اگر غده تیروئید شما کار نکند...

فوق تخصص غدد کودکان گفت: کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید باید در بزرگسالی و تا پایان عمر داروهای خود را مصرف کنند.

مهین هاشمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تیروئید ساختمان پروانه‌ای شکل در بخش غدد گردن و کلید بسیاری از اعضای بدن است، اظهار کرد: چنانچه غده تیروئید کار نکند قلب، مغز، گوش و عضلات هم نمی‌توانند کار خود را انجام دهند در این شرایط فرد قادر به راه رفتن نبوده، مدام دچار خستگی و مشکلات قلبی شده و چربی خون او بالا میرود که در نتیجه احتمال خطر سکته قلبی و مغزی وجود دارد.

وی افزود: عدم فعالیت غده تیروئید توانایی تفکر و تمرکز را از فرد گرفته و به آرامی قدرت شنوایی او هم از بین می‌رود.

این فوق تخصص غدد کودکان با بیان اینکه در کودکان در حال رشد کم کاری تیروئید موجب اختلال رشد کودکان می‌شود، اضافه کرد: کودک در طول یک سال دو یا سه سانتی‌متر قد می‌کشد، اما کودکانی که تیروئیدشان کار نمی‌کند هورمون رشد ترشح نکرده و قد اضافه نمی‌کنند. بنابراین غده تیروئید غده بسیار مهمی در بدن بود و تشخیص کم کاری آن حائز اهمیت است.

پف صورت کودکان نشانه کم‌کاری تیروئید است

وی تصریح کرد: بعضی اوقات ممکن است که کم کاری تیروئید به صورت واضح  مشخص نباشد و معمولا کودک رشد پایین و خستگی کمی دارد و علاوه بر این رنگ پریدگی، پف صورت را نیز به همراه دارد و در صورت تشخیص بیماری به طور واضح خود را نشان داده و ضروری است که این بیماری در همان مراحل ابتدایی مورد توجه قرار گرفته و با بردن کودک پیش پزشک معالج بیماری او را تشخیص داده و تحت معالجه قرار دهیم.

هاشمی‌پور در خصوص غربالگری تیروئید و تست نوزدان در اصفهان نیز گفت: خوشبختانه در اصفهان از سال ۱۳۸۳ غربالگری تیروئید پایه گذاری شده است، برای تست نوزادان از روز سوم تا پنجم تولد این تست از کف پا گرفته می‌شود و در صورت مشکوک بودن، خون بچه را هم گرفته و با مشاهده مشکل در خون نوزاد تحت درمان قرار می گیرد. بهتر است بدانیم که در ۷۰ درصد موارد نوزادان هیچ گونه علامتی نداشته و کاملا سالم هستند.

وی با بیان اینکه برخی از نوزادان کم کاری تیروئید دارند، اما موردی که می‌تواند والدین را دچار تردید و شک کند زردی نوزاد است، افزود: چنانچه نوزادی زردی طولانی پیدا کرد یکی از دلایل بروز این مشکل می‌تواند کم کاری تیروئید باشد.

این فوق تخصص غدد کودکان با بیان اینکه ممکن است غربالگری طبیعی بوده، اما نوزاد دچار کم کاری تیروئید شود، اضافه کرد: در صورتی که نوزادی زردی طولانی مدت داشته یا به خواب رفته یا خوب شیر نخورد نشان از کم کاری تیروئید است و باید این کودک در کمترین زمان ممکن کودک تحت نظر پزشک قرار گیرد تا در آینده دچار عقب ماندگی ذهنی نشود.

افزایش احتمال ابتلا به بیماری گواتر با زندگی در ارتفاعات

وی در خصوص زمان بروز بیماری گواتر نیز اظهار کرد:  گواتر بیماری شایعی است و در بررسی‌ها مشخص شده که حدود ۱۶ تا ۲۰ درصد نوزادان در اصفهان در مناطق کوهستانی به دلیل کمبود ید و زندگی در ارتفاعات مبتلا به گواتر هستند.

هاشمی پور تصریح کرد: گواتر معمولا به صورت بزرگی تیرویید خود را نشان داده و معمولا بدون علامت است.

