زیست شبانه، اقتصاد و فرهنگ شهری را شکوفا می‌کند

بسیاری از شهرداران شهرهای هوشمند معتقد هستند که شهر در شب، بیش از هر زمانی روح خود را نشان می دهد. شهرها می توانند بهره‌وری خود را با گسترش فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در طول شب، افزایش دهند.

 به گزارش ایمنا، در سال‌های اخیر بسیاری از شهرهای اروپایی و آمریکایی از شهردار شب آمستردام گرفته تا کارزار شبانه لندن، برلین، نیویورک و ... ایده اصلی ارتقاء زندگی شبانه را شکل داده و پروژه‌های زیادی را در این راستا عملیاتی کرده اند. 

علاقه به تنوع‌دهی به زیست شبانه جدید نیست. در دهه ۱۹۹۰ بعضی از شهرهای انگلستان شروع به گسترش و شکوفایی اقتصاد شبانه از طریق افزایش کیفیت زیست شهروندان در شب کرده‌اند و از طریق سرمایه خزانه شهرداری را توسط فعالیت شبانه رستوران ها، سیستم های حمل و نقل و دیگر فعالیت‌های سرگرم کننده، افزایش داده‌اند.

در سال ۲۰۰۷ میلادی، شهر لندن سندی تحت عنوان Managing the Economy of Night Time یا همان سند مدیریت اقتصاد شبانه را منتشر کرد. این سند در واقع راهنمایی بود برای شهرداران شهرها تا بتوانند در چارچوب های قانونی مدل های زندگی شبانه را برای شهروندان طراحی و عملیاتی کنند.

در حال حاضر بهبود زیست شبانه در لندن توانسته چیزی حدود ۶۶ میلیارد پوند، سودآوری برای پایتخت داشته باشد. برگزاری جشنواره های غذایی، افزایش ساعت کار فروشگاه ها و رستوران ها، بهبود امنیت خیابان‌ها و کاهش جنایت و خشونت از اقدامات شهرداری لندن برای بهبود زیست شبانه شهروندان بوده است. لندن در واقع به یک شهر ۲۴ ساعته تبدیل شده و مقامات محلی، شهرداری، پلیس متروپلیتن، شبکه حمل و نقل و تمامی ارگان‌های دیگر برای ۲۴ ساعته کردن این شهر در حال همکاری‌های مشترک هستند.

ضمن این که تقاضا برای سفرهای درون شهری شبانه در قلب بریتانیا افزایش یافته است. جالب آنکه تقاضا برای استفاده از اتوبوس‌های شبانه از سال ۲۰۰۰ در این شهر ۱۷۰ درصد افزایش یافته است.

شهردار شب آمستردام، میلان میریک، نیز معتقد است شهرآمستردام باید تبدیل به یک شهر ۲۴ ساعته شود. در این شهر کتابخانه ها برای دانشجویان و دانش آموزان به طور شبانه روزی باز هستند. بسیاری از نقاط کور در این شهر برای کاهش جرم و جنایت در قلب هلند از سال ۲۰۰۳ مجهز به سیستم های نورپردازی شده است، آمستردام میزبان نخستین اجلاس شهردار شب در جهان بود و در این اجلاس، شهردار آمستردام تاکید کرد که بهبود کیفیت زندگی و افزایش زیرساخت ها برای زیست شبانه باید در سطح بین المللی مهم قلمداد شود.

شهردار شب آمستردام همچنین فعالیت برخی از کلیساها را شبانه روزی کرده ضمن این که با ایجاد مراکز شبانه در برخی محله‌های پر سر و صدا، آلودگی صوتی در این مناطق را کاهش داده است.

شهروندان نیویورک، یکی از بزرگ ترین شهرهای آمریکای شمالی، شاهد اقدامات ویژه شهردار شب برای شب زنده داری، مدیریت سر و صدای شبانه از طریق افزایش ساعات کار فعالیت موزه ها، نمایشگاه ها، و دیگر مراکز فرهنگی، کاهش حجم زباله ها در شب، ایجاد شرایط ویژه برای هنرمندان و کسب و کارهای کوچک برای فعالیت های شبانه و ... بوده اند. فرهنگ شب زنده داری در نیویورک بخش جدایی ناپذیر از هویت این شهر است.

شهرداری نیویورک ارگان ها و اداره های بسیاری را برای محافظت از زندگی شبانه شهروندان و تامین امنیت آنها به کار گرفته است. شب زنده داری در نیویورک تنها به معنای ارائه خدمات سرگرم کننده به شهروندان نیست، بلکه برای بسیاری از مردمی که تا دیروقت باید کار کنند، فضایی فراهم می‌کند که در شب به تمام امکانات شهری روزانه دسترسی داشته باشند. شب زنده داری در نیویورک یک فضای خلاقانه است و به غنی سازی زندگی و اقتصاد شهری کمک فراوانی می‌کند.

شهروندان ملبورن استرالیا نیز شاهد اقدامات شهردار شب در جهت افزایش روشنایی شبکه ای با نور زیاد برای تامین امنیت شهروندان، استانداردسازی پیاده روها برای پیاده روی در شب، افزایش دسترسی به وسایل نقلیه عمومی تا پاسی از شب، گسترش خطوط دوچرخه سواری برای کسانی که قصد پیاده روی در شب هنگام را دارند و ایجاد تجارت‌های کوچک برای افزایش تعامل بین شهروندان بوده است. در واقع سیدنی و ملبورن متنوع ترین زندگی شبانه را در جهان دارند.

به عقیده مدیران شهری ملبورن، نادیده گرفتن زیست شبانه شهروندان، می تواند زمینه ساز افزایش جرم در شهر باشد. همچنین، عده ای از شهروندان نیمه شب به دنبال آرامش می ‌گردند و این موضوع طبیعتا موجب به وجود آمدن زیست شبانه‌ در شهرهای بزرگ دنیا می ‌شود.

منبع: شهرنوشت

کد خبر 346625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.