عکس یادگاری با طالبان و اتهام جاسوسی وزیر اسرائیلی برای ایران

غرب آسیا در هفته ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بود که تشدید جنگ در یمن، اقدام بی سابقه وزیر کشور افغانستان مقابل طالبان و بازداشت یک مقام اسرائیلی به جرم جاسوسی برای ایران از جمله مهمترین آنها بوده است.

به گزارش ایمنا، اعلام جاسوسی یک مقام اسرائیلی برای جمهوری اسلامی ایران یکی از خبرسازترین رویدادهای خاورمیانه در هفته گذشته بود. «گونِن سِگِو» از وزیران پیشین کابینه رژیم صهیونیستی، به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده و دادستانی اسرائیل علیه وی کیفرخواست صادر کرده است. این وزیر پیشین اسرائیلی به «همکاری آگاهانه» در «انتقال اطلاعات به دشمن در زمان جنگ» و «جاسوسی علیه کشور» متهم است.

گفته شده است که گونِن سِگِو اطلاعاتی را از اسرائیل از جمله «در حوزه انرژی، سایت‌های امنیتی، ساختمان‌ها و صاحبان شغل‌های سیاسی و امنیتی اسرائیل به ماموران ایران داده و دو بار نیز شخصا به دعوت مقامات اطلاعاتی جمهوری اسلامی به ایران سفر کرده است»، بر اساس اعلام منابع آگاه صهیونیستی، وی ممکن است به اعدام محکوم شود.

واکنش سخنگوی انصارالله به حضور ایرانی ها در یمن

یمن از دیگر نقاط پر تنش منطقه در هفته گذشته بود، حملات متجاوزان عربستانی و ائتلاف عربی به استان الحدیده در غرب یمن تاکنون در کنار تلفات بالای انسانی، موجب آوارگی حدود ۵ هزار خانواده شده است.

در چنین شرایطی، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش مردمی انصارالله یمن در روز شنبه ۲۶ خرداد تاکید کرد که حتی یک ایرانی در یمن نمی‌جنگد و این در حالی است که ارتش عربستان، امارات و سودان در یمن در حال جنگ هستند؛ وی در ادامه با اشاره به اینکه ائتلاف متجاوز سعودی با توجه به اینکه برای سومین بار در پیشروی به سمت الحدیده شکست خورد، به جنگ روانی روی آورده است،  گفته نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی در "الدریهمی" محاصره شده‌ و وارد فرودگاه الحدیده نشده‌اند.

عبدالسلام، با بیان "هدف از جنگ این است که یمن به اشغال بیگانگان در آید"، گفت: معتقدیم که ادامه تجاوز به الحدیده و سایر مناطق یمن، راه حل سیاسی را نابود می‌کند.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن همچنین انتقاداتی نسبت به عملکرد نماینده سازمان ملل وارد کرده و گفته است وی باید یک میانجی برای حل بحران باشد و راه حل ارائه کند، نه اینکه فقط نامه به این سو و آن سو حمل کند.

عکس های سلفی دردساز برای طالبان

در هفته ای گذشت و همزمان با عید سعید فطر، برمک، وزیر کشور افغانستان در اقدامی بی سابقه و در چارچوب برقراری آتش بس با طالبان، روز جمعه ۲۵ خرداد ۹۶ در یکی از مناطق جنوبی کابل از عناصر این گروه استقبال کرد و این دیدار در خلال جشنی صورت گرفت که به مناسبت آتش بس بین دولت افغانستان و طالبان برگزار شده بود. گفته می‌شود وزیر کشور افغانستان اولین وزیری است که به صورت مستقیم با اعضای طالبان دیدار می‌کند.در این دیدارها بسیاری از مقامات و مردم افغانستان با طالبان عکسهای یادگاری گرفتند.

برمک درباره تمدید آتش بس ابراز امیدواری کرد و گفت که آتش بس موقتی یک بستر اعتمادسازی بین دو طرف است تا آتش بس تداوم بیابد و افغانستان به سوی ثبات دائمی برود.

