هیچ اثری بر تورم نخواهد داشت. این اشتباه در شوک ۹۱-۹۰ انجام و این بار نیز همان اشتباه تکرار شد. آیا روندهای قیمتی در این دو ماه کافی نبوده است تا موافقان دلار ۴۲۰۰ تومانی دردولت بپذیرند که اشتباه کرده‌اند؟

کد خبر 346668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.