وی با بیان اینکه گواتر علامتی ندارد و کودکی که بیماری گواتر دارد ممکن است در اکثریت مواقع پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید هم نداشته باشد، افزود: بعضی از اوقات ممکن است که گواتر به صورت کم کاری تیروئید بوده. در کودکان یکی از علایم این بیماری کوتاهی قد بوده  و دچار کم خونی می شوند.

این فوق تخصص غدد کودکان  اضافه کرد: همچنین کودک مبتلا به گواتر یبوست پیدا کرده و جذب مواد غذایی در بدنش مختل می‌شود، افزایش وزن پیدا کرده و در صورت طولانی شدن این اتفاق تمرکز کودکان نیز دچار اختلال خواهد شد.

پرکاری تیروئید بین کودکان شایع نیست

وی با بیان اینکه در برخی از موارد بیماری گواتر به صورت پرکاری نشان داده می شود، گفت: خوشبختانه پرکاری تیروئید بیماری نادری در بین بچه‌ها است و در صورت بروز هم خیلی زود نشان داده شده و علایمی مانند عرق کردن، تپش قلب و لاغری، چشم‌های باز و برجسته و بالا رفتن حرارت بدن را به همراه دارد البته ممکن است که گاهی اوقات با کم کاری تیروئید همراه باشد، اما گواتر توام با پرکاری تیروئید بسیار شایع نیست.

هاشمی پور با بیان اینکه بروز بیماری گواتر وابسته به دلایل زیادی بوده و یکی از دلایل عمده کمبود ید است که خوشبختانه اکنون کشور کمبود ید نداشته و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل بروز بیماری گواتر ارثی است، بعضی از بیماری‌ها ژنتیکی است و موجب ایجاد  اشکال در تولید هورمون تیروئید شده و می‌توانند توام با گواتر باشند.

وی افزود: سرطان تیروئید هم یکی از دلایل بروز بیماری گواتر است که خود را به صورت بزرگی سرطان تیروئید نشان می‌دهد، بسیاری از عوامل هم در آب و خاک بوده که ناشناخته‌اند و می‌توانند موجب ایجاد گواتر شوند، گاهی اوقات هم دلایل بروز بیماری گواتر مشخص نیست.

این فوق تخصص غدد کودکان با بیان اینکه کودکی که غربالگری شده و غربالگری او طبیعی بوده لازم نیست که به صورت دوره‌ای تست تیروئید انجام دهد، افزود: پزشک معالج  بعد از دیدن کودک و مشاهده علایم، تست تیروئید را انجام می‌دهد، بنابراین کسی که غربالگری خوبی داشته نباید مرتب تست انجام دهد.

وی با بیان اینکه درمان کودکان دچار کم کاری تیروئید و کودکانی که مبتلا به گواتر هستند به یک صورت است، ادامه داد: مصرف قرص "لووتیروکسین" برای این بیماران توصیه می‌شود  و کودکی که کم کاری تیروئید دارد باید  تا پایان عمر مرتب باید دارو مصرف کرده و به پزشک معالج مراجعه کند.

 وی در خصوص درمان مبتلا به گواتر نیز اظهار کرد:  کودکانی که بیماری گواتر دارند ممکن است که سال‌های طولانی مدت نیازمند درمان باشند ودر صورت درمان نشدن خطر تیروئید سمی و سرطان تیروئید وجود دارد و ممکن است گواتر بسیار بزرگ‌تر شده و با وارد شدن فشار بر روی سیستم تنفسی بچه‌ها دچار احتلال تنفس و سرفه شوند و به مری فشار آمده و اختلال در بلع نیز اتفاق می افتد.

هاشمی پور بابیان اینکه بیماری گواتر به دلیل بروز عوارض ناشی از آن حتما با  قرص لووتیروکسین درمان می‌شود، گفت: اما زمانی که گواتر بسیار بزرگ شده و موجب ایجاد علایم فشاری روی سیستم تنفسی یا گوارشی شود و یا گواتر به علت بزرگی تیروئید باشد عمل جراحی برای درمان ضروری است.

کد خبر 346617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    5 2
    این داروی لووتروکسین که به اصطلاح دکتر ها تجویز می کنند و میگویند تا اخر عمر باید مصرف کنید از بیسوادی انهاست جون نمی توانند مشکل را رفع کنند می گوییند با ید دائم مصرف گردد.