رنج‌نامه کشاورزان شهرضایی/کار زیاد و مزد ناچیز

شهرضا - دستان پینه بسته و صورت آفتاب سوخته‌اش حکایت از سختی کارش دارد؛ زحمت این کار چرخ اقتصادی یک خانواده را می چرخاند و پشتوانه‌ای است برای اقتصاد کشور.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اگر شانس بیاورد و خشکسالی یا برف و باران‌های سیل‌آسای زمستانی و رگبارهای بهاری، محصول را از بین نبرد می‌تواند امیدوار باشد که حاصل دسترنج یکساله را درو کند؛ زحمتی که از نیمه مهرماه تا اوایل تیرماه سال بعد، پس از ۹ ماه سمپاشی و آبیاری تحمل کرده تا محصول به بار بنشیند.

گاهی خواستند بیمه اش کنند و گاه سخن از اجرای طرح‌هایی برای تضمین آینده زندگی او به میان آمد، اما همه این برنامه‌ها با توجیه عدم تأمین اعتبار یا برنامه‌ریزی نامناسب، نصف نیمه اجرا شد یا اصلا اجرا نشد.

سختی کار او از بسیاری کارها بیشتر، اما درآمدش کمتر است، همیشه جزو نخستین کسانی است که قربانی نوسانات بازر شده، اما باز هم به کار ادامه می‌دهد.

او یک کشاورز است. همه درامدش از کاشت، داشت و برداشت است و باید مانند هر پدر دیگری برای فرزندان و خانواده دست به جیب شود، اما گاهی همه چیز آنگونه که او می‌خواهد پیش نمی‌رود. از نیمه مهرماه کار کشت گندم و جو آغاز می‌شود و باید شبانه روز کار کند تا محصول را در موعد مقرر بکارد و پس از آن، دوره آبیاری مزرعه آغاز می‌شود. گاهی شب و گاهی روز، کار توقف ندارد.

دخل و خرج کشاورزان همخوانی ندارد

مسعود یزدانی، کارشناس کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: اراضی زراعی شهرضا به دو قسمت عمده خرده مالک و کشاورزی صنعتی تقسیم می‌شود؛ اراضی خرده مالک بیشتر در روستاهای جنوبی شهرستان و اراضی زیر کشت صنعتی بیشتر در دشت مهیار و پرزان قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون تلاش‌های زیادی برای اجرای سیستم‌های نوین کشاورزی همچون آبیاری مدرن، تغییر در اصلوب برداشت، آموزش شیوه صحیح آیش و تناوب و باغداری نوین در شهرستان انجام شده، اما واقعیت آن است که جامعه کشاورزی شهرستان عموما فقیر و یا در سطح پایین درامدی قرار دارند و به جز عده معدودی، سایرین توان به روزرسانی روش کار خود را ندارند.

کارشناس کشاورزی تأکید می‌کند: سود تسهیلات بخش کشاورزی با درآمدهای کشاورزان همخوانی ندارد، به طور متوسط در هر دو بخش کشاورزی سنتی و صنعتی شهرضا، دخل و خرج کشاورزان هماهنگ نیست؛ آنان باید نهاده‌های کشاورزی را بیشتر از بخش خصوصی تهیه کنند که نوسانات قیمت ارز، بازار سیاه، تحریم‌های اقتصادی و سایر متغیرهای اقتصادی بر بهای آن تأثیرگذار و باعث گرانی آن می‌شود، اما قیمت خرید تضمینی هیچ‌گاه نتوانسته آنگونه تنظیم شود که هم جوابگوی مخارج کشاورزان باشد و هم بتواند هزینه‌های زندگی آنان را تأمین کند.

سال گذشته ماهی ۲۵۰ هزار تومان درآمد داشتم!

روح‌الله صادقیان، کشاورزی است که در یکی از روستاهای شهرضا زندگی می‌کند، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: سال گذشته درآمد من از پنج جریب زمین کشاورزی (پنج هزار مترمربع)، ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان بود. بسیاری از کشاورزان دیگر منطقه هم در همین حد درآمد داشته اند.