رودیکرد صلح آمیز دولت افغانستان چندان از سوی طالبان مورد توجه قرار نگرفت؛ گروه طالبان بعد از اعلام دولت گفت در سه روز عید آتش بس می‌کنند، اما حملات‌شان علیه نیروهای خارجی ادامه خواهد داشت؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز اعلام کرد که این گروه آتش‌بس را تمدید نخواهد کرد.

تهدید آنها نیز بلافاصله عملی شد و تنها چند روز پس از زمان آتش بس، شبه‌نظامیان طالبان چهارشنبه ۳۰ خرداد در حمله به دو ایست بازرسی در این منطقه واقع در شمال غربی افغانستان ۳۰ نیروی امنیتی افغان را کشتند. این اقدام تروریستی اولین و مهمترین حمله شبه‌نظامیان طالبان از زمان پایان آتش‌بس این گروه با دولت کابل در ایام عید فطر بود.

همچنین یک رهبر ارشد طالبان به خبرگزاری رویترز گفت پس‌از پایان آتش‌بس، یک نشست اضطراری ازسوی رهبری طالبان برگزار شد و به تمامی فرمانده‌هان این گروه دستور داده شد تا اقدامات انضباطی برضد آن طالبانی‌که با مردم عادی و مقام‌های دولتی دیدار کرده‌اند و عکس گرفته‌اند، در نظر بگیرند.

آزادی صحرای حومه حمص از دست داعش

یک فرمانده میدانی در ارتش سوریه روز چهارشنبه- ۳۱ خرداد- اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه موفق شدند صحرای حومه حمص امتداد یافته از جنوب حمیمه تا به سمت مرزهای عراق را از چنگال داعش خارج کنند. یگان‌های ارتش سوریه به عملیات نظامی خود علیه داعش در بادیه سوریه واقع در شرق پالمیرا (تدمر) ادامه دادند؛ با این وجود داعش طی هفته‌های گذشته حملات خود را در بادیه سوریه دو چندان کرد که منجر به کشته شدن ده‌ها نیروی ارتش و نیروهای هم‌پیمان آن شده بود.

به رغم پیشروی ارتش سوریه اما داعش همچنان بر منطقه‌ای گسترده در شرق پالمیرا مسلط است و نیروهای تکفیری آن در نقاطی پراکنده در این منطقه صحرایی در جنوب شهر بوکمال در حومه شرقی دیر الزور هستند.

ارتقای همکاری فرهنگی تهران و باکو

مقامات دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، در حاشیه «جشن نخجوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام » که روز چهارشنبه ۳۰ خرداد با حضور نمایندگان ، وزیران و معاونان وزرای ۱۷ کشور اسلامی در جمهوری خود مختار نخجوان برگزار شد، با هم دیدار و گفت و گو کردند.

« ابوالفضل قارایف» وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان، ضمن استقبال از برگزاری چنین رویدادهایی، بر همکاری های مشترک فرهنگی و ارتقاء سطح مناسبات کشورهای اسلامی تاکید کرد و  گفت: باکو آماده ارتقای روابط علمی ، فرهنگی و هنری با تهران است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان نیز در این دیدار، با اشاره به هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو که از ۶ تا۱۰ تیرماه برگزار خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که اینگونه برنامه های فرهنگی به صورت دوجانبه ادامه یابد.

از دیگر حاشیه های این جشن، دیدار « منصور آیرم» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خود مختار نخجوان با « عبدالعزیز عثمان التویجری» مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی - آیسسکو- بود.

آیرم در این دیدار با اشاره به انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال جاری، گفت : برگزاری رویدادهای فرهنگی مشترک میان کشورهای اسلامی باعث وحدت هرچه بیشتر بین این کشورها می شود.
عثمان التویجری نیز ضمن ابراز رضایت از موفقیت شهر مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت جهان اسلام، برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی در کشورهای اسلامی را موجب آشنایی و همبستگی کشورها و حرکت به سمت همگرایی به ویژه در شرایط امروز منطقه و جهان دانست.

کد خبر 346512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.