عمق رکود دربازار مسکن ، نگران کننده است

بازار مسکن پس از پنج سال رکود در نیمه‌های سال گذشته وارد دوره‌ای از رونق شد به گونه‌ای که افزایش تعداد معاملات و افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد؛ اما اخیرا این بازار با رکود قابل توجهی روبرو شده است.

به گزارش ایمنا، اما در ماه‌های پایانی سال، با شروع روند افسار گسیخته قیمت‌ها و افزایش سود سپرده‌های بانکی باری دیگر بازار مسکن با کاهش تقاضا روبرو شد که تا کنون نیز این روال ادامه داشته است. حال با وجود گذشت چند سال متوالی از رکود این بازار شاهد خروج سرمایه‌های فراوان از بخش مسکن و انتقال آنها به بازارهای دیگر هستیم، ضمن آنکه به کسادی دیگر مشاغل وابسته و بیکاری قشر گسترده‌ای از فعالانش انجامیده است. از این روست که گفته می‌شود برای خروج از این وضعیت به راهکارهایی مدبرانه و تصمیماتی کارشناسانه نیاز است.

هنوز نشانه‌های رونق بازار مسکن وجود ندارد

آن‌گونه که بانک مرکزی گزارش داده، در پاییز سال گذشته شاهد رشد ۵۰ درصدی معاملات مسکن بوده‌ایم. ضمن آنکه وزارت راه و شهرسازی هم از افزایش بیش از ۵۲ درصدی خرید و فروش مسکن در همان زمان خبر داده است. این گزارش‌ها نشان‌دهنده وضعیت تقریباً خوشایند بازار مسکن، در آن برهه از زمان است. اما علی‌رغم این اظهارات  امیدوارکننده، کارشناسان مسکن در اصفهان تأکید دارند که گزارش‌های بانک مرکزی نشانه رونق نیست.

زیرا آمارهایی که مقدار رشد بیشتری را در معاملات و قیمت مسکن نشان می‌دهد قابل بسط به‌کل کشور نیست، چرا که در همان زمان هم، چنین میزان معاملاتی در استان اصفهان وجود نداشت. در این مدتی هم که از سال ۹۷ گذشته است نه‌تنها بهبودی در این بازار ایجاد نشده، بلکه وضعیت نامناسب‌تر از قبل نیز شده است. به باور بسیاری از کارشناسان و مسئولان، در این چند سال اخیر بازار مسکن در حال تجربه یکی از عمیق‌ترین و طولانی‌ترین دوره‌های رکود در طی دهه‌های گذشته بوده است. عمق آن در برخی از ایام این سال‌های اخیر به حدی بوده که بازار مسکن تورم منفی را تجربه کرده و قیمت‌ها نه‌تنها به‌اندازه نرخ تورم عمومی یا بیشتر افزایش نیافته حتی کاهش قیمت هم داشته‌ایم.

این به آن معنی است که هر کس با قصد سرمایه‌گذاری در طی ۶ سال اخیر وارد بازار مسکن شده و خرید داشته است دچار زیان شده است چون این بازار نتوانسته به‌طور عمومی سودی حتی به‌اندازه نرخ تورم هم ایجاد کند.

اما سؤال آن است گذشته از رکود همه بخش‌های اقتصادی چرا بازار مسکن تا این میزان در این خواب عمیق رفته است و آیا این بازار دوباره در آینده شاهد رشدهای قیمتی خواهد بود یا خیر؟

در این رابطه رسول جهانگیری رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در گفت‌وگو با «ایمنا» می‌گوید: متأسفانه شواهدی که نشان‌دهنده رونق مسکن دراستان باشد در بازار نیست، هیچ رونق یا رکودی نسبت به سال گذشته در این عرصه ایجاد نشده است و البته با گذشت یکی دو هفته از تابستان به‌جای خریدوفروش، بازار رهن و اجاره داغ‌تر می‌شود.

وی یادآور می‌شود: باوجود رونق اندک در اواسط سال ۹۶، از اواخر سال با افزایش سود بانک‌ها، مردم سرمایه‌های خود را به‌ طرف بانک‌ها سرازیر کردند چرا که اغلب سود دانسته بانک را به سرمایه‌گذاری در بازاری چون مسکن ترجیح می‌دهند. درحالی‌که با کاهش نرخ سود بانک‌ها سرمایه‌ها به‌جای بانک‌ها به بازارهای دیگر وارد می‌شود و بازار مسکن هم مستثنی نیست.

به گفته این مسئول فعلاً در شرایطی قرار داریم که افراد هیچ تمایلی به معامله مسکن از خود نشان نمی‌دهند و این درحالی‌که است که با توجه به وجود جمعیت جوان در استان، بازار مسکن ظرفیت و جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را دارا است. اما از آنجا که بسیاری از مسائل چون برجام، ارز، طلا و... به بازار مسکن گره‌خورده است معمولاً مردم در انتظار سرنوشت این موارد، از خرید مسکن منصرف می‌شوند تا پس از تعیین تکلیف دیگر بازارها در عرصه مسکن تصمیم‌گیری کنند و این معضل بزرگی است که منجر به رکود چندساله مسکن شده است.

وی در رابطه با تأثیر وام‌های مسکن می‌گوید: تسهیلات بانکی در صورت کارآمد بودن، خود محرکی برای بازار مسکن به شمار می‌رود، هر چقدر دولت محرک‌هایی خاص به این بازار کساد، وارد کند می‌تواند مسکن را وارد فاز رونق کند؛ اما اینکه این وام به کدام حلقه از مسکن متصل شود به کارشناسان مربوط می‌شود که تشخیص دهند وامی که به سازندگان تعلق گیرد در تحرک بازار مسکن مؤثرتر است یا وامی که به خریداران عرضه شود.

کنترل حباب‌های به وجود آمده

همچنین ایمان طاهر مدیر مسکن وساختمان اداره راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با «ایمنا» با اشاره به رشد نسبی خرید و فروش مسکن نسبت به سال گذشته یادآور می‌شود که قیمت‌ها تغییری نکرده‌اند.

این مسئول یکی از دلایل رکود مسکن در سال‌های اخیر را خارج شدن مسکن از کالای سرمایه‌ای می‌داند، به دلیل آنکه رشد نقدینگی مردم در این سال‌ها به سمت رسوب در بانک‌ها وخرید و فروش طلا وارز رفته اس، ت از این‌ رو مردم تمایل چندانی نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ندارند.

وی می‌افزاید: درصورتی‌که دولت بتواند با همکاری بانک مرکزی نسبت به کنترل حباب‌های به وجود آمده در بازارهای ارز و طلا و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت جهت رونق مسکن اقدام کند می‌توان امیدوار بود که در سال جاری مسکن از حالت رکود خارج خواهد شد.

به گفته این مسئول با توجه به تمرکز دولت و وزارت راه و شهرسازی در جهت نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری یکی دیگر از راه‌حل‌های خروج از رکود، نوسازی بافت فرسوده و تولید ثروت برای ساکنین این محله‌ها است که این اداره با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده مصمم است در سال جاری، نوسازی بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده ناکارآمد استان ازجمله محله همت‌آباد را آغاز کند.

کد خبر 346467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.