درگذشت موسس نخستین کارخانه ماشین سازی اصفهان

پیشکسوت صنعت اصفهان و دارنده تندیس افتخار و لوح تقدیر پیشکسوت برگزیده صنعت در سال ۱۳۸۰ در جشنواره صنعت، معدن و هنر اصفهان با سابقه ساخت قطعات تلویزیون و رادیو برای کارخانه ناسیونال ژاپن وکارخانه پلار، شب گذشته درگذشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایمنا، حسین شهیدان از پیشکسوتان صنعت و هنر اصفهان و کارآفرین برگزیده شب گذشته اول تیرماه به دلیل کهولت سن درگذشت.

نخستین مجوز ماشین سازی اصفهان در سال ۱۳۴۱ توسط وزیرصنایع  و نفت به نام این پیشکسوت صنعت و هنر صادر شده بود. حسین شهیدان همچنین پس از اخذ قرارداد با کارخانه ناسیونال در سال ۱۳۴۰ اقدام به ساخت بدنه رادیو و تلویزیون و قطعات فلزی داخلی و بدنه رادیوهای اتومبیل کرد که نتیجه آن ساخت 12 هزار رادیوی معمولی و رادیوی اتومبیل و دو هزار دستگاه تلویزیون در هر ماه به مدت ۲۸ سال  بود. همکاری با کارخانه پلار برای ساخت تمامی قطعات داخلی این کارخانه و ساخت قطعات لوله گذاری شرکت آب و فاضلاب در زمان لوله گذاری آب و فاضلاب اصفهان در سال ۱۳۳۸ از دیگر فعالیت های این پیشکسوت عرصه صنعت بود.

شهیدان  در سال ۱۳۰۵ در اصفهان متولد شد. از سن ۱۰ سالگی تراشکاری را نزد استاد عباسعلی رستم شیرازی آموخت و در  ۲۸ سالگی به بالندگی صنعتی رسید. سال ۱۳۳۳ با تاسیس کارگاهی در خیابان عباس آباد اصفهان ماشین سازی را تجربه کرد و وارد عرصه صنعت شد. درسال ۱۳۳۵ اولین ماشین فرز برای دنده های ساده و مارپیچ داخلی را ساخت.

کارگاه او از زمان دریافت مجوز نخستین کارخانه ماشین سازی با عنوان ماشین سازی شهیدان شروع به کارکرد. سومین کارخانه وی در منطقه صنعتی جی تا دوسال گذشته به ساخت ماشین ها و پرس های ضربه ای از ۱۰ تا ۱۰۰ تن و  قالب های صنعتی می پرداخت. وی عضو انجمن صنفی تراشکاران اصفهان، عضو انجمن ماشین سازان اصفهان، عضواداره صنایع واتاق بازرگانی اصفهان نیز بود.

فعالیت های عملی و صنعتی

-همکاری با کارخانه ناسیونال ژاپن برای ساخت قطعات رادیو وتلویزیون به مدت ۲۸ سال

-طراحی و ساخت قالب برای صندلی های لهستانی در سال ۱۳۳۷

-طراحی و ساخت قطعه های گیوتین دومتری تا ورق ۵/۲ - در سال ۱۳۳۸

-دریافت مجوز نخستین ماشین سازی اصفهان در سال ۱۳۴۱

-طراحی و ساخت ماشین های خم کن برقی- در سال ۱۳۳۸

-طراحی و ساخت اتاق های کمپرس با تمام لوازم در سال ۱۳۳۹

-طراحی و ساخت پمپ فشار قوی همراه با جک و شیرآلات ۱۳۳۹

-طراحی و ساخت جک های سازمان لوله گذاری در زمان لوله گذاری آب و فاضلاب اصفهان در سال ۱۳۳۸

-ساخت دریل گریبکس تا مته ۴۰ میلیمتری در سال ۱۳۳۷ که این سیستم هنوز در کارگاه های صنعتی کارایی دارد.

-ساخت نخستین پرس هیدرولیک ۱۲۰ تن برای کارخانه صندلی سازی

-ساخت دو دستگاه پرس ۱۴۰ تن برای تهران و پرس ۱۸۰ تن برای کارخانه پلار ۱۳۳۸ (تمامی قطعات داخلی این دستگاه ها توسط وی ساخته شد.)

-ساخت ماشین های پرس ضربه ای و بخاری، اره نواری، اره فلکس دستگاه ۷کاره، ۳ کاره، گندگی، دنده، فرز بخاری

کد خبر 346595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.