دلگرمی برای مبارزه با دو پدیده

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی، مشکل مبارزه با پولشویی را در اجرای قانون جستجو کرده است و گفته در زمان تصویب قانون مبارزه با پولشویی در مجلس اتفاقاتی نظیر سه هزار میلیارد تومان رخ نداده بود!

به گزارش ایمنا، رضا خسروی در یادداشت امروز روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به دیدار رهبر انقلاب با نمایندگان مجلس نوشت: مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس بر وجود قوانین مستقل مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مختص جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند. ایشان همچنین تاکید کردند که مجلس باید از نظرات نخبگان خارج از مجلس نیز استفاده کند. گرچه از سخنان رهبری هرکس به ظن خود برداشتی داشت، اما تاکیدات ایشان بر تدوین قوانین مستقل برای مبارزه با پولشویی و تامین‌مالی تروریسم موجب دلگرمی کارشناسان شد.

حتی می‌توان این تاکید را گره‌گشای منازعه صورت‌گرفته در مورد بحث عملیاتی‌سازی قوانین ناظر بر مبارزه با پولشویی و تامین‌مالی تروریسم عنوان کرد. در حال حاضر سه نقص کلی به قانون مبارزه با پولشویی فعلی وارد است. اول اینکه از تصویب قانون مبارزه با پولشویی ایران بیش از یک دهه گذشته است. دوم؛ در زمان تصویب قانون مذکور، اتفاقاتی نظیر تخلف بانکی سه هزار میلیارد تومانی، پرونده تخلف در نقل‌وانتقالات نفتی و... پیش نیامده بود.

حباب بازار خودرو در مسیر تخلیه

در گزارش دیگر روزنامه دنیای اقتصاد آمده است: در شرایطی که بازار خودرو ایران هفته گذشته را با صعود شدید قیمتی پشت سر گذاشت، این هفته به ‌دلیل تداوم کاهش تقاضا، کمی حباب آن تخلیه شد. چند هفته‌ای می‌شود که بازار خودرو کشور در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته است، به خصوص پس از اعلام دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا مبنی‌بر خروج این کشور از برجام.

در این مدت البته کاهش عرضه خودرو به بازار نیز مزید بر علت شد تا نمودار قیمت‌ها به شدت صعود کرده و بازار خودرو به نوعی با حباب قیمتی مواجه شود. افزایش قیمت‌ها در شرایطی رخ داد که تقاضای چندانی در بازار خودرو وجود نداشت و در واقع رکودی توام با تورم گریبان این بازار را گرفت.

حمله سه گانه زنگنه به آمریکا

روزنامه شرق نیز در گزارش صفحه اقتصادی خود نوشت: وزیر نفت ایران با حضور در سمینار بین‌المللی اوپک، تا حد زیادی جو آن را سیاسی کرد؛ موضع‌گیری در مقابل آمریکا و عربستان.

حمله سه‌گانه زنگنه علیه اقدامات ترامپ هم از همین زاویه نشئت گرفت. آن‌گونه که از فضا و سخنرانی‌ها پیدا بود، تقریبا همه سخنرانان برجسته، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا را محکوم کردند.  یکی از مهم‌ترین مسائلی که از سوی سخنرانان مطرح شد، افزایش قیمت نفت تا صد دلار در صورت اعمال تحریم‌ها علیه ایران بود.

حالا اگر اوپک فکری به حال کنترل بازار با افزایش سقف تولید نکند، احتمالا نفت ۸۰ دلار، دوباره روزهای نرخ سه‌رقمی را به خود خواهد دید. اوپک این روزها، در فضایی دوگانه قرار دارد؛ افزایش سقف تولید برای کنترل بازار یا موضع‌گیری در قبال سخنان اخیر ترامپ درباره افزایش سقف تولید که شائبه نفوذ این کشور بر تصمیمات اوپک را ایجاد کرده و در کلام زنگنه یک روز پیش از آغاز سمینار، در قالب «چراغ سبز اوپک به آمریکا» مطرح شده بود.

حبس ۷۸۰ هزار میلیارد در خانه های خالی

روزنامه فرهیختگان هم با انتقاد از عدم اخذ مالیات از خانه های خالی در گزارشی نوشت: «سامانه دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه به‌زودی اجرایی می‌شود. مسئول این سامانه سازمان امور مالیاتی است و وزارت راه و شهرسازی نیز در اجرای این طرح به آنها کمک خواهد کرد.» این عبارت، جمله‌ای است که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، هر بار در پاسخ به انتقاد از تعلل در راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور بیان می‌کند.

مرداد امسال، دقیقا سه سال از زمان ابلاغ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم و راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور که از سوی رئیس‌جمهوری به وزارت راه‌ و شهرسازی ابلاغ شد، می‌گذرد. بر اساس این قانون، وزارت راه و شهرسازی عهده‌دار ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور شد و قرار بود در یک فرصت ۶ ماهه، تا پایان بهمن‌ سال ۹۴ این سامانه راه‌اندازی شود.

عملکرد این سامانه به‌گونه‌ای تعریف شد که املاک کشور بر مبنای نوع کاربری شناسایی ‌شود و از این طریق، سازمان امور مالیاتی بتواند واحدهای خالی را شناسایی و مالیات آنها را پس از یک سال محاسبه کند. در واقع راه‌اندازی این سامانه صاحبان خانه‌های خالی را مجبور به اجاره دادن ملک یا پرداخت مالیات می‌کند. بر اساس ماده ۵۴ مکرر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم نیز میزان اجاره‌بها بر اساس جدول اجاره املاک تعیین و مبنا و نحوه محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی به‌صراحت قید شده است.

کد خبر 346482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.