وی ادامه می‌دهد: در حالی که قیمت کود شیمیایی، سموم دفع آفات نباتی و دست مزد تراکتور برای آماده کردن زمین هر سال افزایش می‌یابد، دو سال است که قیمت خرید تضمینی گندم تغییر نکرده است و باید از مسئولان بپرسیم آیا از تیرماه سال گذشته تا امسال، قیمت سایر اجناس ثابت بوده است؟

هر کس بتواند از روستا مهاجرت می‌کند

رضا محمدیان، دیگر کشاورزی است که سال های زیادی از عمر خود را در مزارع گذرانده و سرما و گرمای روزگار چشیده است، می‌گوید: معمولا بخش خصوصی گندم و جو را به بهای بیشتری از قیمت اعلام شده از سوی دولت خریداری می‌کند، اما پول کشاورز را در وعده‌های سه تا شش ماه پرداخت می‌کنند. ما مجبوریم گندم و جو را بلافاصله بعد از برداشت بفروشیم چون یک سال از دیگران قرض کرده‌ایم تا بتوانیم مخارج زندگی را تأمین کنیم، اما سال بعد برای کاشت، باید گندم و جو را به قیمت بیشتری خریداری کنیم.

وی ادامه می دهد: روستاییانی که منابع درآمدی دیگری غیر از کشاورزی داشتند، در سال‌های گذشته زمین‌ها و آب خود را فروختند و به شهرهای اصفهان، تهران و شهرضا مهاجرت کردند، کسانی که در روستا باقی مانده‌اند وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، البته همین افراد هم به این فکر هستند که به شهر مهاجرت کنند، اما با وضعیت موجود هر روز فقیرتر می‌شوند.

بهای خرید تضمینی تغییر نکرد

رضا باقری، مدیر جهاد کشاورزی شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: مناطق تحت پوشش این شهرستان در سال زراعی جاری (۹۷-۹۶) دارای سطحی معادل سه هزار و ۲۰۰ هکتار کشت جو از ارقام مختلف شامل فجر۳۰، بهرخ، نصرت، گوهران و ریحان بوده که ۲۰۰ هکتار از این سطح به دلیل استمرار شرایط حاد خشکسالی رها شده یا به صورت سبز برداشت شده است .

وی ادامه می‌دهد: پیش بینی می‌شود از سه هزار هکتار سطح باقیمانده حدود ۱۴ هزار تن محصول برداشت شود، تاکنون حدود ۵۰ درصد از این مزارع یعنی سطحی معادل ۱۵۰۰هکتار به صورت مکانیزه برداشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه در سال جاری قیمت تضمینی جو هیچ‌گونه افزایشی نداشته و همان قیمت سال قبل است، تصریح می‌کند: هر کیلو از این محصول به شرط بدون آفت، از قرار هر کیلو ۱۰۳۰ تومان خریداری می‌شود، در حالی که قیمت جو در بازار بیشتر بوده و توسط سلف خران بین ۱۱۵۰ تا ۱۲۰۰ تومان خریداری می‌شود.

باقری با بیان اینکه تاکنون هیچگونه محموله‌ای به مراکز خرید دولتی تحویل داده  نشده است، می‌گوید: در سال جاری چند رقم جو خارجی با کیفیت بالا به صورت آزمایشی در شهرستان به منظور آزمون سازگاری این ارقام با منطقه و بررسی عملکرد کمی و کیفی کشت شده که در صورت حصول نتیجه مطلوب تحت عنوان طرح (pvs) جایگزین ارقام قبل خواهد شد.

این سخنان مدیر جهاد کشاورزی شهرضا در حالی عنوان می‌شود که محمدحسن نژاد، عضو ناظر مجلس در شورای عالی اقتصاد، از تعیین قیمت نرخ خرید تضمینی گندم در سال ۹۷ از قرار هرکیلو ۱۳۰۰ تومان و بدون تغییر نسبت به سال ۹۶ خبر داده است.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 346350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.